Gå til innhold

jente på 10 skal kjøpe bærbar pc - tips om maskin ønskes av mamma`n

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser mange av anbefalingene til PC er uten cd/dvd-rom. Husk at Sims krever at en disc er inne i maskinen under spilling. Hos oss har døtrene sims 2 og bærbare pc HP med 2 GB minne, dobbeltkjerne og 160 GB harddisk, det holder godt... -,en husk cd/dvd-leser.

Lykke til,

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville styrt unna alt som er under 12" i skjermstørrelse da ytelsen er veldig dårlig.

Snakker da om Asus Eee, Acer Aspire One, MSI Wind osv. osv.

Du må nok opp i rundt 5000-7000 kr for en god datamaskin for henne.

En tanke er at hun sikkert vil komme til å spille Sims 3, og da er vel sannsynligvis systemkravene mye høyere. Prøv å få med skjermkort, som nevnt tidligere er Intel's integrerte grafikk-greier kun egnet til ting som kontorarbeid om du spør meg.

Sier dette også så hun ikke skal få en sub-Vista, og at alt skal gå like tregt som nesten stivnet sirup.

Lenke til kommentar

Er ikke lett å kjøpe pc i det virvaret av pc'er vi har i dag, og media som raklamerer og teste alt... En ny bærebar med disketstasjon tror jeg ikke de fleste pcer har lenger, men hva skal du med diskett egentelig? Bruk usb minnpen isteden.. Og pass på at du kjøper en med CD/DVD brenner i, er en grunn til at mange bærebare koster 3000-4000,- Kjøp gjerne en med et godt batteri, 8cell isteden får 6cell så varer kansje batteriet lengere enn 2år... Husk å kjøp med en datamus også så hun slitter tutchpaden :)

Her er mitt foslag til en helt grei bærebar

Jørgen

Lenke til kommentar
Er ikke lett å kjøpe pc i det virvaret av pc'er vi har i dag, og media som raklamerer og teste alt... En ny bærebar med disketstasjon tror jeg ikke de fleste pcer har lenger, men hva skal du med diskett egentelig? Bruk usb minnpen isteden.. Og pass på at du kjøper en med CD/DVD brenner i, er en grunn til at mange bærebare koster 3000-4000,- Kjøp gjerne en med et godt batteri, 8cell isteden får 6cell så varer kansje batteriet lengere enn 2år... Husk å kjøp med en datamus også så hun slitter tutchpaden :)

Jørgen

Ingen har sagt noe om DiskettStasjon?

Lenke til kommentar

Jørgen

Nei det var sagt Diskstasjon lenger oppe ikke diskettstasjon, regner med de referer til et Cd/dvd rom Drev som er den riktige betegnelsen.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er enig i at dere bør kjøpe en bærbar. Veldig praktisk!

Det er dog begrenset hva man får for 3000,-...

For å kunne spille Sims2 må du nok betale nesten det dobbelte.

En ok maskin er Acer 5920G, som flere har nevnt allerede. Men; ikke kjøp den noen har anbefalt på MPX. Den har Blue-Ray istedet for DVD-spiller, og det fordyrer maskinen med ca en tusenlapp. (Til den summen er det bedre å kjøpe den nye 5930G. Har sett den til omtrent samme pris som den eldre Blue-Ray PC-en på MPX; ca 6.500,-)

Både Elprice og PS (www.ps.no) har lagersalg-/ demomodeller. Varenummer LX.AN40X.B52 hos PS koster 5.000,- og har en raskere (+25%) prosessor enn Elprice. Billigere er den også. Ulempen med PS er at den er "demo", uten at vi helt får vite hva det innebærer.

Jeg ville IKKE kjøpt brukt fra private hvis jeg ikke var oppdatert på priser og teknologi.

Ellers har vi de nye, søte nett-pc-ene. De koster ca 3.000,-, veier bare en kilo og passer små barnehender. Funksjonaliteten er imidlertid begrenset. Men til surfing og MSN er de greie. Noen har innebygd webkamera. De rimeligste modellene selges med Linux i stedet for Windows. Det kan volde problemer for de som ikke liker å fikle så mye. Greiere med Windows hvor det meste er kjent fra før.

Forøvrig; ikke la deg narre av butikkenes omtale. "Det siste", "Kraftig", "Utrolig mye for pengene" er påstander som ofte ikke er til å stole på.

Lenke til kommentar

tittet inne på ps.no nå

ACER AS5920G/15.4" WXGA CB/C2DT5750/nVGE8600GS-256MB/3GB/320GB/DVD/802.11N/8C/0.3/BT/HDMI/VHP

::DEMO - KUN NORSK OS - SLITT EMBALLASJE

hva betyr "kun norsk os" ?

hadde dere turt å kjøpe en demo-maskin?

Lenke til kommentar

Norsk operativsystem er det vel de tenker på.

Operativsystem er det som driver maskinen, du har forskjellige OS, slik som XP, Vista og Linux.

Ellers så har jeg aldri kjøpt demo varer, de er satt ned i pris, men jeg er litt skeptisk uansett, liker å kjøpe noe nytt.

Edit: Lurer på hvorfor de skriver at de bare har Norsk OS, høres ganske urelevant ut...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kjøpt en demovare. Når du først kjøper noe så dyrt som en datamaskin vill jeg ikke risikert å kjøpt noe brukt, eller t.o.m en vare som kan være delvis ødelagt for og spare noen skrave kroner.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

OS er operativsystemet på datamaskinen. Windows XP, Linux, Windows Vista etc.

På de aller fleste nye maskiner kan man velge blant 4-5 språk ved førstegangs oppstart.

Resten av språkene forsvinner etter valgt språk.

Maskinen du refererer til har da mest sannsynlig blitt startet opp og brukt av en kunde, kommer fra reparasjon eller liknende.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg er enig her med andre at det ikke er så lurt med demovare, man vet jo ikke om det kan være mindre problemer sånn som småe riper eller døde piksler på skjermen som er grunnen til at den ble levert tilbake til angrefrist heller.

Det er heller ingen garanti for at du får med alt av kabler og manualer når du kjøper demovare heller.

Det bør også nevnes at om man går får Vista 64 bits på en bærbar så bør man satse på 3 til 4Gb med minne, det er flere grunner til dette :

1 : bærbare harddisker er på 5400Rpm og er gjerne langt saktere enn stasjonære pcer som har 7200rpm og hastigheter på opp mot 100Mb/s. Det er ikke uvanlig å få levert harddisker som har en hastighet på 20 til 40Mb/s på flere midrange pcer og dette vil gjerne gjøre at ting går saktere om man må benytte seg av swapfila.

2 : Vista64 som operativsystem er ganske så minne sulten, ytelsen øker betraktelig med en gang du passerer 2Gb grensa og man merker det godt når man har 4Gb. Bruker man mange programmer samtidlig som er minnekrevende så merkes forskjellen godt mellom 2 og 4Gb på en bærbar.

Den acer maskinen du linket til før i tråden ser ganske grei ut til hennes bruk.

Lenke til kommentar

Du vil aldri trenge mer enn 3gb ram, pcen kan ikke utnytte det. Så 2gb burde holde. Lagring er billig nå, så du får nok 160gb/200gb harddisk på en rimelig pc. CD-rommen/dvd-rommen har ikke mye å si, standaren er nokså lik. Jeg vil ikke anbefale de små pcene(ee, one, wind) pga for liten skjerm.

Til det bruket, så skal det være mulig med en pc mellom 3500-4000kr siden hun er så liten, og vil ikke bruke den til så mye annet.

Ta en titt her. De 3 øverste er gode nok til bruken.

Lenke til kommentar
Du vil aldri trenge mer enn 3gb ram, pcen kan ikke utnytte det. Så 2gb burde holde. Lagring er billig nå, så du får nok 160gb/200gb harddisk på en rimelig pc. CD-rommen/dvd-rommen har ikke mye å si, standaren er nokså lik. Jeg vil ikke anbefale de små pcene(ee, one, wind) pga for liten skjerm.

Til det bruket, så skal det være mulig med en pc mellom 3500-4000kr siden hun er så liten, og vil ikke bruke den til så mye annet.

Ta en titt her. De 3 øverste er gode nok til bruken.

Ville gått for nr 2 der :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...