Gå til innhold

Hvor mye kan det prutes i butikker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler på at det er mange som gir fra seg store deler av overskuddet, det er snakk om at man kanskje runder ned til et rundt tall når det tilfeldigvis passer sånn, og vedkommende har vært trofast kunde og handlet varer til fullpris i lengre tid. Det handler ikke egentlig om de store kronene, men om en liten påskjønnelse som viser at butikken setter pris på trofaste kunder.

 

Dersom noen ber om et skriftlig tilbud, ville jeg selvfølgelig regnet på det, men man måtte nok ofte regne med at det bare endte opp med summen av varekostnadene i 9 av 10 tilfeller. Så ville det kanskje bli noen kroner rabatt om man skal ha mye på en gang - men jeg vil aldri gi noen konsekvent rabatt (med mindre man gir spesialpris til studenter eller medlemmer av fotoklubber etc, det er ikke det man snakker om her). Rabatt er som sagt noe man fortjener, ikke noe man har krav på eller skal be om.

 

Satt det litt på spissen men det forsto du vel.

 

Er forsåvid enig med deg,at noen bare kommer inn i butikken og skal ha prisreduksjon,men hvis du ser på det som en konsumer vil situasjonen bli anderledes,du vil bruke la oss si 20.000.- for å kjøpe deg et objektiv,som en kunde i en spesifikt butikk vil du gjerne få det så billig som mulig,da det er en god del penger som du som forbruker ikke legger i et hobbyprodukt ofte,kanskje vært 2 år ?.Kanskje er han/henne ikke for ofte innom nærskjappa og myser,har sansyneligvis allerede bestemt seg for spesifikte vare for lenge siden,for en sånn kunde så skal det ikke så mye til før han føler seg behandlet "en konge verdig"og ikke bli sett på som en hvilken som helst konsumer av ekpeditører.på en annen side så har du dem som omtrent er innom hver dag og "forstyrrer" ekpeditøren kanskje kjøper noe småtteri en gang eller to i måneden bare for og bli "kompis" med en spesifikt ekpeditør,dem vil sansyneligvis få en grei prisreduksjon hvis den kjøper noe som koster et par tusenlapper.

Så en "jeg vet hva jeg skal ha" konsumers bruk av din tid på 10/15 minuter i løpe av en toårs periode ikke akseptabel nok til og få en tusenlapp eller noe annet i rabatt ?.denne personer er også innom noen ganger i året for å handle forhåndsbestemte spesifikte varer kjapt og greit uten dikkedarer,men er ikke ofte nok innom til at ekpeditøren gjenkjenner dem.

 

Vil bare legge til at jeg var innom samme butikk i løpe av 3 måneder periode og kjøpte 2 kamerahus "11500.-til sammen"av samme ekpeditør uten at han gjenkjente meg,gikk kjapt inn og sa hva jeg skulle ha betalte og like kjapt ut igjen,kanskje uhøfelig av meg å ikke "slå av litt tid" med ekpeditøren.Ingen form for pruting,når jeg noen måneder senere spurte samme ekpeditør om jeg kunne få noen form for rabatt ved kjøp av objektiver for 28.000.-fortsatt ikke igjenkjent og svaret var nei,er det naturlig og rette kjøpet mot andre salgskanaler.

Lenke til kommentar

1000,- i rabatt på et speilrefleks til 20 000,-? Høhøhøh..om en selger gir deg dette, så går nevnte selger fra å tjene en slant til å TAPE penger.

 

Ta hintet, det er ikke marginer i bransjen til å gi rabatt :).

 

Du kunne gjerne fått minnekortet til halv pris for min del - men det forutsetter at jeg faktisk hadde et par prosents margin på kameraet. Kanskje man ikke hadde det engang.

 

Rabatt er noe oppskrytt drit - kjøp der TOTALPRISEN er lavest, ikke der rabatten er høyest.

Lenke til kommentar
1000,- i rabatt på et speilrefleks til 20 000,-? Høhøhøh..om en selger gir deg dette, så går nevnte selger fra å tjene en slant til å TAPE penger.

 

Ta hintet, det er ikke marginer i bransjen til å gi rabatt :) .

 

Du kunne gjerne fått minnekortet til halv pris for min del - men det forutsetter at jeg faktisk hadde et par prosents margin på kameraet. Kanskje man ikke hadde det engang.

 

Rabatt er noe oppskrytt drit - kjøp der TOTALPRISEN er lavest, ikke der rabatten er høyest.

 

Var en hypotetisk situasjon og jeg skrev objektiv.

 

Hvis ikke en fotobutikk har råd til og gi 1000.- i rabatt på et spesifikt enkelkjøp på 20.000.- uten og tape på det så forstår jeg hvorfor fotobutikkansatte "skriker" så høyt her,da eksistensgrunnlaget er helt "unnskyld ordbruker" ræva.Med så dårlig avanse har dere ikke bufferkapital for å overleve i dagens markedsutvikling.

Lenke til kommentar
Var en hypotetisk situasjon og jeg skrev objektiv.

 

Hvis ikke en fotobutikk har råd til og gi 1000.- i rabatt på et spesifikt enkelkjøp på 20.000.- uten og tape på det så forstår jeg hvorfor fotobutikkansatte "skriker" så høyt her,da eksistensgrunnlaget er helt "unnskyld ordbruker" ræva.Med så dårlig avanse har dere ikke bufferkapital for å overleve i dagens markedsutvikling.

Sorry, men du trenger noen måneder i en fotobutikk for å se hvordan markedet er :). Du er nemlig helt desillusjonert ang marginer på elektronikk :).

 

Om jeg har 10% margin på et speilreflekskamera jeg selger, og tjener 1600,- på det når jeg selger det til 20 000,-. Vil du altså at jeg skal rabbatere ut 1000,- av disse, og halvere min inntjening (1000,- i rabatt = 200,- mindre i momspåslag)?

 

Rent hypotetisk dette. Se på det japanphoto, fotovideo og andre annonserer. Det er annonseringer de går i NULL på. Og allikevel skal du ha 1000,- i rabatt?

 

Som sagt. Du burde få deg noen måneder på innsiden :). Jeg tror du hadde hatt godt av det. Hovedpoenget er at konkurransen er så HARD at prisene er presset så LAVT at det ikke er MARGIN nok til å gi RABATT.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Som sagt. Du burde få deg noen måneder på innsiden :) . Jeg tror du hadde hatt godt av det. Hovedpoenget er at konkurransen er så HARD at prisene er presset så LAVT at det ikke er MARGIN nok til å gi RABATT.

 

Har nok levd lenge nok til å forstå hvordan bedriftsøkonomi fungerer,men skulle gjerne jobbet en periode i en fotobutikk,går utifra at ansatte har en form for rabatter :)

 

Hovedtingen er ikke hvor mye du tjener på et produkt,men hva kunden tror han har spart på å kjøpe det av deg.så har du ikke marginaler nok til å selge det til en pris/rabatt som en kunde er fornøyd med,så må du overbevise kunden om at det er en god pris han får enten med og gi han noe annet på kjøpet eller å bruke lang tid på å overbevise han.Hvis kunden er fornøyd med kjøpet så kommer han tilbake "ettermarkedet/tilleggsprodukter" det er der du skal ta inn avansen din.Hovedproduktet "les kamera" er det man burde kalle lokkeprodukter.

Lenke til kommentar
1000,- i rabatt på et speilrefleks til 20 000,-? Høhøhøh..om en selger gir deg dette, så går nevnte selger fra å tjene en slant til å TAPE penger.

 

Ta hintet, det er ikke marginer i bransjen til å gi rabatt :) .

 

Du kunne gjerne fått minnekortet til halv pris for min del - men det forutsetter at jeg faktisk hadde et par prosents margin på kameraet. Kanskje man ikke hadde det engang.

 

Rabatt er noe oppskrytt drit - kjøp der TOTALPRISEN er lavest, ikke der rabatten er høyest.

 

Som sagt tidligere så kjøpte jeg et 50D for en uke siden og jeg fikk 1000 kr i rabatt og det koster langt fra 20 000 faktisk bare halvparten,så jo her er marginer,det hører med til historien at det var BARE huset jeg kjøpte , og nei butikken er ikke på konkursens rand . :cool:

 

EDIT: Det ble litt feil,jeg fikk 998 kr,rett skal være rett -

 

 

 

 

 

Om jeg har 10% margin på et speilreflekskamera jeg selger, og tjener 1600,- på det når jeg selger det til 20 000,-. Vil du altså at jeg skal rabbatere ut 1000,- av disse, og halvere min inntjening (1000,- i rabatt = 200,- mindre i momspåslag)?

 

Tja er ikke det et bedre alternativ en null salg og at konkurenten får solgt et kamera og tjener de kronene menst du har null  :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hva tok de for huset, og hva endte du opp med å betale?

De tar ca 10000 for huset,ligger ganske høyt i den øverste delen av akams prisguide på det produktet.

 

EDIT: Og ja, uten tvil er det langt bedre enn at kunden handler hos konkurrenten min. Men da var jeg jo uansett for dyr i utgangspunktet, og burde ha hatt en lavere pris.

 

 

Nå tenkte jeg at dere holdt samme pris og han var villig å gi rabatten og ikke du,slik jeg ser det ble du da taperen på det salget.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har nok levd lenge nok til å forstå hvordan bedriftsøkonomi fungerer,men skulle gjerne jobbet en periode i en fotobutikk,går utifra at ansatte har en form for rabatter :)
Der jeg jobbet før var det ikke noe særlig rabatt på kamera/objektiver som ble solgt gjennom butikken. For varer solgt direkte gjennom importør, var det noe å hente, men det var fordi det ble solgt uten at butikken hadde omkostninger til husleie og kjedeavgift (butikken lå i kjøpesenter med omsetningsbasert husleie). På andre produkter med bedre inntjening var det litt rabatt, men ikke så mye som du kanskje tror. Uansett er det ikke fortrinnsvis salg til ansatte en butikk skal tjene penger på, og det kan anses som et frynsegode uten å øke lønn. Butikken taper ingenting på å selge til ansatte, og kan likevel gi de ansatte ekstra fordeler.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil ta slutt på fotobutikker med lokale på mange år. Det vil kanskje bli færre av dem, men de vil fortsatt være i tettstrøk. Det er de som har erfaring som kjøper på nett generelt. Disse personene vet hva de vil ha. De trenger ikke kjenne på utstyret, de har lest det. Den største delen av markedet ligger hos de som kjøper nybegynner-modeller. Disse personene vet ofte ikke hva de skal ha før de kommer i butikken, og lar seg manipulere til å kjøpe nesten hva som helst. Dessuten er det flere som kjøper kameraer i dag, spesielt speilrefleks. Markedsføringen gjør også at de ofte kommer tilbake for å kjøpe den nye oppgraderingen med flere megapiksler. På en annen side tror jeg prisene er presset mer enn tidligere. Så det er mulig at de får mindre overskudd i dag. Færre butikker i fremtiden er vel rimelig å spå, men det vil ikke bli slutt på dem.

Lenke til kommentar

Helt slutt vil det nok ikke bli. Men jeg tror de små, de som ikke klarer å markedsføre seg like stort som de større kjedene, vil bukke under.

 

Større firmaer som JapanPhoto og FotoVideo har større muligheter tror jeg (Ja, vet at FV har en konkurs bak seg). De har i tillegg hver sin nettbutikk som når hele landet.

At en av dem også dediserer hjørner av lokalet sitt til forskjellige merker, gir nok også positive utslag.

Kan iallfall si at det for meg som Canonist, er flott å kunne gå rett til den del av butikken hvor jeg finner alt av Canon utstyr på ett sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...