Gå til innhold

Hvor mye kan det prutes i butikker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ikke helt lett å si. Marginene på kamera er såvidt små i dagens marked at det nok ikke er mye å hente her. Om vi tar utgangspunkt i prisen du oppgir så vil det f.eks være mulig å kjøpe et D700 for under 19000.-

Til denne prisen er det ikke mange kronene igjen til handler, og prutningsmonnet er nok nærmere 0.- Er nok litt mer å hente på optikk, her er det kanskje mulig å hente mellom 5 og 10% litt avhengig av hvilket objektiv det er. De som driver direkteimport av tredjepartsoptikk har kanskje mest å gi. På tilbehør som vesker og stativ er det nok også mulig å få noen prosenter. På minnekort er det ikke stort å hente tror jeg.

Lenke til kommentar

Ikke regn med å kunne prute ned prisen eller få noe ekstra, vi i bransjen tjener null og niks på kamerasalg og har ikke lov til å gi rabatter av den grunn at vi driver butikk. Butikker skal som kjent gå med litt overskudd for å kunne klare seg i lengden.

Lenke til kommentar

Handle så mye dere kan på nettet der det er billigst, og gjerne det meste fra utlandet.

Så er vi sikre på at vi snart tar knekken på alt av fysiske butikker her i landet.

 

Det er jo ikke noe problem for oss å aldri få sett på utstyret fysisk før vi handler, er det vel....?

Lenke til kommentar
Handle så mye dere kan på nettet der det er billigst, og gjerne det meste fra utlandet.

Så er vi sikre på at vi snart tar knekken på alt av fysiske butikker her i landet.

 

Det er jo ikke noe problem for oss å aldri få sett på utstyret fysisk før vi handler, er det vel....?

Det er ikke om å gjøre å unngå butikker nei,personelig handlet jeg alt av utstyr på den lokale fotobutikken,desverre ble den nedlagt for noen år siden og da er ikke valget serlig annet en netbutikker. Men samtidig vil jeg påpeke at jeg bestandig fikk rabatter om jeg handlet noe av betydning og derfor skerev jeg også at om butikken ikke er villig til å gi litt rabatt ved slike kjøp så bør en gå ut og enten velge en annen butikk eller en netbutikk .

Lenke til kommentar

Snekker'n: Svaret var ikke myntet spesielt på deg, men generelt.

Jeg skjønner at noen bor slik til at nettet kanskje er den eneste fornuftige løsningen.

 

Men den store folkekonsentrasjonen er i våre større byer, og jeg tror de største prishaiene sitter nettopp her. Men dersom pris er alt, og det er slik man vil ha det, så greit!

Men da må man ikke klage på at det i fremtiden ikke er mulig å ta og føle på et kamera lenger, før man har kjøpt og betalt det. Ei heller et fysisk sted å henvende seg for hjelp og veiledning.

 

Hvor mange år siden var det den lokale butikken din eksisterte?

Hvorfor eksisterer den ikke lenger? Forsvant salget over disk? Ble konkurransen med nettet for stort?

Lenke til kommentar
Snekkern: Om prisen hos butikk 1 er 60 000,- og du får 5 000,- i rabatt, og prisen hos butikk 2 er 50 000,- - vil du fremdeles nekte å handle hos butikk 2 om du ikke får rabatt? Om begge er fysiske butikker?

 

Tja om butikk 3 da hadde samme varen til 50 000 og ga 5% rabatt, Hvorfor bare vri problemstillingen en vei??

 

 

Vi vet at alle seriøse og gode butikker gir en eller annen form for rabatt når en handler for X antall tusen, de som ikke gjør det er kunn ute etter å tjene mest mulig,få/ingen selger varene så billige at de ikke kan gi en rabatt, en annen ting jeg har erfart er at de som en må "krangle" med for å få litt rabatt må en som regel også krangle med ang reklamasjoner  :hmm:

 

 

 

Snekker'n: Svaret var ikke myntet spesielt på deg, men generelt.

Jeg skjønner at noen bor slik til at nettet kanskje er den eneste fornuftige løsningen.

 

Men den store folkekonsentrasjonen er i våre større byer, og jeg tror de største prishaiene sitter nettopp her. Men dersom pris er alt, og det er slik man vil ha det, så greit!

Men da må man ikke klage på at det i fremtiden ikke er mulig å ta og føle på et kamera lenger, før man har kjøpt og betalt det. Ei heller et fysisk sted å henvende seg for hjelp og veiledning.

 

Hvor mange år siden var det den lokale butikken din eksisterte?

Hvorfor eksisterer den ikke lenger? Forsvant salget over disk? Ble konkurransen med nettet for stort?

 

Forstod det,ville bare utdype hva jeg mente  :)

Lenke til kommentar
... personelig handlet jeg alt av utstyr på den lokale fotobutikken,desverre ble den nedlagt for noen år siden .... Men samtidig vil jeg påpeke at jeg bestandig fikk rabatter om jeg handlet noe av betydning ...

Dette kan være en del av forklaringen på din lokalbutikk ikke lengre finnes.

Lenke til kommentar

Det kan jo ikke være at konsumentene skal subsidiere dyre "fysiske" butikker???

At de ikke klarer seg må jo være deres egen skyld, enten ved at de ikke klarer å markedsføre de fordelene de har ovenfor nettet, eller ikke de ikke har konkurransedyktige produkter.

At de ikke klarer å forhandle seg til bedre leveringsbetingelser ovenfor sine leverandører skal jo ikke forbrukeren lide for.

 

Og skal du handle for mye som det er snakk om her, så ville ikke jeg kjøpt hvis jeg ikke fikk minst 10 % eller varer som minnekort, stativ,vesker ol for tilsvarende.

 

Og bare prut, har du med deg eksempler på andre priser som er billigere eller mer fordelaktige, så går de fleste som regel alltid under denne eller matcher det. Og sjekk om de store kjedene fører A900, de går nesten alltid under hvis du har eksempler på bedre priser.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Det er jo lov å komme med en liste over alt du skal ha, og spør hva de skal ha for den pakka. Jo flere og dyrere ting du skal ha, jo mer interessert bør butikken være i å ha et godt kundeforhold til deg. Få tilbud flere steder, og vurder pris opp mot srevice i de forskjellige butikkene, og finn ut hvilken som gir best balanse etter dine behov. Men tror ikke det er mye å gå på.

Lenke til kommentar
Det kan jo ikke være at konsumentene skal subsidiere dyre "fysiske" butikker???

At de ikke klarer seg må jo være deres egen skyld, enten ved at de ikke klarer å markedsføre de fordelene de har ovenfor nettet, eller ikke de ikke har konkurransedyktige produkter.

 

Neida, det er oss som forbrukere som bestemmer hvordan vi vil handle i fremtiden.

Men dersom vi alltid går til de "billige" nettbutikkene, forsvinner alle de fysiske butikkene.

De har ikke sjans til å konkurrere, da de gjerne har større utgifter til ansatte og lokaler, samt at kundegruppen som regel er mer begrenset enn en nettbutikk som faktisk kan nå hele verden.

 

Men som jeg har sagt, hvis det er slik kundene vil ha det, så er det slik de vil få det. Og da er det jo greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...