Gå til innhold

[LØST] Kjøp av ny Stasjonær PC (7k-10k)- Verdien av is i magen!

Anbefalte innlegg

OPPDATERING

Hei igjen!

Ser ut som min datamaskin har tatt "kvelden" og trur eg berre skal sende avgårde ei bestilling i løpet av eit par veker. Eg oppdaterer posten min no då altså fordi eg treng hjelp til å ta dei rette vala! :)

Har surfa og lest i ei stund no og nokon ting er klart:

- Eg kan bruke opp til ca 9k på denne maskina

- Fokus blir på å ha ein gaming-pc i soverommet mitt

Så kva vil eg oppgradere? Dette er det eg tenker no:

- godt nok Skjerm, dvd-rom/brennar, mus, tastatur og høgtalarar.

- usikkert Eg har også eit brukbart kabinett (om enn litt gammalt, sjå gamle posten min) og ein gammal harddisk som moglegens fortsatt kan brukast? Har eg mykje å tene på å kjøpe nytt kabinett i forhold til støy, kjøling osv? Eg må altså bestemme meg om å enten kjøpe nytt her eller beholde det gamle.

- må kjøpe nytt PSU, CPU, 3d-kort, hovudkort og ny ram og då også nytt operativsystem som støttar 4gb ram (altså 64bit)

Eg er ikkje ein voldsomt habil pc-byggar, men har gjort dette før med litt råd og hjelp så eg tenker at å bygge sjølv er den beste og billegaste måten å få så mykje ytelse for pengane som mogleg på! (puh)

Her er eit utkast til ei handleliste eg har sett saman, basert på "stickien" på dette delforumet: (entusiasten og hovedmaskin)

handleliste "entusiasten" (litt modifisert- billigere harddisk, ingen dvd)

og også vista 64 bit

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...1;c:102682;b:27

totalt 8893kr+926kr= 9819kr (uten frakt).

Problemet her er vel at det moglegens blir litt i overkant av det eg har råd til å avsjå av pengar. og at denne vil bråke ein del(?) Det positive er at eg får eit monster som vil vare forhåpentligvis i "fleire" år.

"hovedmaskin" derimot er billegare, men har også dyrare kabinett, men då også med mindre støy- og mindre ytelse. Dette er mi modifiserte handleliste av denne:

"Hovedmaskinen"

Totalt 7259kr+926kr= 8185kr

Det eg lurer på er altså:

1)kva tener eg på å gå opp eit 2-3 tusen i pris i forhold til ytelse?

2)Passar det eg har satt opp med kvarandre?

3)eg har satt opp ein alternativ harddisk på oppsettet mitt- er denne grei? Vil eg kunne klare meg med min gamle? og om eg bruker min gamle, er det berre å smelle den inn i det nye oppsettet- og så har eg gamle windows xp up and running? (for dernest å kunne kjøpe oppgradering av xp til vista64 ("billeg" og greit studentpris på elprice for dette?). Eg har iallefall tenkt at ny harddisk er raskare og betre for eit så bra oppsett som først nevnt- vil harddiske kunne bli ein flaskehals?

4)Støyer "entusiasten" mykje?

5)Er det som er med i oppsettet tilstrekkelig i forhold til kjøling?

6)At eg ikkje har kompetanse til overklokking- vil det sei at eg kanskje bør overveie andre alternativ?

lang post dette, men håper nokon kan hjelpe meg litt i denne vanskelige fasen!

På førehand, takk! (IGJEN! hehe)

-bernt

ORGINAL POST

Hei!

Min gode gamle datamaskin viser aldringstegn: dette er den eg har no (resultat av 2-3 oppgraderingar):

(fra komplett)

309415 NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM

302020 Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 :

307202 - AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

118737 - Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

315841 - ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

303162 - NN Antistatisk Armlenke 1.8 meter BW-106BL-L4

307844 Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3

327273 Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW TCO03

118031 Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE

119109 Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

I tillegg til dette ei strømforsyning som eg trur er ca 500w og XP (32)

Den fungerer greit til ein del spel. Eksempelvis Team Fortress 2 som eg speler mykje av, men slit naturleg nok med spel som krev mykje minne, og pixelshader 3.0. Harddisken er forferdeleg utdatert, vil eg tru, og datamaskina bråker som eit uvér.

Så, det nærmar seg no tid for lanseringa av ein del gode spel som eg har lyst å spele. Fallout 3, Farcry 2, Left 4 dead osv- og eg vil ha ei maskin som vil takle desse veldig bra, og også kan rettast mot nye utgivelsar i åra som kjem.

Saken då, kjære forumbrukarar, er at eg føler på meg at det kan vere lurt å vente med kjøp av ny "pakke". Bør eg ha is i magen, då utgivelsane til dei spela eg vil ha oppgradering for, jo faktisk ikkje er ute enno? Eg er jo frista av å friske opp den eg har, og spele dei spela eg har med fantastisk grafikk (og lite bråk), men er det slik at eg må rekne med at prisen vil falle mykje på utvalgte delar i løpet av hausten? Er det mykje å spare på å vente?

Om dykkar råd er å ha is i magen, vil eg nok fryse denne tråden og ta den opp igjen når der nærmar seg november.. Om ikkje, vil eg kome med mitt forslag til oppgradering (eventuelt eit "pakke"-kjøp) slik at eg kan gjere eit kvalifisert kjøp basert på dykkar råd om endringar med eit budsjett på rundt 7-8k. Også om eg bør beholde noko, om noko i det heile tatt, av det eg allereie har.

På førehand takk.

bernt

Endret av Blech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Vel, når intel slipper Core i7 (en ny CPU-arkitektur) i november vil det nok skje spennende ting. Du har vel egentlig ingenting å tape på å vente litt til.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om enten nå eller om en måned, spiller det normalt ingen nevneverdig rolle om du venter litt. Det kan komme gode tilbud, men det kan jo hende at det er gode tilbud på det du har lyst på akkurat nå. Imidlertid er verden i en litt spesiell finans-situasjon nå, og det kan kanskje få betydning for prisene fremover. Jeg har ikke lest meg opp på hva det kan føre til for forbrukerelektro, men det mest nærliggende er jo å tro at etterspørselen og prisene synker.

Du kan regne med å bytte ut alt annet enn DVD-spiller, kabinett, skjerm og harddisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så, beklager doublepost, men hadde satt umåtelig pris på om nokon med den rette kompetansen, altså ikkje eg ( ;) ), kunne hjelpe meg med nokon av dei spørsmåla eg stiller i den oppdaterte hovudposten. Dette er basert på eit 8k oppsett kontra eit 10k oppsett (linker finn du i oppdatert førstepost):

""Det eg lurer på er altså:

1)kva tener eg på å gå opp eit 2-3 tusen i pris i forhold til ytelse?

2)Passar det eg har satt opp med kvarandre?

3)eg har satt opp ein alternativ harddisk på oppsettet mitt- er denne grei? Vil eg kunne klare meg med min gamle? og om eg bruker min gamle, er det berre å smelle den inn i det nye oppsettet- og så har eg gamle windows xp up and running? (for dernest å kunne kjøpe oppgradering av xp til vista64 ("billeg" og greit studentpris på elprice for dette?). Eg har iallefall tenkt at ny harddisk er raskare og betre for eit så bra oppsett som først nevnt- vil harddiske kunne bli ein flaskehals?

4)Støyer "entusiasten" mykje?

5)Er det som er med i oppsettet tilstrekkelig i forhold til kjøling?

6)At eg ikkje har kompetanse til overklokking- vil det sei at eg kanskje bør overveie andre alternativ?""

Lenke til kommentar

1) det er jo samme cpu og ram, så ytelsesforskjellen kommer vel kun på tunge spill på høy oppløsning. (jeg har HD4850 og kjører det meste (19" med 1280x1024) uten problem.

2) såvidt jeg kan se så passer alt.

3) Spinpoint diskene til samsung skal være bra

4) Ingen aning

5) Tja - stock kjøleren på E8400 er ikke ille, og hvis du ikke skal overklokke så holder den.

6) ville vel spandert et par hundrelapper på en ny disk, du kan muligens benytte den gamle med den XP installasjonen som ligger på den men jeg tviler på at det er en god ide. Bedre å installere XP igjen dersom du har cd'en. Dersom det fungerer med den gamle installasjonen uten å lage krøll så har du flaks vil jeg tro, men dette er det andre her som vet mye mer om enn meg.

Personlig så ville jeg valgt den til 7000 og lagt til et par hundrelapper for en litt større harddisk og en kjøler til cpu.

Jeg har selv P5Q-Pro og E8400 og er storfornøyd med det, men angrer som en hund på at jeg ikke betalte en 1000 lapp ekstra for p182 og corsair vx550.

Lenke til kommentar

takk for svar :)

Eg har bestemt meg og trur eg vil gå for dette oppsettet:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85060

Har lest litt rundt, lest anmeldelse av fallout 3, og sett at eg ikkje kan forvente nokon prisreduksjon med det første, og eg har pengane.

Sånn for siste sjekks skuld, er det noko eg manglar, eller noko eg bør endre på? tenker spesielt på kabinett og eventuel kjøling.

takk :)

-bernt

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale deg å velge et minne-sett med 2x2Gb brikker... Å bruke 4 brikker medfører ofte at du må øke spenning på NB for å få det stabilt. I tillegg er det ofte forbundet med ustabil overklokking når du bruker alle 4 minneportene.

Så sats en hundrelapp ekstra, kjøp 2 brikker á 2GB. Mye bedre. Netshop selger gode brikker i form av Mushkin EP2 8000. Det er ram som går på 1000mhz, noe som gir deg rom for overklokking.

Det er rimelig enkelt å klokke de cpu'ene for tiden. Det er bare å øke FSB fra 333 og opp til nærmere 400mhz, og cpu øker da hastigheten fra 3 til 3,6ghz, uten særlige problemer eller mer varmeutvikling. Som regel trenger man ikke stille spenningen heller. Strengt tatt trenger du ikke raskere ram enn 6400 (altså 800mhz-ram heller, hvis du ikke har tenkt deg nærmere 4ghz. Skal du ha FSB over 400mhz må/bør du ha mer enn 6400-ram. Ikke noe ytelsesforskjell om du kjører ram alene på 800 eller 1066mhz, bare så du er klar over det... Det er hovedsakelig ment for de som driver med overklokking

Lenke til kommentar

takk for svar :)

og ja, har endret handlelisten til å inkludere det som nå er anbefalt i stickien "entusiasten". Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048).

Når det gjelder overklokking er jeg nok helt blank, men om det er så lett som noen sier får jeg nesten vurdere det. likevel, med dette oppsettet ser det ikke ut som jeg må overklokke med det første!

ellers, med fare for "dobbelpost", har altså tatt asus sin 4870x2 modell istedet for sapphire sin 4870x2 modell. 500kroner prisforskjell; og jeg lurer: hva er da ytelsesforskjellen her? støy kanskje?

Lenke til kommentar

Overklokking er faktisk så lett som folk sier. Enter BIOS, advanced options eller no sånt, finn et sted der du kan velge mellom manuell eller automatiske innstillinger, velg selvfølgelig manuelt, finn stedet der man stiller FrontSideBus, øk den fra 333 til noe høyere (men ikke mer enn 400), finn instillinger for ram, sett den til 2:1 (altså at den er lik som FSB), exit and save, og du er ferdig.

Boot Windows, og du har et fint overklokket system. Burde ikke ta mer enn 5minutter. Når du veit hvor du skal lete tar det ikke mer enn 15sek å gjøre instillingene =)

Edit: Ang. skjermkort og forskjeller mellom produsentene, så sier noen at det er forskjell i kjøleløsningene. Jeg har ikke sett noen fysiske forskjeller på de jeg har sett, så da må det i såfall være godt skjult. Ikke finner jeg noe skryte-ting på hjemmesidene til produsentene heller, så jeg veit ærlig talt ikke om det er forskjell på kort eller ikke.

Jeg kjøpte det billigste 3870x2 da det kom på markedet, og jeg har ikke merket noe til dårlig kvalitet på kjøleløsningen der.

Kjøp det billigste kortet du, sikkert ingen forskjell. Men hvis noen har beviser for at det er forskjell, gjerne i form av bilder ol, kom med dem!

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Da var delene bestillt. :D

Tusen takk for svar og hjelp og også en mulighet for meg å lufte tankene mine. Det har vært veldig nyttig!

Kommer med en sluttkommentar når jeg har fått delene i hus og testet godsakene.

mvh

Bernt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har maskinen vore operativ siden tysdag. Uten voldsomt med kunnskap klarte eg å sette saman alt og ved første "power on" så fungerte den som den skulle!

Sjølve datamaskina er flott og svart, og dei store viftene i og på kabinettet lagar ikkje voldsomt med lyd. Ser ut som den CPU kjøleren eg kjøpte fungerer godt! Kjøpte umiddelbart fallout 3, testet farcry 2, og koste meg med TF2. ALT på maks, nesten ingen loading, blir ikkje noko særleg varm og generelt super ytelse. Utruleg tilfredstillande å ha denne i hus (etter å ha hatt ei bråkebøtte og mindre god data før)!

Kjem nok til å teste andre spel framover også, men altså: denne er eg storfornøgd med!

takk igjen for råd og tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...