Gå til innhold

Fotoboks Vesterveien i Kristiansand

Maika

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tuslet og tenkt på saken i en hel uke og ikke fått saken ut av hodet, så hvis noe har opplevd det vil jeg gjerne høre fra. (og ja jeg har søkt rundt om uten å bli klokt av)

Fredag forrige uke da jeg kjørte hjem (vestover), med kona og barn i bilen. For de som ikke vet det så er det to veier, en fra en bro, den andre gjennom tunnel, som slås sammen til to felt i samme kjøreretning før fotoboksen. Jeg kom i venstre felt og fortsatte med det siden veien skal deles i 2 forkjellige plasser senere, og jeg skulle i den retningen Jeg kjørte i en kø med 3-4 biler foran meg, husker at vi kjørte ca 60-70 (fartgrense er 60). På høyre var en taxi med en bil foran. Husker ikke mye, bare bilen foran meg skiftet felt over foran taxien, og bilen foran taxien skiftet til mitt felt foran 2-3 biler foran meg. Så kom et kraftig hvit lys, husker ikke hvor lang jeg var før boksen, kikket IKKE ned for å se på speeden for jeg ikke trodde det var meg. Etter en liten stund spurte kona: "Var det du den tok bildet av?"Hun mente det måtte værr feil (for en gang skyld er hun enig med meg!) for bilen som kjørte foran meg som skiftet over foran taxien kjørte veldig fort, men den var lang over boxen slik at det ikke kunne være den boxen tok bilde av. Jeg mente jeg ikke kunne ha kjørt over 70 (det samme for taxien og 3 biler foran meg, unntatt den ene), og jeg har sett noen kjørte parallelt med meg akkurat der med litt over 70 uten de ble tatt (ja, kamera var i).

Det er noe spørsmål jeg lurer fælt på:

1. Hvor lang tid før boten kommer etter at man blir tatt fra akkurat DEN boxen?

2. Tar DEN begge felt? (Da må den ha 2 kamera/linser? Tenker på vinkel...)

3. Om alle kjørte 70, kan den bare ta tilfeldig en av oss?

4. Hørte en gang at blitzen noen gang lader ut (lyser) uten at noen blir tatt. Er det riktig?

Og på nett snakker man om "blinking", "rød blinking" "ganske sterk lys at man blir blind noen sekunder". Jeg så ikke noe rød blink, bare hvit lys som blitzen i en vanlig fotoapparat, men jeg ble ikke blind, måtte man se rett på den for å bli blind eller fordi jeg var lang fra boxen?

Klokka var ca. 19.50

Alle erfaringer tas med takk

Endret av Maika
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har blitt tatt i et par slike fotobokser, og det tar ca 1-2 måneder før boten kommer, iallefall for mitt vedkomne, og i alle tilfeller har denne blinket er rødt lys, som ikke er til og forveksle med et hvitt lys. Vet ikke om dette hjalp, men iallefall min erfaring.

Lykke til

-Løv

Lenke til kommentar
Du kan se to streker gå på tvers av veien, ca 5-10 meter før boksen, disse pleier å strekke seg over begge kjørefeltene, i såfall måles hastighetene i begge felt....

Foran boksen var det 2 hvite strip, på høyre felt var det ny asfalt med "nye strips", venstre var nedslitT asfalt, men man kunne se litt igjen av ender av de to stripene. Kan en kamera ta to forskjellige vinkler? For de 2 på venstre er på like linje med de 2 i høyre

Lenke til kommentar

Det er ett kamera som tar bilde av begge felt. Det står påført i bildet i en eller annen form hvilken bil den har tatt. Vet ikke om de kan ta to biler i samme bilde, men uansett betyr det at det i en eller annen form står påført i bildet hastigheten til hver av bilene.

Det er ikke boksen som måler farten, men er elektromagnetiske sensorer under asfalten som reagerer på metall. Hvilken vinkel kameraet står i har altså ikke noe å si for hvordan den måler farten.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det er ikke boksen som måler farten, men er elektromagnetiske sensorer under asfalten som reagerer på metall. Hvilken vinkel kameraet står i har altså ikke noe å si for hvordan den måler farten.

Var klar over det. Men jeg tenker som om man tar "vanlige" bilder: skal linse dekke begge felt blir det uskarp, skal den stilles for å ha best fokus på den ene blir det uskarp på den andre. Tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Var klar over det. Men jeg tenker som om man tar "vanlige" bilder: skal linse dekke begge felt blir det uskarp, skal den stilles for å ha best fokus på den ene blir det uskarp på den andre. Tar jeg helt feil nå?

Er vel strengt tatt bare å ha litt mindre blender, så får man et større område i fokus.

Lenke til kommentar

Skal vel ikke være umulig å få tatt bilde av 2 felt bra nok til å kunne lese skiltnummer og se fører godt nok.

Hvor lang tid det tar før du får noe varierer litt, normalt sett ventes det til filmene er fulle før de gjennomgås og bøter sendes ut. Altså litt avhengig av hvor mange som kjører for fort.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har testet, men jeg kan tenke meg at kameraet bare vil ta to biler. Et slikt digitalt kamera klarer nok endel bilder i sekundet. Ellers er det langt fra umulig å lage linser som fokuserer på flere punkter.

Jepp, kreativiteten kjenner jo få grenser når man kan tjene litt ekstra penger på bilistene! :new_woot:

Lenke til kommentar
Hvor lang tid det tar før du får noe varierer litt, normalt sett ventes det til filmene er fulle før de gjennomgås og bøter sendes ut. Altså litt avhengig av hvor mange som kjører for fort.

Det er jo helt feil.

Bildet blir sendt digitalt til oslo med en gang den tar bilde.

Lenke til kommentar

Det er jo helt feil.

Bildet blir sendt digitalt til oslo med en gang den tar bilde.

Det finnes en verden utenfor Sinsenkrysset også, der ting ikke er helt digitalisert. :)

Jobbet tidligere hos Biltilsynet som hadde ansvaret for en rekke bokser, så joda, det stemmer ganske bra. :)

De helt nye (gjennomsnittsgreiene de prøvde ut vertfall, uvisst om de er tatt i bruk på andre) kan man se tar bilde om man ser på boksen, men det kommer intet skarpt lys slik som de vi er mer vant til.

Lenke til kommentar

Det som jeg visste det skjedde den kvelden: det kom blitsen. Det som jeg ikke skjønner er hvem av oss ble tatt, for ingen av oss kjørte for fort, og den som kjørte fort mente kona mi at han/hun var langt over boksen.

Og en ting til: blits er ikke rød, jeg har hele tiden ment alle blitser er hvit jeg(?) Og den blinker ikke, den lyser bare opp kraftig(?)

Lenke til kommentar

har blitt tatt i boks to ganger, engang på vesterveien inn mot kristiansand sentrum rett før bomstasjonen, der er jeg sikker på at det blinket hvit, og engang på E18 Oslo - Kristiansand (rett ved der russeservice holder til) og der blinket det rødt. var iallefall slik jeg oppfattet det.

har også sett andre blitt tatt i bokser rundt Kristiansand og da blinker det stort sett hvit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...