Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg og samboeren min har veldig lyst på en hund, men synes det er veldig vanskelig å få oversikt over alle de forskjellige rasene, og fordeler og ulemper. Det er veldig viktig for oss å velge riktig hunderase, ikke bare for vår egen del, men vi vil selvfølgelig at hunden vi velger skal ha det veldig bra hos oss.

 

Vi bor midt i Kristiansand sentrum i en forholdsvis liten leilighet. Vi er aktive og kommer til å kunne gi hunden mye mosjon, men vi må jo også ha en hund som kan trives med litt liten plass, og som kan være alene i leiligheten mens vi er på jobb. Ingen av oss har hatt hund før. Vi kommer til å ta dressurkurs osv, men det er jo en fordel om hunden er lett å trene.

 

Størrelse er forsåvidt ikke så viktig men vi har jo tenkt på en middels stor hund, da vi ikke har så stor plass. Vi har vært innom kooikerhund, dansk svensk gårdshund, jack russel terrier, pincher og lundehund.

 

Virker som det er en del folk med god peiling på hund der ute, er det noen som har noen tips til oss? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har sett gjennom alle rasene på canis, og tatt testen der. Er likevel vanskelig, fordi en side kan gi et helt annet inntrykk av en hundetype enn en annen...Det virker jo som de fleste hundene som kommer opp i rasevelgeren kan passe for oss, men jeg synes ikke alltid den gir svar på om hundene trives i byen, må ha stor plass å boltre seg på, kan være en del alene osv... :)

Lenke til kommentar

Hvis dere bor i byn kan dere stryke gjeterhunder og sledehunder, såkalte brukshunder. De har evig masse energi, og vil veldig gjerne jobbe for føden sin, og bli sliten i hodet før de faller om foran varmeovnen om kvelden. :whistle:

 

(Men det er da MIN mening, og jeg har jo ikke all verdens kunnskap. :hmm::whistle: )

Lenke til kommentar

Dersom du kjøper Pinscher må du iallefall gjøre noe sammen med hunden. Den trenger å få brukt seg på noe annet enn rolige turer i bygatene :) Jeg har dvergpinscher, og den krever ikke like mye, men det er jo en helt annen størrelse igjen.

 

Bruk lang tid på valg av rase.Vær klar over at hunder med mye pels også gjerne røyter MYE, og krever en del stell.

 

Siden du bor i by vil jeg fraråde deg å kjøpe gjeterhund, trekkhund og fuglehund. Arbeidende hunder vil ikke trives med å ikke få brukt kropp og hode.

 

Når dere finner en rase som ser aktuellt ut på f.eks Canis, bruk litt mer tid på å sett dere inn i rasen. Finn ut om rasen har et forum og meld dere inn der for å lese litt osv. Pinscher f.eks har forum for pinscher, dvergpinscher og affenpinscher her : www.pinscher.no/forum . (Pinscher og Doberman er drømmehundene mine, og jeg hadde skaffet meg en av de på flekken om jeg hadde mer å tilby en hund. men siden vi bor i leilighet og ikke driver med hundesport så ble det dvergpinscher istedet)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en Border Collie, og er kjempe fornøyd med den. Selv om BC er en gjeterhund må man ikke bruke den til gjeting. Det som er viktig når man har en BC er at den blir stimulert nok. Du skrev jo at dere hadde mye tid til hunden, og en BC krever mye tid. Den er veldig lettlært, men krever daglig fysisk og mental stimuli.

Om man har en BC får man en aktiv livsstil=)

Lenke til kommentar

Jeg har også masse tid til mine hunder, men hadde aldri valgt en Border Collie igjen. Jeg synes at man skal bruke hunden om man skal ha arbeidshund. Agility, lydighet (og nei, da snakker jeg ikke om å lære bikkja sitt og dekk) og andre aktiviteter.

 

Er du ikke interessert i slike hundesporter, synes jeg du skal kjøpe selskapshund istedet.

 

Jeg møtte en dame på tur med mine små i går. Hennes nå avdøde mor hadde hatt to dvergpinschere for mange år siden.

 

Dame: De trenger ikke mye tur disse?

Jeg: Trenger og trenger, vi går en times tur om dagen med de. Kan hende de hadde klart seg med mindre, men jeg liker å holde de i form

Dame: Åh.. hehe, men dere kan ikke være med i skogen , neeei :) (snakka til hundene)

Jeg: Joda, det grår fint det, vi bruker å kjøre på Frei/landet og gå turer i skogen slik at de får løpt løse

Dame: Åh.. men ikke Freikollen, det blir vel tungt for de små bena

Jeg: Joda, Freikollen og, men det hadde vel blitt tungt for MINE ben heller :p

 

Mange tror man ikke KAN gå lange turer med små hunder. Det stemmer ikke i det heletatt med mine to iallefall, uten at jeg skal uttale meg på vegne av alle andre små hunderaser :)

Lenke til kommentar
Jeg har også masse tid til mine hunder, men hadde aldri valgt en Border Collie igjen. Jeg synes at man skal bruke hunden om man skal ha arbeidshund. Agility, lydighet (og nei, da snakker jeg ikke om å lære bikkja sitt og dekk) og andre aktiviteter.

 

Er du ikke interessert i slike hundesporter, synes jeg du skal kjøpe selskapshund istedet.

 

Jeg møtte en dame på tur med mine små i går. Hennes nå avdøde mor hadde hatt to dvergpinschere for mange år siden.

 

Dame: De trenger ikke mye tur disse?

Jeg: Trenger og trenger, vi går en times tur om dagen med de. Kan hende de hadde klart seg med mindre, men jeg liker å holde de i form

Dame: Åh.. hehe, men dere kan ikke være med i skogen , neeei :) (snakka til hundene)

Jeg: Joda, det grår fint det, vi bruker å kjøre på Frei/landet og gå turer i skogen slik at de får løpt løse

Dame: Åh.. men ikke Freikollen, det blir vel tungt for de små bena

Jeg: Joda, Freikollen og, men det hadde vel blitt tungt for MINE ben heller :p

 

Mange tror man ikke KAN gå lange turer med små hunder. Det stemmer ikke i det heletatt med mine to iallefall, uten at jeg skal uttale meg på vegne av alle andre små hunderaser :)

Hmm, jeg vil ikke si at en time om dagen er særlig mye. jeg har også en liten pomeranien, og den går akkurat like langt som border collien. den er ikke så mye med på agility, men den er "en hund etter ball":p

Lenke til kommentar

Nå er jo pommen en stor hund i en liten kropp. På et hundeforum er det en som går agility, spor.. og gudene vet! Utrolig kult :)

 

Ser det nevnes arbeidshunder over.

Min rase feks fungerer utmerket som familiehund, bare den får strekt ut bena andre plasser enn i byen. Turer i skog og mark er et møst. Nå er det noe som heter "fra brukslinjer". Det er ikke min. Foreldrene er familiehunder/utstilling. Jeg kommer ikke til å kjøpe hund fra brukslinjer heller, fordi vi har et lite hundemiljø med manglende aktiviteter.

Men det er ikke en rase til uerfarne. Den krever litt, særlig i puberteten.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Hmm, jeg vil ikke si at en time om dagen er særlig mye. jeg har også en liten pomeranien, og den går akkurat like langt som border collien. den er ikke så mye med på agility, men den er "en hund etter ball":p

 

Jeg vil påstå at en time om dagen er MYE mer enn mange småhundeiere går med sine hunder. Nå er det også forskjell på en times rolig gange i byen og en times rask gange i skog og mark eller parkområdet. Jeg er ikke den som går sakte for å si det slik ;)

 

Jeg vil gjerne se den som synes en gåtur på en time i rask gange er for lite for en dvergpinscher :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tusen takk for tips :)

 

Vi passet på en liten dverg schnauzer valp i helgen, og tror kanskje vi skal gå for en sånn. Har egentlig aldri synes at de hundene er så fine, men har helt skiftet mening etter å ha truffet lille Flora :p

 

Etter det jeg har hørt er disse hundene både familievennlige å lette å trene opp, pluss at de orker å gå lange turer. Og de trenger ikke så stor plass. Og de er allergivennlige da de ikke røyter noe særlig. Kollegaen min som jeg passet dverg schauzeren for har hatt denne rasen hele livet, og var bare positiv. Noen som har hørt noe mindre positivt? Eller vil bekrefte at dette kan være et godt valg? :)

Lenke til kommentar

Dvergschanuseren er veldig lik min egen rase på mange måter, dvergpinscheren.

 

Dvergschnauseren er en liten hund, men uten det lite pene dvergpreget som mange små hunder har. Den tåler å gå lange turer og er etter alt jeg har fått med meg en fin rase. Kjenner ett par stykker som har dvergschnauser. Artige hunder. Jeg liker ikke bartehunder med denne typen pels jeg da, så den er uaktuell for meg.

 

Skal den ikke nappes også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...