Gå til innhold

Komlett nekter retur /garanti på 18 mnd Pioneer VSX-1016-K Receiver


Anbefalte innlegg

Garanti har stort sett lite for seg i Norge i og med at vi er så godt dekket av forbrukerkjøpsloven, men dessverre roter svært mange av både butikkene og kundene med begrepene. Verst er det selvsagt at butikkene, som burde være profesjonelle, ikke følger loven.

Riktig, mange her og spesielt selgere tror det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett, det er det IKKE. Mange selgere jeg støter borti snakker om at bevisbyrden går over til kunden i reklamasjonstiden etter garantitiden er ute, det er FEIL.

 

Garanti er noe som er gitt fra produsentens side, hvis den gir gårligere betingelser enn kjøpsloven faller garantien bort og det er kun kjøpsloven som gjelder, eneklt å greit. Klager du på en vaskemaskin har du AKKURAT samme krav om feilen kommer etter ett år eller tre år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det forskjell på garanti og reklamasjonsrett? Hva mente du egentlig med å si dette?

 

Det at de mener at bevisbyrden går over på kunde etter garantitiden - det er feil ja, det har du rett i. Når bevisbyrden går over på forbrukeren er etter 6 måneder, med mindre garantien påtar seg dette for en lengre periode.

 

Og nei, du har ikke akkurat samme krav om feilen kommer etter 1 eller 3 år - da forbrukerkjøpsloven fastlår at man KUN kan reklamere på mangler ved produktet, at det ikke holder slik man burde forvente ved en slik ting.

 

Enklere sagt: Det er 2 års reklamasjonsrett på en banan, men at den er råtten etter et halvt år er altså ikke en mangel. Eller at om fargen flasser av på din nye halvtårgamle vaskemaskin er en mangel, men at om det skjer etter 3 år så er det IKKE en mangel. Altså ikke samme krav mot selger - eller hva?

 

Ikke uttal deg så bombastisk, forbrukerkjøpsloven er svært svært nyansert på slikt :).

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det forskjell på garanti og reklamasjonsrett? Hva mente du egentlig med å si dette?

 

...

 

Ikke uttal deg så bombastisk, forbrukerkjøpsloven er svært svært nyansert på slikt :).

Vel, må vel nesten rette den mot deg igjen. Snakket med forbrukerrådet om akkurat den saken for noen uker siden og jeg ordla meg ganske korrekt etter det han sa.

 

Til du beviser noe annet er jo det du sier kun påstander og til nå velger jeg selvsagt og tro på en representant fra forbrukerrådet.

 

Edit: Du har selvsagt rett ang. de 6 månedene men det har ikke noe med forskjellen på garanti og reklamasjon og gjøre.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Garanti er noe som er gitt fra produsentens side, hvis den gir gårligere betingelser enn kjøpsloven faller garantien bort og det er kun kjøpsloven som gjelder, eneklt å greit. Klager du på en vaskemaskin har du AKKURAT samme krav om feilen kommer etter ett år eller tre år.

Det heter IKKE KJØPSLOVEN! Når et salg foregår mellom en forbruker(privatperson) og en bedrift så er det FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder. Alt annet går under kjøpsloven.

 

Dette er ganske viktig folkens. Det er stor forskjell mellom disse to.

Lenke til kommentar
Garanti er noe som er gitt fra produsentens side, hvis den gir gårligere betingelser enn kjøpsloven faller garantien bort og det er kun kjøpsloven som gjelder, eneklt å greit. Klager du på en vaskemaskin har du AKKURAT samme krav om feilen kommer etter ett år eller tre år.

Det heter IKKE KJØPSLOVEN! Når et salg foregår mellom en forbruker(privatperson) og en bedrift så er det FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder. Alt annet går under kjøpsloven.

 

Dette er ganske viktig folkens. Det er stor forskjell mellom disse to.

Mente selvsagt forbrukerkjøpsloven som gjelder for kjøp etter sommeren 2002.

Lenke til kommentar
Vel, må vel nesten rette den mot deg igjen. Snakket med forbrukerrådet om akkurat den saken for noen uker siden og jeg ordla meg ganske korrekt etter det han sa.

 

Til du beviser noe annet er jo det du sier kun påstander og til nå velger jeg selvsagt og tro på en representant fra forbrukerrådet.

 

Edit: Du har selvsagt rett ang. de 6 månedene men det har ikke noe med forskjellen på garanti og reklamasjon og gjøre.

Så din og Forbrukerrådets påstand er at det ikke er forskjell på garanti og reklamasjon.

§ 18a. Garantier

 

Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven.

 

Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side.

 

Har andre enn selgeren gitt en garanti som nevnt i annet ledd, og den fremstår for forbrukeren som om den er gitt av selgeren, foreligger en mangel etter reglene i annet ledd. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren før kjøpet meddeler forbrukeren at han eller hun ikke er bundet av en garanti gitt av andre.

 

En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd.

Nå mener jeg ikke å være arrogant eller noe her, men personlig stoler jeg mer på loven enn Forbrukerrådet, som flere ganger har uttalt seg fullstendig ute på feil jorde angående forbrukeres rettigheter.

Lenke til kommentar

Hei, har stusset litt på den 6-måneders regelen for jeg mente at bevisbyrden fortsatt ligger på butikken. Men etter å ha lest litt så må jeg innrømme at jeg til en hviss grad tok feil. Men ikke helt

 

Elektronikkforbundets sine sider kan man lese:

 

 

 

Reklamasjon

 

Ved reklamasjon innen de 6 første mnd. fra kjøpsdato, har forbrukeren ingen krav til å bevise mangelen overfor selger/verksted – dvs. at det er butikk/verksted som må bevise at mangelen ikke er til stede eller at mangelen er uvesentlig.

 

Ved reklamasjon etter 6 mnd. fra kjøpsdato er det forbrukeren som må bevise/sannsynliggjøre at mangelen var tilstede da forbruker overtok tingen.

 

Kommentar:

 

Selv om forbrukeren i utgangspunktet har bevisbyrden, gir uttalelser i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven og Høyesterettsdommen om feil på en videospiller grunn til å fastslå at selgerens ansvar for å klarlegge årsaken til feil på elektroniske produkter strekker seg meget langt. Dette innebærer at det i praksis langt på vei er skapt presedens for den ”omvendte bevisbyrde” for elektro- og elektronikkprodukter også etter 6 måneder. Årsaken til dette er at det er svært vanskelig å fastslå hvorfor en elektronisk komponent har sviktet.

 

Dermed nekter jeg for at jeg hadde totalt feil.

Som sagt så har jeg lest litt rundt dette og spesielt den høyesterettsdommen og sånn som jeg tolker det så er butikkene/importørene/produsentene ansvarlige for å finne ut hva som er feil når de reparerer ett produkt siden det er de som sitter på kompetansen. Og dermed så finner de og ut om dette er noe som er en mangel ved produktet eller om det er kundens feil.

 

Hvis noen med mer kompetanse kan bekrefte eller avkrefte dette så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Til du beviser noe annet er jo det du sier kun påstander og til nå velger jeg selvsagt og tro på en representant fra forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har ingen makt i norge. De kan uttale seg, synse og tolke, men det de evt konkluderer med er kun veiledende fra deres side.

 

Mine uttalelser er like mye verdt som disse da jeg vil påstå å være like godt skolert i forbrukerkjøpslov som en del av de ansatte der. Det de sier er altså kun påstander, og det jeg sier er kun påstander.

 

Eneste forskjellen er at jeg og tee faktisk har rett, og forbrukerrådet tok feil (eller at du har tolket det de sier feil). Som du ser så her TEE henvist til kilde, der det står i selve loven hva forskjellen er :).

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå hva forbrukerrådet egentlig er ja.

 

Fra deres egen side:

 

Kjernen i Forbrukerrådets tjenester skal være:

 

Påvirkning av politikkutforming, myndighetsutøvelse, dømmende virksomhet og aktørene i markedet slik at de faktisk opptrer mer forbrukervennlig enn de ellers ville gjort.

 

Forbrukerrådsets mål er ikke nødvendigvis at man skal følge loven til punkt å prikke, men at loven skal følges til forbrukerens beste(og senere endres til forbrukerens beste). Hva forbrukerrådet mener er derfor sterkt nyansert, og det vil ikke nødvendigvis holde i en rettsak. Derimot vil jo en uttalelse fra forbrukerrådet i mange tilfeller være nok til at en vanskelig bedrift, eller en grei bedrift gir etter for en stakkars eller jævlig kunde.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@SmoPe:

Det er ikke farlig å ha feil.

Det er lov å innrømme at man tar feil også.

Det er det man lærer av. Og blir ett bedre menneske å omgås, både IRL og "på nett".

 

Påståelighet ser heller ikke bra ut i lengden, men kamuflert som kunnskap og standhaftihget kan det være bra. :D

Lenke til kommentar
Nå mener jeg ikke å være arrogant eller noe her, men personlig stoler jeg mer på loven enn Forbrukerrådet, som flere ganger har uttalt seg fullstendig ute på feil jorde angående forbrukeres rettigheter.
Eneste forskjellen er at jeg og tee faktisk har rett, og forbrukerrådet tok feil (eller at du har tolket det de sier feil). Som du ser så her TEE henvist til kilde, der det står i selve loven hva forskjellen er :).

Jeg har ikke ved noen anledning sagt at Garanti og reklamasjonsrett er det samme men har sagt at i de tilfeller garantien gir dårligere vilkår enn

forbrukerkjøpsloven er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis det er punkt i garantien/selger som gir bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven

gjelder så klart disse, eksempel på dette er Elkjøps 30-dagers returrett.

 

Har lest gjennom paragraf 18a som TEE quotet og jeg kan faktisk ikke se noe der som strider med mine påstander, enten er det ikke noe der ellers så

har jeg en sperre i hodet mitt som gjør at jeg ikke vil se det. Kan en av dere forklare hva det er?

Lenke til kommentar
"....spesielt selgere tror det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett, det er det IKKE....."

"Jeg har ikke ved noen anledning sagt at Garanti og reklamasjonsrett er det samme ......"

----------------------------------------------------------

Hmm,neivel.....

Der har jeg selvsagt uttrykt meg feil, da er det selvsagt gitt at garantien er dårligere enn den tryggheten man har gjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Garanti er noe som er gitt fra produsentens side, hvis den gir gårligere betingelser enn kjøpsloven faller garantien bort og det er kun kjøpsloven som gjelder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...