Gå til innhold

Nytt statsbudsjett 2009: Forhåpninger og ønsker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Regjeringen Stoltenberg II sitt forslag til statsbudsjett for 2009 fram på tirsdag. Budsjettet blir offentlig 7. oktober kl. 10.00. Pressekonferansen starter kl. 12.30 som du kan blant annet følge her.

Så jeg lurer på om det er noen i Kongeriket Norge som har noen store forhåpninger eller forventninger til statsbudsjettet for 2009?

Vi kan nok forvente at det blir et "valg"-budsjett. Nå kommer de med bevilgninger av typen som skal lokke velgerne. Men om de vinner valget, vil vi helt sikkert se det motsatte neste år.

Vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg syns dessverre sosialistene virker mer utspekulerte og upålitelige enn andre partier.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg syns dessverre sosialistene virker mer utspekulerte og upålitelige enn andre partier.

Hvis du ikke kan si hvorfor du syns det så har du neppe en grunn til å syns det. Dessuten har vi en sosialdemokratisk regjering, ikke en sosialistisk en.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan si hvorfor du syns det så har du neppe en grunn til å syns det. Dessuten har vi en sosialdemokratisk regjering, ikke en sosialistisk en.

Man erfarer opplevelsen av at sånn er det da. Det jeg ikke skjønner hvorfor, er hvorfor de politikerne er sånn. De bløffer, vrenger på ting og gjør andre ting enn de sier de skal gjøre i opposisjon og valgkamper.

Jo de kaller det en sosialdemokratisk regjering, men de er sosialister etter min mening. De har bare sett seg nødt til å dekke seg bak en mer allment spiselig politisk profil, og det blir så som så i praksis.

AP var et bra parti, men i dag sitter vi igjen med en 'bastard' av hva som en gang var.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha mer penger til vestlandet. Og det ser det ut som vi får. Men dette er penger vi skulle ha hatt for mange år siden, så jeg vil egentlig ha enda mer. Nytt bygg for Gulating Langmannsrett, ny kunsthøyskole og ny odontologsbygg i Bergen er gode greier. Men dette er noe vi har blitt lovet i nesten 20 år. Ett oppfylt løfte veier ikke opp for tyve brutte løfter.

Men på en annen side, om det er et valgbudsjett eller ikke, mer penger til prosjekter som desperat trenger det er bra uavhengig om det er Halvorsen eller Siv Jensen som gir de.

Lenke til kommentar

Dette er statsbudsjettet 2009

Bruker mer oljepenger enn noen gang! Regjeringen vil bruke 92 milliarder oljekroner i 2009. Det er 14 milliarder mer enn i år. Bunnfradraget i formuesskatten skal økes fra 350.000 kroner til 470.000 kroner, foreslår den rødgrønne regjeringen. Det vil føre til at 110.000 færre personer vil betale formuesskatt. Over halvparten av disse er pensjonister. Omtrent 200.000 personer vil få økt formuesskatt, mens om lag 680.000 personer vil få redusert formuesskatt. Endringene i formuesskatten innebærer en netto skatteskjerpelse på 1,2 milliarder kroner, ifølge Regjeringens nettsider. Ligningsverdien av næringseiendom skal økes.

Dette virker som et godt budsjett! Men det må det være, husk at dette er valg budsjettet, leverer de ikke nå, er det bye-bye neste år... Spennede og se utover dagen!

Lenke til kommentar

hadde håpet på økt fokus på veinettet i norge, samt skole, sykehus og eldrehjem.

personlig drite jeg i kulturelle statuer som blir reist i hytt og gevær og hvor mye penger forsvaret får. jeg støtter mest de øverste tingene jeg har skrevet. men tror ikke atjeg vil få oppleve det i min levetid

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
hadde håpet på økt fokus på veinettet i norge, samt skole, sykehus og eldrehjem.

personlig drite jeg i kulturelle statuer som blir reist i hytt og gevær og hvor mye penger forsvaret får. jeg støtter mest de øverste tingene jeg har skrevet. men tror ikke atjeg vil få oppleve det i min levetid

Det er satt av 17 milliarder til vei og 15 milliarder til skole.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6250521

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.6242326

Lenke til kommentar
Så og si ingen ting til forsvaret da. I allefall ikke når de varsler at de vil ha høyere ambisjoner for utenlandsoppdrag.

Regjeringen foreslår å bevilge 400 millioner kroner ekstra til Forsvaret.

Bevilgningene til operasjoner i utlandet, blant annet Afghanistan, videreføres på dagens nivå, og regjeringen varsler at den vil prioritere FN-oppdrag i utlandet, med særlig vekt på Afrika.

Både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret vil få et reelt økonomisk løft neste år.

Jeg syns det er mye positivt ved dette budsjettet. Det blir spennende å se hvor mye av pengebruken vi kommer til å merke.

Lenke til kommentar
Så og si ingen ting til forsvaret da. I allefall ikke når de varsler at de vil ha høyere ambisjoner for utenlandsoppdrag.

Edit: L2read, Alinoe.

God satsnings på nordområdene, god styrking av BSU-ordningen, mange som får mindre formueskatt, fra løft i miljø, bra løft i universitets-og forskningssektoren. Tusen studentboliger, lavere arveavgift, videreføring og spredning av ordningen med husleietvistutvalg.

Skulle gjerne settt høyere frikortgrense, men man kan ikke få alt, og jeg syns det er et godt budsjett.

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar

Regjeringen foreslår å bevilge 400 millioner kroner ekstra til Forsvaret.

Bevilgningene til operasjoner i utlandet, blant annet Afghanistan, videreføres på dagens nivå, og regjeringen varsler at den vil prioritere FN-oppdrag i utlandet, med særlig vekt på Afrika.

Både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret vil få et reelt økonomisk løft neste år.

Jeg syns det er mye positivt ved dette budsjettet. Det blir spennende å se hvor mye av pengebruken vi kommer til å merke.

Som sagt, de legger vekt på FN-oppdrag i nye ommråder, samtidig som 400 millioner er veldig lite penger med tanke på hvor mye utgiftene vokser og hvor underbevilget forsvaret allerede er. Når disse pengene i tilleg fordeles på tre grener blir det temmelig lite igjen til slutt.

Lenke til kommentar

Regjeringen håper på en mer effektiv behandling av utlendingssaker ved å gi mer penger til Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda (UNE).

Regjeringen foreslår å bevilge 300 millioner kroner mer til disse to instansene i statsbudsjettet for 2009. Dessuten vil regjeringen bevilge 513,1 millioner kroner til tiltak for enslige asylsøkere under 15 år.

Kommunene skal få 125 millioner kroner mer til integrering og bosetting av personer med oppholdstillatelse.

Jeg liker denne forhåpentligvis så vil den ha en stor effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...