GLN Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta en titt her. De 3 øverste er gode nok til bruken. Er vel innternt skjermkort på de 3 pcene øverst der, blir vel nesten umulig å spille sims 3 osv på de... Det glemte jeg helt av. Her er det en pc med Nvidia skjermkort. Sånn sett burde vel det holde Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Å anbefale Vista64 anser jeg som litt tullete, med tanke på at det kanskje vil bli spilt eldre spill. Tviler på at en 10 åring har kunnskapen til å kludre med avanserte innstillinger for å få spillet sitt til å starte hvis det ikke er kompitabelt med Vista.. Dog kan det jo være at det oppstår problemer motsatt vei, f.eks at "Sims 5 kitchen and food expansion" krever Vista. Se an hva hun har brukt før Har egentlig ikke noe særlig med forslag, men Compal IFL90+ med 2GB (1x2GB for oppgraderingsmuligheter), Windows XP og pusekattbilde (Nr 661 - Hana Deka Kitten ) på lokket tror jeg ville vært et fornuftig valg.. Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Hun har alle spilene sine på vår maskin nå - en stasjonær med Vista. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Daså Bare tenkte i forhold til byttelåning etc. Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 ok, skjønner den. De byttelåner spill, men gjerne de nyeste som er kjøpt! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Sims 2 fungerer fint på vista 64. Sims 3 får neppe problemer på vista. Her er en liste over spill som jeg personlig har testet og som fungerer under vista : NFS porsche 2000 (8 år gammelt spill, fungerer fint). Fallout Tactics 2002 Null problem. Steam : Diverse Hl2 titler funker greit, også nyeste Zombie mod Har personlig ikke hatt mye trøbbel med vista 64 og eldre spill, faktisk så har mange spill fungert knirkefint men det har også vært noen som har vært problematiske men dette var også defakto i Xp (Wizards and Warriors , Ultima Ascension). Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Her er det en pc med Nvidia skjermkort. Sånn sett burde vel det holde Bør hun ha mere GB - og kan leverandøen sette i mere for meg? Synes jeg leste et sted at for at en pc med vista ikke skulle bli treg burde man ha mere enn 2 GB. Stemmer det? Gamle spill tror jeg ikke blir noe problem, for de gamle spillene som er hos oss er "lek og lær" med Josefine.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Her er det en pc med Nvidia skjermkort. Sånn sett burde vel det holde Bør hun ha mere GB - og kan leverandøen sette i mere for meg? Synes jeg leste et sted at for at en pc med vista ikke skulle bli treg burde man ha mere enn 2 GB. Stemmer det? Gamle spill tror jeg ikke blir noe problem, for de gamle spillene som er hos oss er "lek og lær" med Josefine.. 2Gb holder til vista, men det er definitivt kjappere med 4G og noe mer framtidsrettet enn 2Gb. Det som er en liten tankevekker er at det kan være lurt å sjekke hvor mange av ekspansjonsslottene til minnet er i bruk hos bærbare, i noen tilfeller er det kun plass til en eller 2 brikker og da bør man passe på at ikke begge er opptatt allerede og dermed makser ut hva som er mulig av minne (og tvinger en bruker som vil oppgradere til 4Gb senere fra 2Gb til å kjøpe 2x2Gb brikker fordi det er allerede 2x1Gb brikker i pcen fra før av). Min personlige anbefalning blir 4Gb til en bærbar mens man kan sikkert kompensere på en stasjonær med at harddiskhasstigheten er høyere og det dermed ikke merkes like mye behovet for minne. Edit : Pcen du så på har ingen ledige minnespor : # AMD Sempron Mobile # Prosessorhastighet: 2000 MHz # Minne installert: 2048 MB # Minnehastighet: PC2-5300 (667MHz) # Minnetype: SO-DIMM (DDR 2) # Ledig(e) minnespor: 0 stk # Harddisk #1: 160 GB # Harddiskgrensesnitt: S-ATA 150 Etter en liten titt så fant jeg denne : https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications Den er litt spinkel på selve skjermkortet. Et kraftigere valg for spilling burde være følgende : https://prisguiden.no/product.php?productId=99765 Endret 6. oktober 2008 av Malvado Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 RAM 2 GB (installert) / 8 GB (maks.) - DDR2 SDRAM ( 2 x 1 GB ) Inne på komplett kom dette opp på maskinen. De har 1 GB på hver "port" . Da må begge eller ene byttes ut..? Er maskinen ok da tro? Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 https://prisguiden.no/product.php?produc...amp;view=prices Selges på expert for 6999, iallefall på hamar : ) Så slipper du frakt o.l. Har ikke så mye og tilføye når det kommer til valget av laptop, mye bra her ser jeg! : ) Utrolig fasinerende og se ei som egentlig ikke kan så mye opp maskinvare bli guidet inne på forumet. Og spessielt når det kommer til pris i forhold til ytelse, du har virkelig skjønt poenget! Fortsett slik, og vi har alle mye og lære av damen : ) Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, kjøp maskinen du selv så på. 8600-skjermkort og mye ram. Veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Greit, Acer har en litt frynsete rykte når det kommer til kvalitet. Vi har dog lover, rettigheter og garantier som står på din side om du skulle være blandt de mindre heldige- med mindre man kolliderer med en vanskelig selger. Som hanzhen også sier, gjør det enkelt og gå for Acer Aspire 5920G som du selv så på. For å oppsummere maskinenversus spørsmålene du har stilt: - Den har nok minne/RAM (4GB), så bekymringer angående (ofte ubegripelig kostbar) oppgradering av dette er unødvendig. - Mer enn god nok CPU (Intel Core 2 Duo) - Rikelig langringsplass (320 GB harddisk) - Dedikert skjermkort (Nvidia 8600GS) som ikke burde få hikke av hverken Sims 2 eller 3. - 15,4" skjerm. - I tillegg leveres den også med Blu-ray leser og HDMI utgang, slik at mor og far kan se HD-film på TV'n når de minste har gått i seng Stort mye mer for pengene får du ikke. And that's that Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Du skulle fått låne XP Pro Micro, den bruker bare 40 mb minne. Selve installsjonsfilen er bare på 90 mb. Man trenger ikke bruke noen bakgrunnsprogrammer som virus skannere om man surfer på kjente sider på nettet. Personlig har jeg i de 17 årene med PC ikke hatt virus eller spyware problemer uten at jeg bevisst gikk inn på en side som var usikker. 1 gb med minne holder i masse vis med Windows XP om du ikke installerer masse drit som sluker system ressurser. Edit: Legger til at om du skal ha masse programmer kjørendes i bakgrunnen, så kan 2gb eller mer være anbefalt. Personlig liker jeg å lukke alle unødvendige programmer som sluker system ressurser mens jeg surfer, spiller. Kan si at jeg har utrolig bra ytelse i spill som World of Warcraft med 1gb minne. Kommer som sagt helt an på om man ønsker å holde maskinen rein for prosessor og minne hungrige programmer man strengt tatt ikke trenger ofte. Endret 7. oktober 2008 av s1gnal Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Som hanzhen også sier, gjør det enkelt og gå for Acer Aspire 5920G som du selv så på. Hvorfor gå for den, når du kan få den samme maskinen 400 kroner billigere, og et bedre skjermkort? 8600M GT. ceca: Du har sagt at dere har laptop fra før, har dere da operativsystem cd-en, slik at dere kan installere OS selv, eller vil dere ha OS installert på maskinen fra før? Hvis dere har OS cd-en og keyen så gå for IFL90, så velger du et motiv hun vil like bak på skjermen, og oppgraderer til en 250GB harddisk. Hvis du derimot vil ha installert OS så er det rimeligere å gå for Acer Aspire 5920G. Lenke til kommentar
ceca Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Det fulgte mange cd med pc jeg kjøpte. Men..så inne er jeg ikke i data at jeg vet hva de var for. Installerte demm alle samme etter tur og så glad ut Tror ikke de vil kjøre masse progammer i bakgrunnen når hun spiler, men hverken jeg eller jenta mi er noe gode på data og hva vi skal skru av og på for å hindre at maskinen går unødig.. Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvorfor gå for den, når du kan få den samme maskinen 400 kroner billigere, og et bedre skjermkort? 8600M GT. Sleng på samme mengde RAM, harddiskstørelse og ikke minst operativsystem så er plutselig saken en helt annen. Er fremdeles snakk om en 10 år gammel jente som hovedbruker og eier, så 8600GS burde holde i lange baner. Er vel snakk om ca. 35% bedre 3D ytelse med GT - men hva skal man med 50FPS i et spill hvor alt over 25 knapt har effekt? ceca: Du har sagt at dere har laptop fra før, har dere da operativsystem cd-en, slik at dere kan installere OS selv, eller vil dere ha OS installert på maskinen fra før? Kun et fåtall maskiner leveres med egen OS-disk. De fleste leveres med en recovery-cd som bruker en skjult gjenopprettingspartisjon på harddisken til å reinstallere OS og forhåndsinstallert programvare. Selvfølgelig er det unntak, men de er ikke alt for mange. Hvis du derimot vil ha installert OS så er det rimeligere å gå for Acer Aspire 5920G. Alt jeg har sett i denne tråden peker mot at forhåndsinstallert OS (og dermed drivere) vil være det eneste fornuftige å anbefale trådstarter. Dette med mindre de har en god venn/slekt som er datakyndig og grei nok til å hjelpe dem med alt av drivere og konfigurasjon av en bærbar etter at OS er installert. Hvis ikke, ender dette - som mange her inne tar for gitt - fort også opp i atter en kostbar affære for Kari og Ola Nordmann. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det er bare å for eksempel å avslutte spill når man skal se på film på maskinen hvis filmen hakker. Eller ikke ha en film gående i bakgrunnen når du spiller Akkurat som at man pleier å skru av lyset i rom man ikke er på, for å spare strøm. Det fulgte mange cd med pc jeg kjøpte. Men..så inne er jeg ikke i data at jeg vet hva de var for. Du har nok fått det, men du kan jo sjekke for sikkerhets skyld. Er det noen cder der som heter Windows Vista eller Windows XP? Skal også være en lang rekke med tall som er cd-keyen, ligger som oftest på cden eller klistret på coveret. Hvis du har det så får du jo lære deg å installere et operativsystem på en ny maskin, det er ikke vanskeligere enn å bare legge inn cden når du starter maskinen, så følge kommandoene du får. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Sleng på samme mengde RAM, harddiskstørelse og ikke minst operativsystem så er plutselig saken en helt annen. Trenger ikke 4GB ram, kan oppgradere til 250GB som er mer enn nok, koster minimalt. Ja, OS er med på den andre maskinen, derfor er det billigere å kjøpe den hvis du ikke har OS selv. Kun et fåtall maskiner leveres med egen OS-disk. De fleste leveres med en recovery-cd som bruker en skjult gjenopprettingspartisjon på harddisken til å reinstallere OS og forhåndsinstallert programvare. Selvfølgelig er det unntak, men de er ikke alt for mange. Derfor er det greit å sjekke at man har cdene før man gjør noe. Alt jeg har sett i denne tråden peker mot at forhåndsinstallert OS (og dermed drivere) vil være det eneste fornuftige å anbefale trådstarter. På den maskinen så følger drivere med slik at man bare kan putte i en av cdene og installere alt sammen raskt og enkelt. Ellers så er det ikke vanskelig å installere OS, gjorde det selv uten å ha peiling på hva jeg gjorde, det er rett og slett bare å følge instruksjonene, mange blir skremt, men det er ingen grunn til å bli det. Men ja, det er enklere å bare kjøpe en laptop som allerede har installert OS, siden du bare starter maskinen og er happy. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Acer Aspire 5920G 5995,- Hvorfor betale 1000,- mer for 5930 som ikke har blu-ray spiller? Acer Aspire 5920 har vært bestselger lenge og selges fremdeles bra. Om maskinen har ATI eller Nvidia skjermkort er vel ett fett. Lenke til kommentar
think2ce Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Den acer hadde nemlig 4GB og mye minne, som jeg synes var bra.. (og det er alt jeg kan om data *sukk*) Da får jeg vel lære deg noe , dette er det du behøver å se på når du skal kjøpe maskinen: Maks 2 GB Ram(minne) - Hun kommer ikke til å bruke noe mer minne, så det er absolutt ikke vits å skaffe noe mer. Minst 100GB Harddisk(lagringsplass), det er så billig å kjøpe plass at du ikke behøver å bekymre deg om det, bare pass på at det er minst 100GB. Prosessor: Intel Core 2 Duo / Dual Core, hvis du ser dette under "prosessor" på maskinen så er du som regel trygg på at maskinen takler litt av hvert. Skjermkort produsent: Nvidia. Dette er litt mer vanskelig å forklare enkelt, se at produsenten er Nvidia, hvis den er det så ser du på 4 siffer som viser hvilken versjon kortet er. 8000-modeller er det mest vanlige nå til laptops, så vi fokuserer på dem for å gjøre det enkelt. 8000-modeller er delt inn slik: 8400, 8600, 8800. Sats på et 8600 kort så har du et kraftig nok skjermkort til en god del spill. Ellers så har alle laptops det nødvendige, men er greit å spørre før du kjøper noe. Edit: Du kan også se etter 7000-modeller, de er på ingen måte svak, 7900 for eksempel. 8600 synes jeg egentlig er litt overkill, vet ikke hva sims3 sine krav er, men jeg klarer Crysis på medium med det kortet. du kan ikke på ramme alvor mene at hun aldri vil trenge mer enn 2 GB RAM??? Alt annet du sier her henger på greip, men dagens maskiner selges med Vista og da er det ett must med mye Minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå