Rusher Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hei! Jeg fikk tidligere ett Sony HDR-SR10 videokamera i gave. Kvalitet en kjempegod i daglys, men når jeg filmer i dempet belysning. Så synest jeg resultetet blir i overkant kornete. Er det noen instillinger jeg kan justere på? Hvilket innstillinger burde jeg bruke generelt? Jeg har ikke holdt på med dette før, å derfor står alt på auto som default på kamera. Noen som har noen tips å hint til en nybegynner? Til sist, hvilket redigeringsprogram vil dere anbefale for en nybegynner? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har så vidt prøvd et lignende kamera i butikken (SR12). Og da merket jeg at automatikken justerer opp ISO-verdien (lysfølsomhet) når det blir for mørkt. Det medfører mer støy og bildet blir kornete. Samtidig droppes frameraten fordi det brukes lenger eksponering. Hvordan man slår av automatikken vet jeg ikke noe om. Hvis du aldri har redigert før vil jeg anbefale Windows Movie Maker som følger med Windows XP eller nyere. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ser i menyene at jeg kan skru av automatikken på endel ting. Hva heter den funksjonen som juterer opp ISO verdien? Støtter Windows Moviemaker AVCHD formatet? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Må bare anbefale Sony Vegas Movie Studio 9! Det er lett å jobbe med, samt fungerer kjempbra for oss nybegynnere! Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 I sony vegas kan du øke kontrasten og forandre lysstyrken litt i effekten "Brightness and Contrast". Hvis kornene er i flere farger vil jeg i tillegg anbefale "Black and White" med 20% blend kanskje. Dette vil skape et langt klarere bilde. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 I sony vegas kan du øke kontrasten og forandre lysstyrken litt i effekten "Brightness and Contrast".Hvis kornene er i flere farger vil jeg i tillegg anbefale "Black and White" med 20% blend kanskje. Dette vil skape et langt klarere bilde. Black and White hørtes kjipt ut. Hva heller med chroma blur? Lenke til kommentar
legordan Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kjøp deg D90 den filmer fint til å med i mørke!) Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 desverre så er de fleste videokameraer slik at de filmer kornete i dårlig lys. men hvis du filmer i dårlig lys for f.eks å få til kveld/natt effekter, så finnes det mye bedre måter å gjøre det på, f.eks filme i nok lys, og redigere det i etterkant og da endre på konstrast og lys. bra videoprogram: adobe premiere pro, selvsagt dyrt, veldig dyrt, men meget bra. windows movie maker er IKKE å anbefale i det hele tatt, skaff noe litt mer profft, selv om du er nybegynner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå