nemizz Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Hei! Holder på å instalere og har kommet meg til at man skal skrive emerge gentoo-sources Men der kommer det en feilmelding: !!! /ect/make.profile is not a symlink and will probably prevent most merges.!!! It should point into a profile within /usr/portage/profiles/ !!! (You can safely ignore this message when syncing. It's harmless.) Calculating dependencies \ !!! All ebuilds that could satisfy "sys-kernel/gentoo-sources" have been masked. !!! One of the following masked packages is required to complete youre reqest: - sys-kernel/gentoo-sources-2.6.26-r1 (masked by: missing keyword) ((//og så videre.......... mange ganger ned igjennom med forskjellig kernel versjon.//)) For more information, see MASKED PACKAGES section on the emerge man page pr refer to the GEntoo Handbook. Kommer foresten samme melding uansett hva du prøver å instalere.. HJELP! Hva skal jeg gjøre? Er temmelig nybegynneri gentoo... Endret 5. oktober 2008 av nemizz Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 pakkene er masked. du må legge den til i package.unmask eller package.keywords. prøv sistnevnte først. har du f.eks amd64 install så legger du til, sys-kernel/gentoo-sources ~amd64 eller dev-utils/codeblocks ~amd64 eller hva enn du forsøker installere. uansett hvilket problem du har med Gentoo - se her: http://gentoo-wiki.com/ Lenke til kommentar
nemizz Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Ok, trodde jeg måtte slette den fra package.mask, viste ikke at det fantes en package.unmask Takker og bukker for svar! Tror jeg får det til nå! Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 du må sikker lage en package.unmask selv. i /etc/portage men hovedregel er - dersom du ikke vet, legg i package.keywords først. Lenke til kommentar
nemizz Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, fant nå ut at gentoo-sources ikke skulle være masked.. Men, men, strømmen gikk overnatta og jeg begynte på nytt, nå er gentoo oppe og går, kom ingen feilmeldinger. Fant ut av at jeg hadde lest litt fort i guiden, den komandoen her skulle man vist ikke skrive! Code Listing 2.3: Changing profiles # ln -snf /usr/portage/profiles/<profile name> /etc/make.profile Lenke til kommentar
HawP Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Nei, du kan ikke kjøre kommandoen slik som den står. Men, just for the record, du må/bør lage en "softlink" til ønsket profil allikevel (en profil inneholder bl.a. default-verdier for "USE" variabelen)... derfor er kommandoen som den står bare et utgangspunkt. Så, for 32-bit desktop er nok enten ln -snf /usr/portage/profiles/default-linux/x86/2007.0/desktop /etc/make.profile eller ln -snf /usr/portage/profiles/default/linux/x86/2008.0/desktop /etc/make.profile greiest å bruke (for 64-bit, bytt ut x86 med amd64). En server (dvs. minimal) profil finnes også, bytt isåfall ut desktop med server. Hvis du får kompilert uten å ha laget en "softlink" selv, så kan det være at det ble "installert" en slags standard-profil, det kan du sjekke med: ls -l /etc/make.profile Er make.profile allerede linket til en av disse jeg nevner bør du antakelig ikke trenge å spesifisere så veldig mange USE-variabler selv. Er den linket til noe annet vil det nok også fungere, men det kan da være at du da må spesifisere flere USE-variabler selv, enten i make.conf eller spesifikt for enkelte ebuilds i /etc/portage/package.use Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå