Gå til innhold

Kvalitetstap ved brenning av divx

Anbefalte innlegg

Newbie som jeg er har jeg nå etter mye om og men fått til en divx film med god kvalitet.. Når jeg så senere skulle brenne denne ut på cd, fikk jeg et utrolig kvalitetstap (tror aldri jeg kommer til å gidde å se den versjonen jeg brente ut:( ) Noen ideer på hva dette kan komme av? Jeg bruker Nero Burning Rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dermed er det umulig at det blir noe som helst slags kvalitetstap..

Det vil alltids oppstå tap av noe data ved kopiering, men det er ikke dermed sakt at dette er grunnen til det dårlige resultatet her. :)

:grumpy: hæ??? tap ved kopiering av digitale data??? neppe!! :evil:

når ein kopierer digitalt kopierer ein 0 og 1 frå ein plass til ein annan... korleis blir det dårligare? :shrug: trur du tenker på analog kopiering.... noko som har lite med datamaskiner å gjere... ;-)

Lenke til kommentar

nå er det vel en teoretisk mulighet for at selve kopieringsprosessen forringer dataene ved brenning av cdene. men dette kan ikke forklare et kvalitetstap av selve filen. skjer dette, vil filen gjerne ikke funke.

det vil mao være noe annet som har sørget for at kvaliteten har sunket. hvilken type kvalitetstap er det snakk om? mer kornete eller hakkete. kan jo være at cdromen sliter med å lese filen, slik at filmen hakker, prøv isåfall å brenne på lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Vel, kvaliteten har blitt verre ved at fargene flyter liksom litt inn i hverandre og svart er helt ille å se på. Bildet har også blitt litt mer firkantete. Jeg har fortsatt originaversjonen liggende på harddisken og der er kvaliteten upåklagelig. Har også prøvd å kopiere kopien tilbake på harddisk men heller ikke det ga noen bedring.. Eneste jeg har gjort med filmen er at jeg har splittet den i to deler med virtualdub, men sjekket kvaliteten til delene etterpå og det var ok.

Lenke til kommentar

:grumpy: hæ??? tap ved kopiering av digitale data??? neppe!!  :evil:  

når ein kopierer digitalt kopierer ein 0 og 1 frå ein plass til ein annan... korleis blir det dårligare?  :shrug:  trur du tenker på analog kopiering.... noko som har lite med datamaskiner å gjere... ;-)

Nå vet ikke jeg hvor utbredt det er, men det er lett å få feil ved kopiering av digitale data, en av milliarder av 0 og 1-tall kan bli feil, og det er jo en kvalitetsforringelse, men det er jo sjelden småfeil har noe å si, siden det kan være litt feil før ting merkes i de fleste tilfeller, nå vet jeg som sagt ikke hvor ofte dette skjer på brenning, er det noen som vet mer om det som har noen innspill?

AtW

Lenke til kommentar

:grumpy: hæ??? tap ved kopiering av digitale data??? neppe!!  :evil:  

når ein kopierer digitalt kopierer ein 0 og 1 frå ein plass til ein annan... korleis blir det dårligare?  :shrug:  trur du tenker på analog kopiering.... noko som har lite med datamaskiner å gjere... ;-)

Nå vet ikke jeg hvor utbredt det er, men det er lett å få feil ved kopiering av digitale data, en av milliarder av 0 og 1-tall kan bli feil, og det er jo en kvalitetsforringelse, men det er jo sjelden småfeil har noe å si, siden det kan være litt feil før ting merkes i de fleste tilfeller, nå vet jeg som sagt ikke hvor ofte dette skjer på brenning, er det noen som vet mer om det som har noen innspill?

AtW

Det er definitivt ikke lett å få feil ved kopiering. Tenk deg om - hvis vi kopierer et spill/program og en bit blir feil kan det resultere i at hele spillet/programmet blir ubrukelig! Du kan være trygg på at innholdet på cd'en er det samme som originalen :yes:

Lenke til kommentar

Joda, brukte direct stream copy, ellers vet jeg ikke om jeg hadde hatt nok plass på harddisken:) Hva med kvaliteten på cd? Kan dette ha noe å si, brukte sånne billige fra Clas Ohlsson... Ellers vil jeg føye til at filmen er Star Wars 2, og måtte gå over 2 cd'er da den ble over 840 MB.

Lenke til kommentar
Det er definitivt ikke lett å få feil ved kopiering. Tenk deg om - hvis vi kopierer et spill/program og en bit blir feil kan det resultere i at hele spillet/programmet blir ubrukelig! Du kan være trygg på at innholdet på cd'en er det samme som originalen  :yes:

Det er sjelden at et par bit ødelegger et helt program, sånn jeg har forstått det er det mye innebygd feiltoleranse ute å går, tenk på hvor lite en bit er, det holder med et støvkorn, eller en ripe, så er sjangsen god for at en bit blir feil. Men som sagt jeg har ikke så mye peiling på dette, så jeg håper noen som har litt mer peiling på akkurat dette feltet kan komme med none oppklarende opplysninger.

AtW

Lenke til kommentar

Det at en liten ripe ikke trenger være noen krise er fordi det er lagt inn feilkorreksjon i CD-standarden.

Men blir det en feil så stor at en bit fortsatt er feil etter feilkorreksjon, da vil et program feile direkte. Ofte får du ikke engang lest fila, siden filsystemet rapporterer feil under lesing.

Lenke til kommentar

Ein Nero versjon eg prøvde brukte svært lang tid på å analysere kvar

musikk track etter å ha lest den raskt inn i datamaskina.

Å setje saman to musikk cd'ar på denne måten tok laaaang tid.

Det kunne verke som om Nero gjorde om fila til sitt eige musikk format.

Kanskje gjer den det same med video-filer.

Altså at du kan ta ulike filmklipp og drage dei over i brenne-vindauget,

og Nero konverterer filen til eit eller anna "LURT" format.

Dersom filene er identiske i både størrelse og innhald så skal også

kvaliteten vere den same. Så lenge filmen vert spelt av i same programmet.

Bent

Lenke til kommentar
Det at en liten ripe ikke trenger være noen krise er fordi det er lagt inn feilkorreksjon i CD-standarden.

Men blir det en feil så stor at en bit fortsatt er feil etter feilkorreksjon, da vil et program feile direkte. Ofte får du ikke engang lest fila, siden filsystemet rapporterer feil under lesing.

Er du helt sikker på at filer feiler pga så lite? Når jeg ripper cder med EAC feks, så er det avogtil at den ikke klarer å lese musikken uten feil (den melder ihvertfall fra om feil, selv om de er umerkelig i wav-fila som oftest), selv om den leser mange ganger og sakte, og jeg har fått data-cder som har vært adskillig værre en det til å funke, i ekstreme tilfeller, cder der noe av reflesjonslaget har blitt slitt av! Er det bare feilkorreksjonen som fungerer veldig bra?

AtW

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at filer feiler pga så lite? Når jeg ripper cder med EAC feks, så er det avogtil at den ikke klarer å lese musikken uten feil (den melder ihvertfall fra om feil, selv om de er umerkelig i wav-fila som oftest), selv om den leser mange ganger og sakte, og jeg har fått data-cder som har vært adskillig værre en det til å funke, i ekstreme tilfeller, cder der noe av reflesjonslaget har blitt slitt av! Er det bare feilkorreksjonen som fungerer veldig bra?

AtW

Musikk og data vert lagra på litt forskjellige måtar på ein cd, men eg

har ikkje sett meg så mykje inn i denne feilkorrigeringa.

14bit for å beskrive 8bit eller noko slikt.

Men dersom f.eks 1bit vert feil i ei .jpg fil og du fortsatt får lest den, så

kan f.eks. fargane verte blassare frå dette punktet og vidare nedover

bildet.

Får du 1bit feil i ei .exe fil, så kan du ha flaks dersom denne bit'en ligg

i eit område av .exe fila som inneheld grafikk eller rein tekst.

Grafikken eller teksta vert feil men programmet fungerer.

Men får du ein bit feil på ein kritisk maskinkode kommando så sviktar

heile programmet.

Bent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...