Gå til innhold

[Løst] E4600 - Hvor langt bør jeg gå.

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter med en maskin med:

Pentium E4600

ABIT IN9 32X-MAX

1024mb Corsair 533Mhz

2 X Geforce 8800 GTS (sli)

Epsilon 80PLUS 500W Power.

så og si nyligt bygget denne maskinen. problemet er. at jeg har ikke overklocket noe serlig

siden jeg satt med Blyanten i min gamle socket-A :)

CPU Ligger på 33 grader med en vifte som følgte med

E6700 som jeg har brukt egen kjølepasta på.

Så spørsmålet er Hvor Langt bør jeg gå burde jeg overstige 3,0GHz og

stabiliteten i prossesoren ? noen med erfaring med lignede CPU ?

CPU INFO:

CPU-Z

post-173445-1223221679_thumb.jpg

ABIT-uGuru

post-173445-1223221762_thumb.jpg

Takker for all hjelp :)

John

Endret av Johnolse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Hvorfor skal du egentlig overklokke denne ? Siden du kjører SLI, er det spill du sikter etter ? Isåfall kunne du kanskje vurdert en liten gb til med ram ?

Hva overklokking gjelder får noen andre svare på da jeg ikke har peiling på det :-)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du egentlig overklokke denne ? Siden du kjører SLI, er det spill du sikter etter ? Isåfall kunne du kanskje vurdert en liten gb til med ram ?

Hva overklokking gjelder får noen andre svare på da jeg ikke har peiling på det :-)

Har 2 X 1024 Corsair å hente på postkontoret til uka.

og bruker PC mer en til bare spill. :) så det jeg egentlig

sikter etter er vell om jeg skal kjøpe meg en ny CPU eller

om jeg kan klare meg med den jeg har ^^

Lenke til kommentar
desverre så varierer klokkeytelsen på e4xxx serien så mye at ingen andre en deg kan si sikkert hvor langt din vill.. de fleste i den serien klarer 3ghz er du virklig heldig klarer den 3.6 og er du virklig uheldig klarer den ikke mer en ca 2800mhz

Aha lest litt her og der og mye forskjellig vel vel...

bruker denne søndagskvelden til å sjekke ut paster resultater.

kansje andre får c en liten pekepinne på dette :)

Lenke til kommentar

Vel Virker som jeg sitter Fast på 2,85GHz men ser ikke noe tegn til tempratur fornadring.

kan jo c om jeg kansje kan øke litt Voltage her. men da er jeg ute på et farevann jeg aldrig har vert hehe.

og er ikke sikker på hvor mye kunne tenkt meg 3blank

kjører nå på 950fsb X 12

har ikke rørt volt.

temp ligger rundt 3-4 grader høyere

system temp er den samme.

Lenke til kommentar

det er mulig minne ditt overklokker likt med cpu'en. gjør overklokkinga di i biosen. ikke i windows, da du går glipp av viktige funksjoner.

det du bør prøve er å sette minne til 1:1 og sette fsb til 266 (1066) du vil havne noe over 3ghz, og minne ditt forblir uklokket.

litt ekstra info

*fsb'n din er QDR - Quad Data Rate,

*rammen din er DDR - Dual Data Rate

*målet ditt er å kjøre FSB på samme hastighet som RAM

* måten å gjøre dette på er å sette fsb til 266 og ram multien til 1:1 sånn at ram kjører samme hastighet som FSB.

---------------

jeg hadde basert mitt svar på at du hadde intel chipset..

jeg googla meg frem til at du har 680i chipset fra nvidia.. eneste fordelen er at du faktisk kan kjøre ramen tregere en FSB - men om du gjør som jeg har forklart så er det mulig du er såppas heldig at det bare fungerer =)

Lenke til kommentar

Det hjelper ofte å justere vcore en bitteliten smule. Temperaturøkningen trenger ikke bli så stor. Andre spenninger som chipsetspenning og busspenning kan vurderes å øke en smule om alt annet skulle feile. Jeg ser nemlig av CPU-Z bildet at din vcore er 1,2V. Det er i minste laget.

Jeg vil anbefale å gjøre som Kjell sier. Strapping på RAM, eller spenningsøkning på RAM. Fungerer ikke dette, kan du prøve ett hakk opp på vcore. Bare pass på temperaturene, så burde ting gå bra.

Det hender at manuell innstilling av RAM timings i BIOS hjelper og.

Husk: Gjør alt av justeringer i BIOS!!

Edit: Du har nok for lav spenning på CPU for overklokking nå ... Juster vcore først. Sett den gjerne til 1,3V og øk deretter om det ikke skulle hjelpe. Jeg anbefaler ikke å øke vcore til mer enn 1,4V om du ikke har vannkjøling eller bedre :) Skulle dette være lite effektivt setter du strapping på minnet om du ikke vil klokke det og.

Vil du klokke minnet med CPU setter du opp vdimm med 0,1 - 0,2V (ikke overstig 2,1V) om ting ikke er stabile.

Ingenting av dette garanterer en god overklokk da du kan være uheldig med CPU ...

Endret av foffle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...