Gå til innhold

Nytt statsbudsjett 2009: Forhåpninger og ønsker?

Anbefalte innlegg

Er ikke 92 milliarder sinnsvakt mye? Er ikke mange år siden totalinntektene fra oljen var ca 95 milliarder. Dvs hadde vi hatt en lavere oljepris hadde vi brukt opp hele oljeinntektene for året.

Jeg er ingen økonom eller statsviter men for meg høres det vannvittig mye ut. "Desær genrasjonen" spiser opp alt! Trodde det ikke var rette tiden å svi av en masse oljepenger på.

Så en Ola Dunk setning: Hvor blir det av alt? Vi er bare ca 4,5 millioner.

En annen ting. Jeg er en av dem som bidrar mest skattemessig av "vanlige" folk. Har en god lønn, derav høy skatt. Jeg er helt inneforstått med delings og velferds modeller og er for det.

Problemet er at jeg får igjenn null og nix av det jeg bidrar med, pga

1. Jeg er singel, altså ikke gift eller samboer. Null skattemessige fordeler.

2. Jeg har ikke barn.

Hvorfor skal vi som er i denne situasjonen ikke få noe kandy i form av redusert skatt eller andre fordeler?

Selvsagt får jeg som alle andre goder hvor staten har spyttet inn penger, som i feks mat.

Problemet er jeg har skattet for å kjøre på veien og betalt bompenger. Jeg har skattet for alt jeg bruker og får ingenting igjenn utenom. Hadde jeg hatt barn, kunne de gått gratis på skole, det er flott, men tenk om jeg aldri får barn. Ja jeg har vert barn selv en gang og gått gratis på skole, men det har jeg veiet opp fot en long time ago. Jeg er aldri syk å ligger på sykehuset, men jeg kan bli syk, men tenk vist jeg ikke blir det? Gratis sykehus, trygdeordninger er goder alle får. Noen får bruk for det, andre ikke. Problemet slik jeg ser det er at enkelte får mer i tilegg, selv om de kansje til og med har bidratt mindre.

Noen som forstår hvor jeg vil hen, eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er bare 4,5 millioner ja. Men vi er 4,5 millioner som betaler mye skatt og har en stor velferdsstat samt statlig finansiering på flere områder.

Tingen er det at det vil alltid være noen som betaler mer til staten enn det de får selv ut i direkte fordeler. Her er jo situasjonen at du ikke blir syk, og skulle du bli sjuk så har du ett system som hjelper deg uten at du må betale i dyre dommer.

Det er liksom litt av minussiden ved en så omfattende velferdsstat, det vil være noen som bruker mer enn de selv klarer å skape, og det er noen som vil ha høyere verdiskapning enn de får "utbetalt" i goder. Poenget blir at du er forsikret hvis du skulle kommet ut for noe, får du barn så har de sikret en utdannelse osv. Systemet er veldig rettet rundt å hjelpe særlig barnefamilier og andre som har problemer av ulike typer. Så da blir du en av de som ikke går ut i pluss på denne ordningen, forutsatt at du ikke blir sjuk.

Lenke til kommentar

Prøv å finn deg ei flott ei istedenfor :)

Ja, jeg synes det burde være slik. Du har vel ikke akkurat økonomiske vansker som en singel og godtlønnet kar? Noe gjerne de som blir syke, har barn eller lignende kommer utfor, og det skal også gjøre det lettere for de å arbeide.

Alternativet blir jo å ikke hjelpe de som ikke har penger, fordi man samler ikke inn penger fra de som har.

Lenke til kommentar

Må vist stifte familie ja :)

Nei, det har jeg ikke. Men det er like mye pga at jeg har god kontroll på egen økonomi. Betaler feks veldig mye på leiligheten for øyeblikket så det er dyrt å kjøpe alene. Ha, der fant jeg faktisk et minus jeg har i tillegg til høy skatt.

Jeg er som sagt for delingsmodellene så jeg er ikke for å ta ifra de som trenger.

Syke satan, bistands budsjettet 1% av BNP. Tenk vist alle land hadde gjort det. Uansett er jeg litt skeptisk til hele bistandsbudsjettet, ser jo aldri hvor det blir av pengene. Men det ser vi vell kansje skjelden innenlands også.

Lenke til kommentar
Men jeg er liksom litt ute etter om dere er enige i at det bør være sånn? Må jeg finne meg en Burugle og gifte meg for å få noen grunker igjenn? :p

Alle får noe igjen,feks hver gang du trår i gata ute,når du må til lege,tannlege,sykehus,bruke bilioteket,tar bussen osv osv og ikke minst om du blir syk og får sykepenger og senere når du går av med pansjon.

Og ja så slumper du til å få noen skarve ører mere om du gifter deg,men om det er verdt det kan jo diskuteres :)

Lenke til kommentar
- For første gang bruker regjeringen oljepenger tilsvarende det handlingsregelen tillater. Dermed skaffer den seg et økonomisk handlingsrom for å kjøpe seg valgseier. Spørsmålet velgerne bør stille seg, er hvorfor regjeringen først etter tre år i posisjon, benytter handlingsregelen fullt ut.

Det kan kanskje ikke ha noe med en global finanskrise og påfølgende frykt for ressesjon? Opposisjonen har jo kritisert først å gjøre for lite med finanssituasjonen og nå kritiserer de at de tar tak og putter mer penger i økonomien?

Det er greit å sitte i opposisjon ihvertfall :)

Det der er rett og slett dårlig journalistikk fra en eller annen FRP-elsker. Hvorfor i alle dager skulle det være noe å lure på? Regjeringen skal gjøre det som er best for landet. At det ikke passet seg å overskride handlingsregelen før nå har det vært bred enighet om.

Nå hermer vel kanskje andre partier etter FRP? Neida. Det FRP har gjort kan sammenlignes med å sette seg ved en trafikkert vei og lukket øynene. Når Siv hører en bil roper hun "den er sort!". Selvsagt vil Siv få rett i at en av bilene som kjører forbi i løpet av dagen er sort.

Lenke til kommentar
Må vist stifte familie ja :)

Nei, det har jeg ikke. Men det er like mye pga at jeg har god kontroll på egen økonomi. Betaler feks veldig mye på leiligheten for øyeblikket så det er dyrt å kjøpe alene. Ha, der fant jeg faktisk et minus jeg har i tillegg til høy skatt.

Jeg er som sagt for delingsmodellene så jeg er ikke for å ta ifra de som trenger.

Jeg er enig i at single får lite igjen og at single har problemer som ikke blir fokusert på, bl.a. at det er dyrere å bo alene enn sammen med noen. Det er vel diverse på gang, men når det munner ut i noe konkret vet jeg ikke. I mellomtiden får du melde deg inn i singelforeningen og være med på å påvirke politikerne. :)

Lenke til kommentar
Og ja så slumper du til å få noen skarve ører mere om du gifter deg,men om det er verdt det kan jo diskuteres :)

Haha, dagens :) Litt som i signaturen min :p

Jeg er enig i at single får lite igjen og at single har problemer som ikke blir fokusert på, bl.a. at det er dyrere å bo alene enn sammen med noen. Det er vel diverse på gang, men når det munner ut i noe konkret vet jeg ikke. I mellomtiden får du melde deg inn i singelforeningen og være med på å påvirke politikerne. :)

Ah, takker for støtten. Levner vell liten tvil om at feks en mann og kvinne som tjener 400 000 hver , har mye mer å rutte med på sitt budsjett en som tjener 800 000 alene.

Om en regner på det tror jeg faktisk ikke det er snakk om småsummer heller. Jeg tror mange ikke er klar over dette, siden 800K høres veldig mye mer ut, en 800k fordelt på 2.

Det er ofte slik at par , ivertfall med barn har mange utgifter som single ikke har. Men de er jo også kompensert for dette, i form av barnetrygd og andre ordninger.

Lenke til kommentar
Det er ofte slik at par , ivertfall med barn har mange utgifter som single ikke har. Men de er jo også kompensert for dette, i form av barnetrygd og andre ordninger.

Det er riktig,men husk en barnehageplass koster nærmere 30 000 i året og skal begge jobbe må en benytte skolefritidsordning noe som koster omtrent det samme,dvs om vi beholder dagens regering. FRP har jo foreslått å kutte støtten til FSO noe som betyr at den vil øke til ca 7000 kr pr mnd, og da kan like godt en av partene slutte å jobbe .

Lenke til kommentar

Syns ikke 30000 i året er avskrekkende, men det blir kansje det når en har mer en 1 barn. Fins kvantiums rabatt? :grin:

Får jo kontant støtte om de er hjemme da, da slipper de også barnehage rekningen. Men det blir vell desto mindre penger til andre ting. Virker jo som om dersom man har mange barn, vil det lønne seg for den ene å være hjemme. Selv om Fso støtte er fåreslått kuttet, er det vell ikke dermed sagt at det blir sånn?

Jeg kommer ikke til å stemme rødgrønt ivertfall, det beste med den regeringen er jo at Halvorsen har gått imot sitt eget parti på det aller meste innen militær politikk o.l.

Det er bare tomme ord alt sammen. Hun har måttet svelge mange kameler for å sitte i regering, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har så mye avgiftspolitikk her i landet, istedetfor å basere seg på forbruk. Det er et system basert på misunnelse, hvor det er fælt at du eier noe. Derfor betaler man mer i fast avgift på strøm enn på forbruk, en stor andel av bensinprisen er avgift,vannavgiften likeså osv, omtrent alle avgifter er slik og derfor blir en singel kar uten det store forbruket ekstrahard rammet. Det er urettferdig, men slik er det nordmenn vil ha det.

Lenke til kommentar

God poeng sagemann. Et eksempel som jeg syns er godt: Dette gjelder komunale avgifter da, men er jo samme røkla egenlig.

Jeg kjenner 2 tvillinger som kjøpte seg hus sammen. Jeg betaler like mye i komunale avgifter på min leilghet som de gjør på et svært hus. Jeg er alene, mens i det huset er det alltid fult i folk + utleigeleiligheten de har i kjelleren. Skal tro hvem som bruker mest vann, kaster mest søppel osv. Det er et ganske søkt system, på toppen av det hele er jeg borte mye pga jobben.

Lenke til kommentar
Problemet er at vi har så mye avgiftspolitikk her i landet, istedetfor å basere seg på forbruk. Det er et system basert på misunnelse, hvor det er fælt at du eier noe. Derfor betaler man mer i fast avgift på strøm enn på forbruk, en stor andel av bensinprisen er avgift,vannavgiften likeså osv, omtrent alle avgifter er slik og derfor blir en singel kar uten det store forbruket ekstrahard rammet. Det er urettferdig, men slik er det nordmenn vil ha det.

Nei vi betaler ikke mere i fastleie pga avgiftspolitikken,men pga privatiseringen der de private aktørene slo sine hoder sammen for å finne ut hvordan de kunne flå menigmann, dermed delte de opp strømregningen i flere ledd og vedlikeholdet kostet plutselig enorme summer, pussig når en vet at de som går med de største overskudene her i landet er nettop kraftverkene .

Et anne eksempel på respekten for den vanlige mann finner en under her,selv om det ikke har noe med Norge å gjøre .

Bare få dager etter at myndighetene reddet det amerikanske forsikringsselskapet AIG fra konkurs, brukte selskapets toppledelse 2,7 millioner kroner på spa og golf.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=517142

Lenke til kommentar

I Norske kraftverk er det vel stat og kommune som står for 80-90% eierandel, om jeg ikke husker helt feil i farten, så å dra det frem som et eksempel på den fæle privatiseringen blir vel litt 'far fetch'.

Poenget er at Norge er gjennomsyret av dette opplegget med at alt skal ha høye faste avgifter uansett hvor mye eller lite man faktisk bruker, derfor slår dette ekstra hardt ut for single, hvilket er en økende gruppe her i landet. Det er urettferdig og det er helt unødvendig, det burde lønne seg å forbruke mindre, det skulle være åpenbart for enhver.

På noen områder kan du tvinge frem en forandring, man kan f.eks gå over til å bruke skandiabanken hvor du slipper gebyrer, mobiltelefonabonnement hvor du ikke har faste månedsavgifter osv...men hva skal man gjøre der det ikke fins alternativer og staten krever faste avgifter?Det er igrunn helt utrolig hva folk godtar av slikt her i landet.

Lenke til kommentar
I Norske kraftverk er det vel stat og kommune som står for 80-90% eierandel, om jeg ikke husker helt feil i farten, så å dra det frem som et eksempel på den fæle privatiseringen blir vel litt 'far fetch'.

Hvem som eier kraftselskapene er ikke relevant. Poenget er at kraftmarkedet er fullstendig liberalisert. Selskapene er ikke offentlige selv om mange kommuner har store eierandeler i kraftselskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...