ivanito Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Har en gammel bærbar datamskin. En Compaq Presario 1400 med 0,6ghz Celeron prosessor og 360mb ram. Harddisken er kun på 6gb, så det er ikke toppmaskinen for å si det sånn. Men jeg tenkte at for min bestemor må jo denne laptopen fungere utmerket. Jeg innstallerte Windows XP på den, men dette var ikke noe vellykket forsøk. Går så ufattelig tregt alt sammen. Lurte derfor på om det var noen Linux versjon som forsåvidt er enkel i bruk til enkle oppgaver som brevskriving og nettsurfing. Tar gjerne imot tips og råd om versjoner som er brukervennlige. Har litt erfaring med Ubuntu, så er ikke helt grønn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg tror Dreamlinux vil fungere utmerket. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hvis den bare har 0,6ghz er nok dreamlinux litt i tyngste laget. Noen alternativer kan være puppy linux eller damn small linux. Eller eventuelt en distro med lxde og en ekstra lett nettleser. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg ville satsa på Puppy, det kjører helt og holdent fra RAM noe som vil gjøre det blant de kvikkeste distroene du får, samt at det er ganske lett å sette opp. Det kan dog være at du ønsker å tilpasse det noe til bruken hennes, feks ved å renske opp i alle unødvendige ikoner. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Xubuntu, Puppy, Slitaz... For eksempel Evt Arch hvis du gidder bygge den opp selv. -C- Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Distrowatch har en grei søkemotor for å begrense aktuelle distroer. Har satt Distribution category på Old computers: http://distrowatch.com/search.php?category...p;status=Active Stussa litt over at Mepis kom opp, men det er antixMepis og ikke Simply Mepis det er snakk om. TinyMe ser pent ut og, etter hva jeg husker, nokså enkel å bruke: http://www.thecodingstudio.com/opensource/...TinyMe%202008.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå