CruellaDeVille Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg følger Ryp-programmet (ser det er nevnt tidligere, så jeg legger ikke med lenke eller referanser). I programmet er det lagt inn pauser mellom alle settene, jeg er på uke 9, så jeg har mye pause og få repetisjoner... dvs hvis jeg hadde fulgt den opprinnelige planen. Men - det jeg gjør er å lage supersett, dvs en muskel hviler mens en annen trener. Øvelsene er knebøy etterfulgt av skrå benkpress, markløft etterfulgt av arnoldpress, bred roing etterfulgt av bicepscurl, smalt nedtrekk etterfulgt av dips med ball (franskpress får jeg mest vondt i håndleddene av,så den har jeg byttet ut). Pausene mine tilsvarer den tiden det tar å bytte vekter. Er dette en okay måte å trene på eller er det mest manisk og bare teit? Jeg reduserer tidsforbruket med massevis og det passer meg supert. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 jeg kjører aldri supersett med baseøveler, kan gjøre det med enkelte mellomøvelser, f.eks mage-biceps Men benk - mark, nei kunne jeg aldri tenkt meg, når jeg har hard benk, så har jeg mer chill mark, men uansett, mister energi, og greier ikke yte maks, når du skal trene, så så skal du konsentrere deg om øvelsen og ikke skynde deg fordi da blir du fort ferdig og kan kjøre supersett fort Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det kommer egentlig også litt an på hvordan kondisen din er i forhold til vektene du løfter osv. Selv kan jeg f.eks. gjerne ha opp imot 175 i puls etter et tungt sett med knebøy, og da trenger jeg tiden til å hvile mellom settene og ikke drive med supersett. Men på isolasjonsøvelser hvor jeg ikke tar meg så mye ut, så har jeg ofte lagt inn supersett i programmet. Hvis det funker for deg, så er det ikke noe i veien for å gjøre det. Regner med ut fra brukernavnet ditt at du er jente/dame, så da anser jeg det som sansynlig at du kanskje ikke kjører på med like mange kilo som meg i knebøy og markløft, og dermed kanskje ikke er like utkjørt etter disse øvelsene som det jeg er. Når du skal trene med supersett, så er det aller mest gunstige å trene motstående muskler i supersettet, nest best er å ha to helt urelaterte muskler, og det er lite gunstig å ha to øvelser som trener samme muskel. Sistnevnte begynner mer å grense over til dropsett, som forsåvidt også har sin plass, men det er en annen diskusjon. Det jeg egentlig vil frem til her er at roing og bicepscurl egner seg dårlig som par for supersett, da du trenger friske biceps for roingen. Jeg ville gjerne ha valgt å ha benkpress/roing, arnoldpress/nedtrekk og bicepscurl/triceps og så eventuelt holdt knebøy og markløft separat hver for seg. Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Når du skal trene med supersett, så er det aller mest gunstige å trene motstående muskler i supersettet, Helt enig. I RYP gjør jeg dette kun med biceps\ tricepsøvelsene. Ikke for å spare tid, men fordi at jeg har lest (og opplever selv) at jeg yter mer når jeg gjør det på denne måten. Dessuten tror jeg det er vanskelig for mange å gjennomføre supersett for å spare tid (det krever jo at man okkuperer to sett med manualer\ maskiner). Da trener du i alle fall ikke på Sats vika rett etter normal arbeidstid for å si det sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå