Evil-Duck Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Heisann , jeg har en 12" aktiv sub (altså tilkoblet 230volt) som jeg brukte på anlegget mitt innendørs men nå er det noe problemer med forsterkeren til subben så jeg har skrudd ut elementet , og jeg lurte på om det er mulig å koble det til en vanlig bil forsterker og montere elementet i bilen ? Lenke til kommentar
deinteil Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Skulle gå fint det. Det er jo et vanlig sub element. Men siden d opprinnelig er en aktig sub med tilhørende kasse og forsterker og eventuelle bassrefleksløsninger som er nøye tilpasset hverandre fra produsenten, vil den veldig muligens ikke høres like bra ut montert i bilen. Lenke til kommentar
Heieg89 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Heisann , jeg har en 12" aktiv sub (altså tilkoblet 230volt) som jeg brukte på anlegget mitt innendørs men nå er det noe problemer med forsterkeren til subben så jeg har skrudd ut elementet , og jeg lurte på om det er mulig å koble det til en vanlig bil forsterker og montere elementet i bilen ? Det går egentlig ikke greit!! altså den subben er 8 ohm!! og bil forsterker er 4 ohm!!! det funker greit, det spørs åssen du trøkkern egentlig:P men det vill ende med at elementet blir ødelagt Lenke til kommentar
deinteil Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 fakta? Elementet er sikkert 8 ohm, men forsterkeren har ingen motstand. Men i spesifikasjonene står det sikkert effekter som er beregnet ut i fra 4 ohm. feks 1x500W i 4 ohm. men mange forsterkere kan brukes på både 1, 2, 4 og 8 ohm. Men jeg ville aldri koblet mindre enn 4 ohm til en forsterker som jeg ikke er helt sikker på at er laget for det. Det er verre å bruke et element med for lite motstand i forhold til forsterkeren enn å bruke et element med for høy motstand. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det går egentlig ikke greit!! altså den subben er 8 ohm!! og bil forsterker er 4 ohm!!!det funker greit, det spørs åssen du trøkkern egentlig:P men det vill ende med at elementet blir ødelagt De uvitende leder de uvitende om nominell impedans... Impedans eller "motstand" som ddu kaller det varierer etter frekvensen. Og for å holde dette on-topic, så sier jeg bare en ting; Bruk samme kassa hvis ikke den er motbydelig svær og upraktisk. Du kan eventuelt dra kabler ut av bassporten aller helst borr et hull i kassa og dra kableer ut der og fyll hullet med silikon, Tec-7 eller noe lignende. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Heisann , jeg har en 12" aktiv sub (altså tilkoblet 230volt) som jeg brukte på anlegget mitt innendørs men nå er det noe problemer med forsterkeren til subben så jeg har skrudd ut elementet , og jeg lurte på om det er mulig å koble det til en vanlig bil forsterker og montere elementet i bilen ?For å gjenta et par her, og siden tråden fort ble fylt med rare svar; Sub'ben din vet ikke om den er tilkoblet en bilforsterker eller en 230-voltsforsterker, den får bare en haug med watt servert gjennom høyttalerkabelen. Den vet heller ikke om den står i en bil eller i en stue, den spiller uansett sitt beste med den kassen den har og med de watt'ene den får servert. Dog kan den merke om det blir vinter og vått, den er laget for å stå i en heller klimastabil stue, og kan ta skade av fuktighet og kulde. Og en bilforsterker kan selvfølgelig drive en 8ohms høyttaler eller to. Eller fire. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Heieg89: Hvordan vet du at den er på 8ohm? Har en aktiv hjemmesub på 4ohm selv, men kjenner en med en sub på 8 ohm, så ingenting er gitt med mindre du vet hva slags sub trådstarter har da Lenke til kommentar
Heieg89 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Heieg89: Hvordan vet du at den er på 8ohm? Har en aktiv hjemmesub på 4ohm selv, men kjenner en med en sub på 8 ohm, så ingenting er gitt med mindre du vet hva slags sub trådstarter har da det er sant, men forsterkere flest inne, er 8 ohm!!! da er det dumt og sette 4ohm på en 8ohm forsterker!! ett fett blir det samme, vist du ikke har forsterker du kan bytte ohm på ohm da.... men riktig det du sier!! Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) det er sant, men forsterkere flest inne, er 8 ohm!!! da er det dumt og sette 4ohm på en 8ohm forsterker!! ett fett blir det samme, vist du ikke har forsterker du kan bytte ohm på ohm da....men riktig det du sier!! Jeg fant en tråd på avforum.no som forklarte dette ganske så bra! Nominell impedans i høyttalere vs forsterkereDet har kommet mange spørsmål av typen "Min forsterker er merket med 8 ohm på høyttalerutgangene. Jeg vil gjerne bruke en høyttaler med 4ohms nominell impedans. Går det?" Kort fortalt gjelder dette i det generelle tilfellet (det er ganske få unntak): En høyttaler har ofte en oppgitt nominell impedans. "Nominell" betyr egentlig "navngitt" eller noe slikt. Det vil si at produsenten forsøker med dette å si noe om hvilken last høyttaleren representerer. Høyttalere har i virkeligheten ikke en konstant impedans. Impedansen er gjerne en kurve. Den vanligste måten å identifisere den nominelle impedansen på er å se på den laveste impedansen i for basselementet som følger etter den første impedanstoppen (hentet fra Cerwin Vegas faq om emnet). Dette er litt forenklet, siden det ofte finnes flere impedanstopper i bassområdet, og da blir det gjerne en vekting. Se vedlagte bilde for en typisk impedanskurve for en høyttaler oppgitt til 4 ohms nominell impedans. Variasjonene er tydelig store. Det finnes imidlertid høyttalere som er oppgitt til 8 ohms nominell impedans som går ned til under 4 ohm i bassen. Det finnes høyttalere spesifisert til 4 ohms impedans som aldri går under 4 ohm. Forsterkerprodusentene vet at 4 ohms impedans er ganske vanlig for hifi-høyttalere, selv om 8 ohms nominell impedans er blitt en slags de facto standard. Men variasjonene er der uansett, og da blir den viktige konklusjonen: De aller fleste forsterkere i markedet er dimensjonert for å klare høyttalere med impedanskurver som går ned til 4ohm. Det er derfor relativt likegyldig om din høyttaler er oppgitt til 8, 6 eller 4 ohms impedans. Har du en bryter på din forsterker for å bytte impedans, så setter du den i forhold til fronthøyttalerne (gjelder både stereo- og surroundforsterkere), siden fronthøyttalerne som regel er store og representerer den vanskeligste lasten. Har du ingen slik bryter, så kobler du til dine høyttalere uansett, og det vil stort sett virke. Det finnes enkelte høyttalere som representerer "vanskelige laster" disse har gjerne en impedanskurve som går ned under 2 ohm, eller har en impedanskurve med brå endringer i impedans (såkalt fasevridning). Det kan også være en kombinasjon av disse. Slike høyttalere setter ekstra krav til effekttrinnene, men disse konstruksjonene er ofte så eksotiske (les: dyre) at nybegynneren på budsjett sjelden støter på disse. Det er altså sjelden noen grunn til å bekymre seg for den nominelle impedansen. Det er ofte greiere å se på membranarealet som skal drives av forsterkeren. Desto større membranareal, desto kraftigere forsterker trenger man for å kontrollere membranene. Det er ofte slik at dersom man har en middels kraftig forsterker, så vil det kunne fungere bedre med en høyttaler med lite membranareal enn med den tilsynelatende lettdrevne høyttaleren med to 12-tommere eller 15-toms bass, selv om den lille høyttaleren er oppgitt til 4 ohm og den store er oppgitt til 8. Håper dette klarer opp litt. Endret 10. oktober 2008 av da90el Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå