Gunderz Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Bruker: Gunders Utfordring: minst 10 bilder, kjøre analogt. Deltagernivå: Laveste form for amatør Utstyr: Polaroid 600SE + Mamiya 127 mm f/4.7 I tillegg bruker jeg Sekonic lysmåler, Epson V750 scanner og Vuescan scannersoftware. Utfordringen min er å bruke et helmanuelt kamera,Polaroid 600SE. Polaroid 600SE er et rammesøkerkamera produsert av Mamiya for Polaroid. Kameraet har ikke lysmåler så det er derfor bruker jeg en håndholdt lysmåler. Da jeg ikke har filmholder for Type 100 Polaroidfilm til scanneren vil bildene fremstår som noe uskarpe. Tips til hvordan jeg kan løse dette eller hvor jeg kan få tak i en filmholder som tar denne typen film mottas med takk:) En annen ting jeg vil bemerke er at jeg ikke har en kalibrert skjerm så det kan kanskje prege bildene jeg legger ut. Skjermen i seg selv er 5 år gammel og er ikke mye å skryte av. Endret 11. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) I dag hadde jeg endelig mulighet til å ta meg en fotorunde og det ble en fotorunde med mye regn og flere frustrasjoner. Jeg har ikke brukt kameraet så mye tidligere så jeg er ikke helt stø på bruken og av den grunn hadde jeg litt startproblemer i dag. Det førte til at de fleste av bildene ikke ble noe av, dog fikk jeg to bilder (av totalt 10) som jeg velger å presentere her. Det første bildet er tatt fra inngangen til Hulen i Bergen. I tillegg til utstyrslista ovenfor er det brukt stativ og polariseringsfilter. Det var litt stress å sette opp utstyret, stille fokus, justere polariseringsfilter og ta lysmåling samtidig som man holder en paraply i ene hånda i et forsøk på å skjerme utstyret for regnet. Totalt med fremkalling brukte jeg ca 20-25min på bildet. Bildet er croppet pga en uforklarlig effekt jeg fikk på bildet når det ble tatt. Det viste seg at en del av høyre side var helt svart slik som vist på det andre bildet. Bildet har også fått en liten kurvejustering i Photoshop. Dessverre har jeg ikke tatt meg tid til å fjerne alt støvet på bildene. Eksponering: f/4.7, 1/20 s, ISO100(fujifilm FP-100C). Fremkalling: ~4,5min og T=~10 degC Endret 5. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Bilde nummer 2 var det siste bildet på dagens tur. Bildet er tatt på bystasjonen i Bergen, en vekter fant forøvrig ut at jeg hadde for stort kamera og jeg ble bedt om å gå. Hvitbalansen ble ganske grønnaktig, men jeg lar den være slik da det er sånn det ser ut på filmen. Det har også kommet noen mindre pene vertikale grønne felt, hva de kommer av vet jeg ikke helt, men det kan komme av at jeg har dratt filmen ujevnt ut av kassetten. Igjen så er det dessverre mye støv på bildet, men jeg har ikke tid til å ordne på det manuelt. Tips om hvordan jeg kan redusere innslaget av støv og fjerne støv fra bildene tas imot med takk. Bildet har fått en liten kurveendring i Photoshop og en runde med Unsharp Mask. Eksponering: f/32, 1min 15s, ISO100(fujifilm FP-100C). Fremkalling: ~4min og T=~10 degC Endret 5. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Veldig fin dybdefølelse i det siste bildet. Men av en eller annen grunn så det faktisk best ut i thumbnailen. Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Enig med k.n.b her. For en tullete vekter. Er bysstasjonen et viktig strategisk punkt i det norske forsvaret? Hva i all verden er det han trodde du skulle? Blåse halve Bergen i lufta. Vi får le av hans uvitenhet. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 artig å lese om dine tekniske utfordringer med polariodformatet. Dette kunne jeg gjerne tenkt meg å forsøke selv, men jeg ser jo at det ikke er enkelt å trylle fram høy bildekvalitet. Blir spennende å følge utfordringen din framover! Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Jeg har dessverre ikke hatt tid til å følge opp så mye her, men takk for positive tilbakemeldinger Kvarten Ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være et problem å ta bilder i undergangen på bystasjonen. tilfeldige mennesker inngikk heller ikke i bildene mine og jeg var ikke til hinder for noen. Men det er vel helt klart at størrelsen på kameraet hadde betydning her. Hadde jeg brukt et mobilkamera hadde ingen reagert. sverrelerre Polaroidformatet er litt vanskeligere å bruke enn å skyte digitalt. Det krever en del mer tid på oppstilling og justering. Det er ikke mye til et point & shoot kamera. De motivene jeg har tatt bilde av så langt har vært statiske og det er en grunn til det. På den andre siden er det et veldig morsomt kamera å leke med og jeg liker uttrykket på bildene som man kan få. Endret 11. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Helg betyr at jeg igjen har tid til å ta meg en runde å ta bilder. Det ble mye fram og tilbake idag, men jeg fikk likevel et par bilder. Bildet er tatt i Nygårdsparken. Det ble kun brukt stativ utenom det vanlige utstyret. Eg har valgt å ta med den hvite rammen som man har på polaroidfilm. I PS er det gjort en kurvejustering og en runde med unsharp mask. Kontrasten i bildet er kanskje bittelitt større enn det jeg har på polaroidbildet, men jeg prøvd å få dem så like som mulig. Eksponering: f/4.7, 1/15 s, ISO100(Fujifilm FP-100C). Fremkalling: ~3min og T=~14 degC Endret 11. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Mitt andre bilde fra idag er tatt et sted rundt Store Lungegårdsvannet i Bergen. Hvitblansen på Polaroidfilm generelt blir litt rar når man bruker "lange" lukkertider, men jeg velger å presenter bildet slik som det ser ut i virkeligheten. Igjen en liten kurvejusetering og runde med unsharp mask i PS. Eksponering: f/22, 1 s, ISO80(Polaroid 669). Fremkalling: ~3,5min og T=~14 degC Endret 11. oktober 2008 av Gunderz Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det er jo en del av sjarmen med polaroidformatet. Jeg syns blåstikket passet til været og forholdene på stedet. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Det er jo en del av sjarmen med polaroidformatet. Jeg syns blåstikket passet til været og forholdene på stedet. Det har du rett i. Nå er heller ikke Polaroid 669 filmen det rette valget hvis man er ute etter korrekt fargegjengivelse. Men sjarm har den masse av. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Det ble en liten runde idag også. Jeg synes bildet ble litt overeksponert, men likevel greit. Eksponering: f/5.6, 1/30 s, ISO80(Polaroid 669). Fremkalling: ~3min og T=~14 degC Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Mer båter og vann. Eksponering: f/32, 1 s, ISO80(Polaroid 669). Fremkalling: ~3min og T=~14 degC Lenke til kommentar
marekz Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Liker spesielt bildet fra bystasjonen, utrolig fin dybdefølelse.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Dersom bystasjonen er offentlig rom vil jeg anbefale å ringe politiet dersom vekteren begynner å true deg. Er det offentlig sted, dersom det er en offentlig etat er det i alle fall lov å fotografere der. Vektere tar seg mye til rette. Lenke til kommentar
FunFact Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Mye fine bilder her. Kanskje en anelse for mye blåtoner i enkelte av dem... Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Simon Aldra Om det er offentlig rom eller ikke i undergangen der er ikke så lett å si for undergangen står sammenheng med et kjøpesenter. For min del ser jeg det som offentlig rom da det er en del av busstasjonen i byen, men det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er offentlig rom eller ikke. FunFact Takk så mye:) De 3 siste bildene har helt klart en overvekt av blåtoner, men etter slik jeg har forstått er det faktisk noe som er karakteristisk for filmen som er brukt på de tre bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå