Gå til innhold

Hvor mye kan det prutes i butikker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... personelig handlet jeg alt av utstyr på den lokale fotobutikken,desverre ble den nedlagt for noen år siden .... Men samtidig vil jeg påpeke at jeg bestandig fikk rabatter om jeg handlet noe av betydning ...

Dette kan være en del av forklaringen på din lokalbutikk ikke lengre finnes.

 

Nei det har ingenting med det å gjøre,denne butikken hadde drevet i 30-40 år og årsaken var rett og slett netthandel,da denne kom for fullt ble omsetningen så liten at de ikke gadd drive lengre .

 

 

Nå har jeg da vitterligen fått rabatter på andre butikker også, feks ved kjøp av tv,kjøleskap , frysere osv osv ,  på biler ,ja det meste og disse lever i beste velgående,etter din  konklusjon skulle således ikke disse finnes  :)

Lenke til kommentar

Alt er tilbud og etterspørsel!

Hvis ingen vil ha det du tilbyr(til din pris), så får du ikke solgt.

 

Alle små spesialist-butikker forsvinner jo, hvis ikke de klarer å finne et sært segment eller tilby varer til samme pris som de store, men det gjelder alt ikke bare foto, det er vel ikke mange uavhengige kolonialforretninger igjen

( Og det er, om du vil eller ikke, ett forbrukersamfunn, selv om det er koselig å snakke med en lokal slakter om biffen, så er vel ikke det ett savn for de fleste når kjøper biffen på kiwi isteden for hos slaktern)?

 

Tror det samme blir for foto, det er så mye penger i omløp, at de fleste kan kjøpe ett kamera, og bytte/selge det brukt hvis de ikke liker det. Og kunnskap/tester ol ligger flust på nettet, så lokale "besserwissere" blir overflødig.

 

Så hvis du ikke er på ett fånyttes korstog for å redde små fotoforretninger, så prut.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Ingen som syntes det er flaut å prute?

Det syntes iallefall jeg, spør tilogmed ikke om avslag på utstillingsvarer (så sant de ikke har fysiske merker/skader da)

 

Pruting i mine øyne hører mer hjemme på markeder ol. enn i skikkelige forretninger.

 

Kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg selv jobber i butikk og vet hvor knappe marginene kan være på div. produkter.

 

Der man virkelig burde prute er jo på f.eks matvarer, biler, møbler og andre ting med større avanse og høyere summer, bokhandler har feks. rundt 25-35% avanse på fagbøker, fotobutikker ligger på mellom 15-20%, helt nede i 5-10% på kampanjer (fotoapparater), gullsmykker, diamantsmykker har gjerne en avanse på mellom 100-200%!!.... Da kan man prute i mine øyne, for der er det jo faktisk endel å gå på for forretningen..

 

Det er jo ikke akkurat ukjent at matvarekjedene sitter igjen med store summer i fortjeneste. (relativt lav fortjeneste pr produkt, men til gjengjeld selger de enorme mengder varer..)

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Det kan jo ikke være at konsumentene skal subsidiere dyre "fysiske" butikker???
Nei, men de som ønsker å ha en fotobutikk å gå til, og som ønsker å holde i produktene har faktisk en "plikt" å sørge for at butikken er der. Den er der for å tjene penger, og er ikke et gratistilbud til kundene. Så hvis du vil ha en butikk å prøve kameraene i, må du finne deg i at det koster noen kroner.

 

Når det gjelder rabatter, er min oppfatning at rabatter er ikke noe du ber om, det er noe du får. En tilfeldig kunde som streifer innom butikken ville jeg aldri gitt en rabatt, men når en kunde over tid kommer igjen og handler vil jeg vurdere å belønne et godt kundeforhold. Men kunder som ber om rabatt vil jeg definitivt ikke gi rabatt. Kunder må gjerne be om et tilbud derimot, kan hende at får det. Det kommer litt an på akkurat hvilke produkter det gjelder, antall og hvor mye det er snakk om. Men ordene rabatt/avslag skal ikke komme på kundens oppfordring, etter min mening, med mindre det er særlig grunn til det. Varer med småskader, utstillingsvarer som ikke har vært innlåst eller som har stått sin "levetid" i butikken (tenker da f.eks. på bakverk helt på slutten av dagen i en butikk som fokuserer på kvalitet, eller har stått i butikken i lange tider uten å bli solgt) kan man be om en god pris på, men jeg ser absolutt ingen grunn til å tape penger for at en kunde skal spare en femtilapp eller så på et minnekort...

Lenke til kommentar
Nei,problemet er jo at vi her på berget er for dårlig til nettop dette,
Når ble det et problem? Jeg må innrømme at jeg aldri har sett på det som et problem at prisene gjelder for alle...

 

Problemet er at om folk var flinkere til å prute så ble konkuransen større.

 

 

Prisene i dag gjelder ikke for alle,så da har vi jo et problem,feks med at bekjente,folk med mye penger,kjendiser osv osv får langt større avslag enn mannen i gata,altså enda en grunn til å bli flinkere til å prute  :cool:

Lenke til kommentar
Problemet er at om folk var flinkere til å prute så ble konkuransen større.
Nei, om folk var flinkere til å prute ville varene bli dyrere for dem som ikke prutet. Når noen pruter, må fortjenesten dekkes inn et annet sted. Enten det, eller så må prisene bli høyere i utgangspunktet, slik at det er litt prutningsmonn. Resultatet er fremdeles at de som ikke pruter må betale mer for alt. Hele grunnlaget for en butikk er at den skal tjene penger, og dersom den ikke tjener penger forsvinner den til slutt - uansett hvor ønsket den er. Og svært mange i dag innser ikke det - og forventer at butikkene vil være der uansett hvor de handler. Faktum er at butikker varer ikke evig, og har du et ønske om å ha en butikk på en plass, er alle som ønsker å bruke den nødt til å innse at den må tjene penger. For å tjene penger man handle der.

 

Trenger du ikke butikken, så trenger du heller ikke handle der. Fair nok, alle trenger ikke alle butikker. Men å utnytte (merk - ikke benytte) tilstedeværelsen av en butikk for deretter å handle på nettet, er umoralsk. Dessverre eier mange personer i dag ikke moralske skrupler.

 

Pris har blitt svært viktig i dagens samfunn, og fokus ligger nærmest utelukkende på pris. Man ser ikke hva man får rundt varen, det være seg mulighet til å kjenne på varen, stille spørsmål om varen, få den med seg umiddelbart, men ser på prisen. At tingene rundt, som man tar som en selvfølge, koster penger, enser mange ikke én tanke. Pussig nok er det dyrere å ha en butikk i bykjernen eller på kjøpesenter enn et lager på landet. Man trenger færre ansatte, trenger ikke tenke på åpningstider, de ansatte trenger knapt nok produktkunnskap etc. Selvfølgelig er det billigere, men spørsmålet er om man faktisk vil ha det sånn? Jeg tror flere vil ende opp med å kjøpe noe og bli misfornøyd, og erfaring tilsier at *mange* verdsetter å ha en butikk å gå til. For mange vil det faktisk være tidsbesparende, og dermed kostnadsbesparende også, fordi de ikke trenger bruke time opp og time ned på Internet for å kjøpe seg et kamera de blir fornøyd med.

 

Prisene i dag gjelder ikke for alle,så da har vi jo et problem,feks med at bekjente,folk med mye penger,kjendiser osv osv får langt større avslag enn mannen i gata,altså enda en grunn til å bli flinkere til å prute  :cool:
Problemet er jo med andre ord at folk pruter, fordi det er mulig. Hadde ingen prutet, ville det heller ikke vært noe problem...

 

For å si det sånn - problemet er at mennesker av natur er griske, og ønsker fordeler for seg som ikke andre får. Det gjelder ikke bare pruting, men alt mulig. Jeg sier ikke at man skal finne seg i alt heller, men

Lenke til kommentar

Prutting er noe jeg aldri gjør. Sorry jeg syntes det er døds flaut.

Men det jeg kan finne på å si, en skjelden gang er,

ta det du må ha, har du noe rabatt å gi så er jeg happy jeg,

Men i min verden, som er oppvokst med internett/thepiratebay.

å en moral som mener at alt bør være gratis.

Nå har jeg faktisk begynt å kjøpe musikk, kjøper dvder å

handler mere eller mindre alt i butkk.

 

Jeg syntes det er kult å handle en plass jeg vet jeg får god hjelp.

jeg har penger til å punge ut litt ekstra for en god tjeneste.

Å jeg vet at en butikk kjemper hardere opp mot verksteder en det nettbutikker gjør.de har trumfet igjennom mye rart som kanskje ikke burde være garanti, men som har blitt det. Så i lengden tror jeg at jeg er tjent med å handle i butikk.

 

jeg har en jobb der jeg jobber mye med liten fritid(har tid til akam/amobil. men det er på jobben)med mine arbeidsuker ønsker jeg å spare litt tid her og der, så betaler jeg gjerne litt for det!

 

Jeg syntes det er kult å handle på service plasser. det er deilig å vite at de jobber for meg hvis noe går galt:)

Men ikke alle har penger til det, å må gå etter det billigste! det skjønner jeg jo.

Gjelder jo folk som mener de kan alt selv også, de nekter å betale for noe, sant?

 

 

rieg

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe problem for oss å aldri få sett på utstyret fysisk før vi handler, er det vel....?

 

Godt poeng.... Ekstern blitsen sluttet å fungere her i sommer. Var det kamera eller blits? Da var jeg glad for å ha handlet både kamera og blits i butikk (jeg fikk ny blits, forresten).

 

Enklere produkter som minnekort kjøper jeg helst på nett mens kompliserte produkt som kamerahus kjøper jeg i fysisk butikk.

 

En annen sak - tro ikke alltid på priser på nett. For eksempel Sony A700 - ingen steder på nettet står det om "cash back" på 1600 kroner.

 

Så jeg anbefaler å gå innom fotobutikk og kjøpe produktene der...

Lenke til kommentar
Nei, om folk var flinkere til å prute ville varene bli dyrere for dem som ikke prutet. Når noen pruter, må fortjenesten dekkes inn et annet sted. Enten det, eller så må prisene bli høyere i utgangspunktet, slik at det er litt prutningsmonn.

 

Prutningsmomm,svinn og fortjeneste er lagt inn i godt monn allerede i de aller aller fleste bransjer,såpass erfaring har jeg med firma,både selv via søsken,slekt og venner som driver slike .

 

Fakta er at jo mindre vi pruter jo mere fornøyd blir eieren av butikken da også prutningsmonnet/rabatten tilfaller hans lomme, dessuten er konkuransen såpass at det er ikke bare å skru opp prisene heller  :cool:

 

Pris har blitt svært viktig i dagens samfunn, og fokus ligger nærmest utelukkende på pris. Man ser ikke hva man får rundt varen, det være seg mulighet til å kjenne på varen, stille spørsmål om varen, få den med seg umiddelbart, men ser på prisen. At tingene rundt, som man tar som en selvfølge, koster penger, enser mange ikke én tanke.

 

Jepp,pris har blitt svært viktig og dermed er det ikke bare å skru den opp slik du anntyder lengre opp. resten du her skriver er jeg enig i,men det har vel lite med prutningsmonnet da dette finnes på mange netbutikker også, problemet i så måte er at folk handler blindt på nettet, ja sogar foretrekker folk å handle på nettet fordi varen der er priset til feks 999 mot 1010 hos den lokale butikken , en forskjell som glatt blir spist opp av feks frakt eller en forskjell som glatt viskes ut ved en liten prutningsrunde hos den llokale butikken.

Dermed har kunden fått rabatt,handlet hos den lokale butikken som fortsatt har fortjeneste på varen.

Med andre ord: Prut,handle lokalt,støtt den lokale butikken, 3 fluer i en smekk :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Når det gjelder rabatter, er min oppfatning at rabatter er ikke noe du ber om, det er noe du får. En tilfeldig kunde som streifer innom butikken ville jeg aldri gitt en rabatt, men når en kunde over tid kommer igjen og handler vil jeg vurdere å belønne et godt kundeforhold. Men kunder som ber om rabatt vil jeg definitivt ikke gi rabatt.

 

 

Nei, om folk var flinkere til å prute ville varene bli dyrere for dem som ikke prutet. Når noen pruter, må fortjenesten dekkes inn et annet sted. Enten det, eller så må prisene bli høyere i utgangspunktet, slik at det er litt prutningsmonn. Resultatet er fremdeles at de som ikke pruter må betale mer for alt.

 

Det er akkurat dette jeg mener.

Hvorfor skal jeg"som foreksempel siste stor handel jeg hadde,da var forskjellen ca.10.000.-I butikk VS BH photo". betale så pass mye mer bare for at dere ansatte gir bort overskuddet til kompiser/gode kunder,levetiden på kompetansebutikker blir ikke forbedret når sånt skjer.

 

jeg må også bare tilstå at jeg er like korupt som mange andre,og benytter meg av servicen/rabatter som bedriften jeg jobber for har opparbeidet ovenfor diverse grossister/detaljhandeler.

Enkelte bedrifter gir omtrent bort produkter innenfor rimlighetens grense "til meg privat"bare for å fortsatt ha oss som kunde,eller opprettholde kundeforholdet da dem vet at jeg bestemmer hvor vi skal handle.

 

Jeg har handlet i min lokale fotoskjappe for omtrent 10.000.- i smått i år,så helt kødd er jeg ikke.men når det er snakk om tusen lapper så er det det beste tilbud som vinner.

 

Kamerahus har jeg kjøpt i fotobutikk siden 1976 og det blir jeg å fortsette med.men objektiver og andre ting som er priset sånt at jeg kan får det for en tusenlapp eller mer billigere,så gjør jeg det uavhengig av lokasjon.

Lenke til kommentar
Ekstern blitsen sluttet å fungere her i sommer. Var det kamera eller blits? Da var jeg glad for å ha handlet både kamera og blits i butikk (jeg fikk ny blits, forresten).

 

Da vil jeg anta du fikk en bedre service enn noen ren nettbutikk ville gitt deg....

 

Enklere produkter som minnekort kjøper jeg helst på nett mens kompliserte produkt som kamerahus kjøper jeg i fysisk butikk.

 

Det gjør jeg også.

Jeg har også handlet videokamera, filmprojektor og diverse PC-utstyr over nett (komplett.no). Min mening er ikke at man skal sky nettbutikkene som pesten. Ofte kan man komme over varer som ikke engang finnes i en fysisk butikk.

Men man bør tenke over om man ønsker muligheten til å kunne besøke en fotobutikk i fremtiden for å se på og prøve varer. Da må man også handle i den av og til.

 

Minnekort, som du nevner, varierer stort.

I mitt eksempel med en forskjell på 700 kroner, så er det ingen tvil om hvor jeg handler. Da innkasserer noen en kjempegevinst på disse.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg"som foreksempel siste stor handel jeg hadde,da var forskjellen ca.10.000.-I butikk VS BH photo". betale så pass mye mer bare for at dere ansatte gir bort overskuddet til kompiser/gode kunder,levetiden på kompetansebutikker blir ikke forbedret når sånt skjer.
Jeg tviler på at det er mange som gir fra seg store deler av overskuddet, det er snakk om at man kanskje runder ned til et rundt tall når det tilfeldigvis passer sånn, og vedkommende har vært trofast kunde og handlet varer til fullpris i lengre tid. Det handler ikke egentlig om de store kronene, men om en liten påskjønnelse som viser at butikken setter pris på trofaste kunder.

 

Dersom noen ber om et skriftlig tilbud, ville jeg selvfølgelig regnet på det, men man måtte nok ofte regne med at det bare endte opp med summen av varekostnadene i 9 av 10 tilfeller. Så ville det kanskje bli noen kroner rabatt om man skal ha mye på en gang - men jeg vil aldri gi noen konsekvent rabatt (med mindre man gir spesialpris til studenter eller medlemmer av fotoklubber etc, det er ikke det man snakker om her). Rabatt er som sagt noe man fortjener, ikke noe man har krav på eller skal be om.

Lenke til kommentar
Prutningsmomm,svinn og fortjeneste er lagt inn i godt monn allerede i de aller aller fleste bransjer,såpass erfaring har jeg med firma,både selv via søsken,slekt og venner som driver slike .
Svinn og fortjeneste er selvfølgelig lagt inn i prisene, men prutningsmonn kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er mye av i fotobransjen. Mulig distributørene har litt å gå på, men butikkene har virkelig ikke mye å gå på. På enkelte produkter er det faktisk så ille at butikken taper penger om man selger et videokamera (som er spesielt dårlig fortjeneste på) uten å selge med tilbehør. Jeg snakker ikke om å ikke tjene penger, eller tjene mindre penger, men at butikken faktisk ville vært bedre tjent med å ikke selge kameraet.

 

Dermed har kunden fått rabatt,handlet hos den lokale butikken som fortsatt har fortjeneste på varen.
Det er faktisk ikke alt det er mulig å gi rabatt på, og det lille man tjener penger på er man nødt til å ha for å overleve. Det høres kanskje absurd ut, men marginene på trelast og snekkervarer er helt hinsides mye bedre enn fotoutstyr. "Alle" får 35% rabatt på trelast, og de store kundene får mer. Bilder som printes med minilab har en kostpris på ca 75 øre + mva, pris er fra 99 øre i utsalg. Det skal dekke lønn, lager, svinn, husleie, strøm, internet, telefon og helst gi litt fortjeneste på toppen. Et speilreflekskamera kan typisk ha en kostpris på 5.500 kr og skal selges for 6.999,-. Du kan jo regne ut hvor mye butikken sitter igjen med? Klarer de å selge med et minnekort og veske tjener de penger. Hvis ikke går de i beste fall i null...
Lenke til kommentar

Nei men nå sier jeg heller ikke at absolutt alt skal det gis rabatt på,utgangspunktet var vel om man handlet for en del kroner,ja det var vel snakk om flere tusen innen foto/video, når det gjelder klær pruter jeg selv på en bukse,men det er fordi en vet at de fleste klesplagg har en stor avanse.

 

Ja vet fra min søsters klesbutikk at enkelte dongeribukser hadde en annbefalt utsalgspris på flere hundre 100% mer en hva den kostet inn i butikk  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...