Gå til innhold

Nye Canon Ixus 870is vs. Ixus 970 ?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg håper på noen anbefalinger fra dere kyndige kompaktkamera-kjennere

der ute, da jeg står ovenfor et kjøp av dette i nær fremtid.

Hovedfokuset har lenge vært rettet mot Canon og deres Ixus-serie.

Dette har nok både å gjøre med deres designførelse, kombinert med levering av gode

bilder og brukervennlighet.

Jeg testet det relativt nye Ixus 970 over ca en mnd tid, og fikk et vanvittig bra inntrykk av dette,

spesielt på grunn av bildekvaliteten og redeyereduction, samt muligheten til å fjerne røde øyne

på bilder som allerede er tatt før man legger de inn på pc. Jeg byttet overraskende dette inn igjen

på returrett uten at jeg riktig vet hvorfor, men trolig fordi jeg ville se litt rundt for å sammenlikne kompaktkameraer.

Idag leste jeg at Canon Ixus nettopp har kommet ut med det nye 870is, som så helt fantastisk ut, også dette

med 10mp. Allikevel er jeg ingen fagmann på digitalkameraer, og tar derfor gjerne imot råd, informasjon, kritikk og

anbefalinger rundt dette nye kameraet og sammenlikninger med det forrige Ixus970.

De ligger ca likt i pris, begge har 10mp, men noe snevrere zoom på det nye. Derfor blir det vanskelig å velge,

men det virker kanskje fornuftig å velge det nye nettopp fordi det er en nyere modell?

Momenter jeg særlig vektlegger ved kjøp av kamera er bildekvalitet, rødøyne-reduksjon, designutførelse, samt dette

jeg nevnte med muligheten til å fjerne røde øyne på fotografier inne på minnekortet. Noe jeg vektlegger mindre

er zoomen og lukkerhastighet osv., men tar gjerne imot informasjon om dette også. :roll:

Setter stor pris på avveininger av disse to modellene, og hva dere ville gått for ved et kjøp. Var som sagt strålende fornøyd

med 970, og lurer derfor på om nye 870is vil bli en nedtur eller nogenlunde likt, bare nyere?

Etter spesifikasjonene jeg har lest skal det ikke være noe dårligere bildekvalitet i allefall, og bare det at det er nyere modell

taler vel alene for at det bør være minst like bra? Dette med røde øyne er som nevnt meget viktig for meg, og det skal vel

mye til for at dette også skulle være mindre bra på en nyere modell ??

Tar også gjerne imot anbefalinger om andre kameraer med nogenlunde like spesifikasjoner og bra design, selv om

jeg har bestemt meg 99% for å gå for Canon.

Ser frem til nyttige svar :cool:

Mvh Anders Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan gjerne gjenta dette:

"Hundre slike tråder fra før av...

HVORDAN FINNE MITT KAMERA:

Gå inn på lenken:

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

Tast inn dine preferanser for kameraet du ønsker deg.

-Vips, så kommer det en oversikt over aktuelle kameraer.

Kameraanbefalinger:

http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating

Sjekk tester for de aktuelle kameraene. F.eks. her:

http://www.dpreview.com/reviews/

Sjekk priser. F.eks. her:

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=6

Kjøp.

Fotografer."

Lenke til kommentar
Var som sagt strålende fornøyd

med 970, og lurer derfor på om nye 870is vil bli en nedtur eller nogenlunde likt, bare nyere?

Etter spesifikasjonene jeg har lest skal det ikke være noe dårligere bildekvalitet i allefall, og bare det at det er nyere modell

taler vel alene for at det bør være minst like bra?

Glem spesifikasjoner... de sier lite eller ingenting om bildekvalitet. Og glem ihvertfall megapikslene. Det er så lite relevant for valg av kamera som det kan bli, bortsett fra at færre megapiksler kan gi bedre kvalitet.

Ixus 870 har den fordelen OG ulempen at det har bedre vidvinkel enn 970. Det er en fordel fordi den lar deg fange opp mer i bildet enn 970 uten at du behøver å gå bakover. Fint i familieselskap i trange rom eller lignende. Ulempen, er at mer vidvinkel også presser såpass små objektiver. Det kan føre til mer uskarphet i bildet, spesielt i hjørnene.

Det nye kamera har, som forgjengerne ikke hadde, er stort sett de totalt irrelevante megapikslene, og enkelte funksjoner de fleste aldri vil bruke. Kanskje litt penere design også, men stort sett så er både hurtighet og batterikapasiteten nå blitt så bra at forskjellen fra modell til modell er minimal. Bildekvaliteten er det sjelden blir forbedret fra modell til modell, og noen ganger blir den dårligere på grunn av at produsentene presser enda flere megapiksler inn i modellene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...