Gå til innhold

Problemer med MSI X48C Platinum 775.ddr2\ddr3

Sinusn

Anbefalte innlegg

Hei har nettop kjøpt nytt hovedkort og skjermkort.

Men når eg skulle starte maskinen kom det ikkje bilde på skjermen. alt av komponenter såg ut til og fungere undtatt minne.

Det er slik at hovedkortet har mulighet for både ddr2 og ddr3 men dette blir aktivert med to ddr2\ddr3 turbo minne stiks som blir satt i lag med minne modulane for at de skal fungere. opå turbo minne er det dode lys som viser vilket minne som er aktivert. men dette lyser altså ikkje. :nei:

Hovedkort= MSI X48C Platinum, X48, Socket-775, DDR2/DDR3

skjermkort= HIS Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

strømforsyning= odin gt 800W

Minne=Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

Har gitt opp og satte inn det gamle hovedkortet eit Nva 680i LT sli.

Og alt fungerte som ein drøm. :cool:

Tyder kanskje på at hovedkortet er ødlagt eller feil minne, dog minne er godkjent for kortet. :hmm:

Håper på kloke svar. :roll:

Helsing Sinusn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke bruke DDR2 og DDR3 samtidig, du må bruke en av typene om gangen, så du må enten ta vare på dine ddr3 brikker eller ddr2 brikkene.

Sinusn bruker da kun ddr2 etter hva jeg kan se, men nevner turbo minne sticks... Dette er "Turbo Cards", dvs. memory switcher som gjør det mulig å kjøre enten ddr2 eller ddr3 på kortet.

Turbokortene skal i dette tilfellet plasseres med DDR3-siden ned i DIMM2 og 5, og DDR2-brikkene i DIMM1 og 4 for å kjøre dual channel. Hvis det fremdeles ble problemer ville jeg testa med turbokort i dimm2 og ddr2 i dimm1.

Lenke til kommentar

Har løst det no :new_woot:

Satte i sammen pcn i gjenn men tok og restarta bios med cosmos butten bakpå kortet.

Så starta det ganske lett.

Men har saumfart nettet etter feil info om kortet, og må si at MSI har laga eit veldig uferdig kort. masse problemer og tull. :thumbdown:

så viss du skal ha x48 kort så styr unna dette makverk av eit kort. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg bestilte nettopp x48. Er det virkelig helt elendig?

Det er nokk ikkje så aller verst men altfor uferdig. Fekk det til og virke når eg resette BIOSen / clear CMOS som kortet har ein egen bryter ved usb utakene.

For all dell kan det vere at det funger godt med dine komponenter. :cool:

Finner nokk for ut om det er eit bar kort.

Lenke til kommentar

Det er nokk ikkje så aller verst men altfor uferdig. Fekk det til og virke når eg resette BIOSen / clear CMOS som kortet har ein egen bryter ved usb utakene.

For all dell kan det vere at det funger godt med dine komponenter. :cool:

Finner nokk for ut om det er eit bar kort.

På meg virker du temmelig novise, så jeg ville ikke bli særlig skremt på dette stadiet mht. meldte problemer... No offence, men clear cmos er obligatorisk for de fleste som bygger nytt, uansett hvor funksjonen sitter ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det er faktisk et veldig bra kort med 16x hastighet i begge PCI-E portene, og god, stor og passiv kjøler. Det har integrert RAID-kontroller til harddiskene og et tonn med USB-porter, samt 1 rask firewireport. Kortet er miljøvennlig, og har støtte for både ddr2 og dd3. MSI-hovedkort er også kjent for å ha de beste driverne. Du får et ekstra "kort(m/lys, lyser det ikke er det noe galt)" som du putter i de portene du ikke bruker. Dette står mer nøyaktig i brukerveiledning, men er temmelig lett. Bruker du ddr2 setter du "kortet" i ddr3-sloten, og omvendt. Edit: Husker ikke om det var ett eller to "kort".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Nå har jeg samme problem. Har montert kortet, men maskinen vil ikke boote. Jeg får ikke start med hverken 1 eller 2 ddr2 brikker (+ switchene). Det hjelper heller ikke å bruke cmos knappen bakpå (prøver å trykke på den når maskinen er slått av)? Gjorde du noe mer? Er det noen andre som har noen ideer til hva jeg kan gjøre?

Maskinen starter, og viftene går, men det kommer ingenting opp på skjermen.

Lenke til kommentar

Er visst veldig utbredt de symptomene der, bortimot 10 tråder i uka med "samme problemet", enten det er Asus, Msi, Gigabyte, etc. :hmm:

Får meg til å tro at det heller bunner i at det gjøres feil i forbindelse med monteringen. Så ta det fra hverandre igjen, og monter alt på nytt. Dobbelsjekk kontakter, strøm, og at komponenter sitter skikkelig og riktig plassert, og les manualen.

Man kan selvsagt ikke utelukke at du faktisk sitter med et defekt hovedkort heller da, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Er visst veldig utbredt de symptomene der, bortimot 10 tråder i uka med "samme problemet", enten det er Asus, Msi, Gigabyte, etc. :hmm:

Får meg til å tro at det heller bunner i at det gjøres feil i forbindelse med monteringen. Så ta det fra hverandre igjen, og monter alt på nytt. Dobbelsjekk kontakter, strøm, og at komponenter sitter skikkelig og riktig plassert, og les manualen.

Man kan selvsagt ikke utelukke at du faktisk sitter med et defekt hovedkort heller da, bare så det er sagt.

Hehe, ja jeg er helt sikker på at alt det andre virker. Har brukt samme deler på 2 andre hovedkort. Samt at jeg feilsøkte skjermkort og minne. Prosessoren er i fin form. Alt av strøm var selvsagt montert korrekt.

Det jeg kom til å stusse på var om minnebrikkene ikke var kompatible. Testet 2 andre typer ddr2, men heller ikke de fungerte. Har derfor bestilt en ny ddr3 brikke som jeg skal teste på kortet.

Lenke til kommentar

Er det "standard" DDR2 667 eller 800 brikker burde de virke :hmm:

Etter hva jeg ser skal du ha; (DDR2)

post-10740-1225396551_thumb.jpg

1 rambrikke i DIMM1(grønn)

1 rambrikke i DIMM4(oransje)

---------

De to såkallte Turbo-card modulene skal da i påfølgene spor; dvs. DIMM2(blå) og DIMM5(rosa)

-og er DDR3 enden på Turbo-card modulene som skal ned i DIMM sporene;

"If your memory is DDR2, you should install the DIMM_DDR3 side Turbo Cards into DIMM2 and DIMM5"

post-10740-1225396239_thumb.jpg

Mulig det er slik du alt har gjort det da, men skal iallefall være det korrekte i.h.h. manual. Utover det, så har jeg desverre ingen gode råd.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Takk for et langt svar. Jada, jeg satte minnebrikkene i rett dimm. Prøvde tilogmed kun én brikke, både med og uten de medfølgende modulene. Det som var litt spesielt var at dersom jeg kjørte dual, kuttet maskinen og startet på nytt, om og om igjen. Til tross for en splitter ny Corsair 650w(som fungerte i en annen pc). Dette skjedde ikke om jeg bare brukte en minnebrikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...