Gå til innhold

emerge i gentoo "feiler"

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å instalere og har kommet meg til at man skal skrive

emerge gentoo-sources

Men der kommer det en feilmelding: 

!!! /ect/make.profile is not a symlink and will probably prevent most merges.

!!! It should point into a profile within /usr/portage/profiles/

!!! (You can safely ignore this message when syncing. It's harmless.)

Calculating dependencies \

!!! All ebuilds that could satisfy "sys-kernel/gentoo-sources" have been masked.

!!! One of the following masked packages is required to complete youre reqest:

- sys-kernel/gentoo-sources-2.6.26-r1 (masked by: missing keyword)

((//og så videre.......... mange ganger ned igjennom med forskjellig kernel versjon.//))

For more information, see MASKED PACKAGES section on the emerge man page pr refer to the GEntoo Handbook.

Kommer foresten samme melding uansett hva du prøver å instalere..

HJELP! Hva skal jeg gjøre? :hmm:

Er temmelig nybegynneri gentoo...

Endret av nemizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, fant nå ut at gentoo-sources ikke skulle være masked.. :no:  

Men, men, strømmen gikk overnatta og jeg begynte på nytt, nå er gentoo oppe og går, kom ingen feilmeldinger. :new_woot: Fant ut av at jeg hadde lest litt fort i guiden, den komandoen her skulle man vist ikke skrive!

Code Listing 2.3: Changing profiles

# ln -snf /usr/portage/profiles/<profile name> /etc/make.profile

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke kjøre kommandoen slik som den står. Men, just for the record, du må/bør lage en "softlink" til ønsket profil allikevel (en profil inneholder bl.a. default-verdier for "USE" variabelen)... derfor er kommandoen som den står bare et utgangspunkt.

Så, for 32-bit desktop er nok enten

ln -snf /usr/portage/profiles/default-linux/x86/2007.0/desktop /etc/make.profile

eller

ln -snf /usr/portage/profiles/default/linux/x86/2008.0/desktop /etc/make.profile

greiest å bruke (for 64-bit, bytt ut x86 med amd64). En server (dvs. minimal) profil finnes også, bytt isåfall ut desktop med server.

Hvis du får kompilert uten å ha laget en "softlink" selv, så kan det være at det ble "installert" en slags standard-profil, det kan du sjekke med:

ls -l /etc/make.profile

Er make.profile allerede linket til en av disse jeg nevner bør du antakelig ikke trenge å spesifisere så veldig mange USE-variabler selv. Er den linket til noe annet vil det nok også fungere, men det kan da være at du da må spesifisere flere USE-variabler selv, enten i make.conf eller spesifikt for enkelte ebuilds i /etc/portage/package.use

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...