Karl_Evald Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hei =] Jeg har tenkt på å kjøpe nytt kamera om et par måneder =D Og da står valget mellom Nikon D300 og Canon EOS 50D. Hva ville vært et smart kjøp? Også... På Canon.no står det noe som..: "Canon EOD 50D har ISO-hastigheter på opptil 3200 som kan utvides til ultrafølsomme 12 800". Hva menes med å 'Utvide'? og hvordan utvider man? - Karl E Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du kan velge det i C.Fn.-menyen om du vil skru ISO-utvidelse av og på. Da får du to trinn ekstra som heter H1 og H2. Vilket av kameraene du bør kjøpe må du nesten selv avgjøre. Begge er gode, og gir flotte bilder. Forskjellen er ergonomi og utvalget av objektiver. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hvilket/hvilke kamera er du vandt til? Jeg ville definitivt gått for Canon men det er kun pågrunn av personlige meninger rundt canon og hva jeg faktisk liker å bruke. Utviding av iso skjønner jeg ikke helt hva de mener med. Uansett har 50D helt rå skarphet på høy ISO, og dette er jo noe som kommer -meget- godt med Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ingen av husene har noen soleklar fordel eller feature som gjør at du bør velge det ene eller det andre. Du har Nikon fra før så da ser jeg ikke noe spesiellt grunn til å bytte - i alle fall ikke om du har optikk å snakke om. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det som er ok med Nikon, er at de har flere gode kitzoomer i høyere klasse en normalt, slik at man aldri står på helt bar bakke ved bytte av hus. Dessuten er det alltid en fordel å ha et hus som backup, og da er jo D80 perfekt. Det er jo ikke verdt så mye brukt. Jeg hadde nok valgt D300 hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde også valgt D300, da du sannsyneligvis er kjent med Nikonsystemet nå. Lenke til kommentar
Dirty^Dog Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Uansett har 50D helt rå skarphet på høy ISO, og dette er jo noe som kommer -meget- godt med Etter hva jeg har lest taper 50D ganske mye på skarphet på høy ISO kontra 40D, noe som skyldes en mer aggressiv støyredusering. Vil anbefale deg å heller vurdere en brukt 40D, har sett flere ligge ute til ca 4000, og heller bruke de siste 5500 på god optikk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Kjenner lite til Canon, men har kan iallefall si at jeg har ikke angret 2 sek på D300 kjøpet. Kameraet er også i toppen på de fleste testene som er gjort og også vunnet flere sammenligningstester i klassen. Men som mange andre har skrevet flere ganger så kan det være en ide å teste begge 2 hvis mulig for å se hvordan du synes de er i praktisk bruk. D300 er litt større og tyngre enn D80, men passer iallefall mine hender perfekt, og de er ikke av de minste. Kvalitetsmessig ender du uansett opp med noe av det beste markedet på og tror neppe du blir skuffet uansett om du velger D300 eller lar være å kjøpe Canon (spøk). Lenke til kommentar
bidz Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Vurder kamerahus etter objektivene som er tilgjengelig og som er ønskelig for deg å ha. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hvis du er fornøyd med Nikon så langt (og spesielt hvis du har en del optikk til det) så ser jeg ikke noen grunn til å bytte system. Canon gjør en del ting litt annerledes enn Nikon, men det blir feil å si at det ene huset er bedre enn det andre. Lenke til kommentar
Karl_Evald Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Du kan velge det i C.Fn.-menyen om du vil skru ISO-utvidelse av og på.Da får du to trinn ekstra som heter H1 og H2. Det var det som mentes med å 'utvide' ja.. Takk for svar :!: ------ Dessuten er det alltid en fordel å ha et hus som backup, og da er jo D80 perfekt. Det er jo ikke verdt så mye brukt. Skjønner, men skal selge mitt D80 + det ene objektivet jeg har (ganske nytt Sigma 50mm Macro) til mamma , så jeg får nok en del for det Jeg hadde nok valgt D300 hvis jeg var deg. Tror jeg kommer til å gjøre det. Har hatt mange gode stunder med D80 så.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå