loggon Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kan Komplett.no nekte meg retur ved bruk av garanti på en 18 mnd gammel Pioneer VSX-1016-K Receiver til kr 4200 ? Er ikke dette litt drøyt tenker på kjøpsloven og at 1 år må jo gjelde mobil tlf ol. ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Du roter fælt med lovene og frister her Dersom du har kjøpt forsterkeren som privatperson er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Ikke kjøpsloven som gjelder mellom privatpersoner og mellom bedrifter. Garanti er noe produsent, leverandør eller butikk gir som skal gi deg fordeler ut over forbrukerkjøpsloven som sier veldig mye om reparasjon, retur, omlevering og angrefrister. Dersom et av salgsleddene har sagt at produktet har ett års garanti, ja, så har komplett all rett til å nekte for at garantien er gyldig etter 1 år. Men så kommer det ann på hva du mener med retur. Snakker vi her om at det er noe galt med produktet og du ønsker det reparert? I så tilfelle så gir forbrukerskjøpsloven deg 5 års reklamasjon dersom produktet er ment til å være vesentlig lengre en 2 år. Noe eg vil påstå en forsterker er. Reklamasjon gjelder for feil på produktet som ikke er påført av kunden selv og man er nødt til å reklamere innen en viss tid etter at man har eller burde oppdaget feilen. Loven sier også noe om hva man har krav på når man reklamerer på produktet(heving, omlevering, reparering). Om du derimot mener retur som i at du vil levere produktet tilbake via angreretten så er nok det for sent med mindre du har fått en avtale med komplett før kjøp som sier at dette er greit. Dette var forbrukerkjøpsloven på 30 sekunder. I praksis kan det være mer komplisert en som så. Endret 5. oktober 2008 av nomore Lenke til kommentar
loggon Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Det er deffekt ja, så da må jeg visse til mine retigheter og kreve retur er det riktig, jeg går vill i lover på dette området. Lenke til kommentar
carnilio Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Det er deffekt ja, så da må jeg visse til mine retigheter og kreve retur er det riktig, jeg går vill i lover på dette området. I korte trekk; Det "Nomore" sier er at du kan ikke søke retur, og få pengene tilbake (når det har gått mer enn 30 dager, hvis kunnskapene mine er riktige) MEN du kan søke om reklamasjon/reprasjon(/RMA) og få forsterkeren reparert, så lenge det ikke er du som har forårsaket skaden. Er det derimot du som er årsak til skaden, selv ved ett uhell, kan komplett nekte deg reprasjon også. I såfall kan du evt. avtale reparasjon mot betaling, å så må du snakke med forsikringsselskapet ditt om å få betalt tilbake for reprasjonen (etter egenandel) om du har forsikring som dekker uhell slik som det. edit: Typo Endret 5. oktober 2008 av carnilio Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du har ikke krav på noen som helst form for retur, du har krav på å få feilen reparert, så lenge den har kommet som følge av produksjonsfeil. Om du har ordlagt deg like uklart mot pioneer som her, så er det nok ikke så rart at de nekter . Fordi du ber om noe du ikke har krav på. Les nomores innlegg en gang til grundig. Lenke til kommentar
loggon Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 beklager hvis noen misforstår! Komplett vil ikke ta i mot reciver for reprasjon jeg krever ikke returnering men utbedring men da må jeg kanskje kontakte Pioneer ? Hva sier loven om dette ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Riktig. Loven er klar den, om recieveren har gått i stykker og det ikke er pga feil bruk og slikt har komplett plikt til å reparere denne for deg. For recievere gjelder dette i 5 år fra kjøp. Send mail til komplett der du spesifiserer at du REKLAMERER på feilen, og ber de fikse den. Ikke nevn ordet garanti. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det er viktig som Alastor sier at du gjør det klart at du vil bruke reklamasjonsretten, og ikke garantien. Men merk: Dersom feilen ikke skyldes feil i produktet, f.eks at det er skadet ved lynnedslag, eller ved at du kortsluttet terminalene etc, kan Komplett dersom de påviser at dette er feilen kreve betalt for undersøkelsen og eventuell reperasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 beklager hvis noen misforstår! Komplett vil ikke ta i mot reciver for reprasjon jeg krever ikke returnering men utbedring men da må jeg kanskje kontakte Pioneer ? Hva sier loven om dette ? Når det gjelder hvem du skal forholde deg til så står du ganske fritt, og det er du som bestemmer hvem du vil forholde deg til. Du kan henvende deg til Komplett(selger), Norek(sannsynlig leverandør/importør) eller til produsent(Pioneer). Mot alle disse gjelder de samme vilkårene etter Norsk forbrukerkjøpslov. Med andre ord: Nekter Komplett å etterfølge forbrukerkjøpsloven(noe de ikke kan/skal gjøre) kan du henvende deg til Pioneer. Men som regel blir den paragrafen mer annvendelig andre veien. Dersom selger avviser deg og ber deg kontakte produsent(noe som mange selgere prøver seg på for å slippe arbeidet med reparasjon) så kan du kreve med loven i hånd å kun forholde deg til selger og at de skal ta det med produsenten. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det loggon enda ikke har svart på er om dette er kjøpt som privatperson eller gjennom bedrift. Lenke til kommentar
loggon Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Jeg har kjøpt den som privat person, skal kontakte Komplett og forsøke å REKLAMERER på feilen. Jeg har kun forsøkt å forklare feil på reciver til komplett uten å stille krav. Surring i center utgang. Det merklige er at når du returnerer til Komplett så har man et valg " Returner produktet innenfor garanti" som det står der man går inn på skjema, så da nekter de kanskje med den begrunnelse og dermed ikke tar i mot for rep. ? Endret 5. oktober 2008 av loggon Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Er nok sikkert bare du som har gjort deg litt uklar i forklaring osv. Jeg syns det til og med er vansklig å skjønne hva du mener her i denne posten. Tviler på at en så seriøst aktør som Komplett vil nekte deg REPARASJON av en vare dersom det er noe feil med den. De har også rett på å prøve og reparere den før du i det heletatt har krav på noen erstattning. Og hvis du ikke har stillt noen krav til komplett, hvordan kan du da vite at de ikke vil reparere forsterkeren? Telefonen er din beste venn. Du kommer ofte mye lenger ved bruk av den enn sende mails rundt om kring. Endret 5. oktober 2008 av fUsiOn Lenke til kommentar
loggon Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Er nok sikkert bare du som har gjort deg litt uklar i forklaring osv. Jeg syns det til og med er vansklig å skjønne hva du mener her i denne posten. Tviler på at en så seriøst aktør som Komplett vil nekte deg REPARASJON av en vare dersom det er noe feil med den. De har også rett på å prøve og reparere den før du i det heletatt har krav på noen erstattning. Og hvis du ikke har stillt noen krav til komplett, hvordan kan du da vite at de ikke vil reparere forsterkeren? Telefonen er din beste venn. Du kommer ofte mye lenger ved bruk av den enn sende mails rundt om kring. Du må da for svarte skjønne at jeg henviser til feilen og ikke stiller krav foruten å få den fikset er du sur eller ? !!! Endret 5. oktober 2008 av loggon Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Du må da for svarte skjønne at jeg henviser til feilen og ikke stiller krav foruten å få den fikset er du sur eller ? !!! Synes du bør jekke deg ned ett par hakk og passe på ordvalget ovenfor personer som faktisk bruker av sin egen tid for å hjelpe deg. Har selv lest gjennom denne tråden og jeg synes at du har ordlagt deg en smule forvirrende. Endret 5. oktober 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du må da for svarte skjønne at jeg henviser til feilen og ikke stiller krav foruten å få den fikset er du sur eller ? !!! Du spør om Komplett kan nekte deg RETUR på en vare når du melder det som GARANTI. Svaret er et enkelt ja, det kan de. Når du ikke klarer å formulere hva du vil, bør du kanskje velge en litt annen tone til folk som forsøker å hjelpe deg med å få formulert deg slik at du faktisk kan få reparert varen din. Hvis formuleringen og tonen er like bak mål når du sendte forespørsel til Komplett kan du ikke forvente noe annet enn at de nekter. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har kjøpt den som privat person, skal kontakte Komplett og forsøke å REKLAMERER på feilen. Jeg har kun forsøkt å forklare feil på reciver til komplett uten å stille krav.Surring i center utgang. Det merklige er at når du returnerer til Komplett så har man et valg " Returner produktet innenfor garanti" som det står der man går inn på skjema, så da nekter de kanskje med den begrunnelse og dermed ikke tar i mot for rep. ? Surring i senter som i støy i lyden? sjekket at alle kabler er skrudd skikkelig i? At det ikke er dårlig skjermede høyttalerkabler som påvirker? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hva med å lese på Kompletts hjemmeside angående retur av Pioneer-produkter...??? Der står det eksakt hva som skal gjøres. Noen vil sikker påpeke at det står i loven at det er selger som skal ta reklamsjonen, men følger man denne fremgangsmåten skjer ting sansynligvis vesentlig raskere ved at produktet kommer direkte til riktig verksted. Lenke til kommentar
Roon Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 du har jo 2 år garanti og 5 år reklamasjon uansett hva komplett sier. de er bare et mellomledd mellom deg og produsent. De må ta imot denne og sende til rep hor pioneer da de ikke har rep på dette selv. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Morsomme er at komplett utmerket godt kan ha gråimportert denne modellen - da vil ikke pioneer norge ha noe med denne å gjøre (men her kan jeg ta feil, jeg vet bare at pioneer er rimelig restriktive med hvem de selger til i norge). Og om det er tilfellet, tipper jeg 1 års garanti er det komplett har fått fra sin leverandør av dette - og må dermed ta kostnaden over 1 år selv. Igjen, ren spekulasjon fra min side, men det kan bidra til å forklare hvorfor trådstarter har fått negativt svar. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 du har jo 2 år garanti og 5 år reklamasjon uansett hva komplett sier. Slutt å blande inn garantibegrepet. Det er reklamasjonsretten som er interessant i 99,9% av tilfellene, og den er i utgangspunktet to år, men for produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år er det 5 års reklamasjonsrett. Garanti har stort sett lite for seg i Norge i og med at vi er så godt dekket av forbrukerkjøpsloven, men dessverre roter svært mange av både butikkene og kundene med begrepene. Verst er det selvsagt at butikkene, som burde være profesjonelle, ikke følger loven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå