MrAHB Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Jeg har kjøpt meg en kombi BD og HD DVD spiller til pcen, men jeg får kun stereo signal ut fra den. Jeg har to lydkort, ett internet (selvsagt) fra Realtek, og ett Theatron Agrippa 7.1 PCI. Dette Theatron kortet har Dolby Digital Live, så det skal i utgangspunktet klare å spille mp3 og slik i Dolby Digital, men jeg får ikke en gang spilt av Bluray filmer med multikanal lyd. Jeg bruker Vista32 og har en Harman/Kardon reciver som nok støtter det meste den får på toslinken. Jeg bruker Cyberlink PowerDVD for å se filmer, har også prøvd noen andre program (f.eks Windows media center og windows media player), men får da ikke en gang bilde. Endret 5. oktober 2008 av Kong Basse Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Er det ingen som har peiling på hvordan man sender dolby digital lyd direkte igjennom lydkortet på vista? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dette kan ligge både i lydkortinstillingene og avspiller-software. Det er ikke sikkert at instillingene til theatron-kortet er satt opp for 5.1 selvom det støtter det. Du må også passe på at det er Teathronkortet som brukes. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Har du fullversjonen av PowerDVD? Tidligere var i allefall de versjonene du fikk med begrenset til stereo. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Har du fullversjonen av PowerDVD? Tidligere var i allefall de versjonene du fikk med begrenset til stereo. Jeg har kun en versjon av powerdvd som fulgte med BD spilleren, så mulig det er den som er problemet... -Men full versjonen koster neste like mye som hele BD spilleren (over $80)- Noen som vet om ett bra og billig (eller gratis) program til slikt? Hva med Nero? Fint om noen tipser om ett slikt program, så kan jeg i det minste prøve en demo for å se om den funker Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Får du bilde ut når du spiller BluRay tipper jeg du har fullversjon, med sånt som følger med drev og skjermkort o.l. pleier ofte å være bare demo med 30 dager begrensning. Hvis det fulgte med lisensnummer og du kan spille av BluRay så burde du få lyd ut. Gratisprogrammer som talker BluRay tror jeg du kan lete lenge etter. Da blir det i så fall "gratisprogram" hvis du skjønner hva jeg mener. PowerDVD var lenge eneste mulighet for BluRay eller HDDVD, men nå støtter også WinDVD disse formatene. Men også på den er det lisens. Jeg holder fortsatt en knapp på at du må finne ut av lydkortinstillingene dine. Dette er litt vanskelig å hjelpe med da det vil være forskjellig fra lydkort til lydkort hvor du må gå for å finne riktig instilling, og jeg har heller ikke Vista så jeg kan ikke hjelpe deg med OS-spesifikke ting. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg får bilde på blueray ja, jeg har ikke en demo, men det er mulig jeg har en 2kanals versjon, for det er en oem versjon jeg har som kom med spilleren... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvis du får spilt av BluRay må du ha PowerDVD Ultra. Denne skal takle alt, men jeg husker ikke om den hadde noen begrensninger før den blir registert med reg-nummer. åpne PowerDVD > høyreklikk > velg Configuration > velg Audio-taben; sørg for at du har valgt "6 speaker enviroment" i den første "rullgardina". Dersom du ikke har mulighet til å velge mer en 2 speaker så må du finne ut om Realtekkortet ditt står som default kort i lydinstillngene til Vista. Lydkortet må også stilles inn til å bruke toslink og ikke analogutgangene. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har prøvd med toslink på begge lydkortene, jeg har PowerDVD 7.3, selv om jeg kan velge 8 speakers og spdif inne i programmet tror jeg kanskje at jeg har en 2 kanals versjon av programmet :S Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 eller lydinstillingene i Vista har satt realtek-kortet som default..... eller instillingene på Theatron kortet er satt til å bruke bare 2 høytalere. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er noen begrensninger i Powerdvd som gjør dette. Ikke så lenge du har mulighet til å velge mer enn 2kanaler i instillingene. Det er uansett greit å finne fram til lydkortdriverene og gå gjennom instillingene der og se at du kan kjøre en surround-test og få respons fra receiveren. Det er ting jeg uansett pleier å gjøre uavhengig av hva slags avspiller software jeg har tenkt å bruke. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg får nå 5.1 lyd fra dvd, så det er nok powerdvd programmet som gjør at det kun blir to kanaler på BD. -Så da er det vel bare å bite i gresset og kjøpe det billigste av WinDVD og PowerDVD. -Koster vel nær 400kr... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Pass på at du ikke kjøper en billig lisens som ikke støtter bluray... da er du jo like langt. PowerDVD Ultra eller WinDVD PlusBluRay. Det er nok de dyreste lisensene. edit: begge variantene koster for tiden 70$ Endret 8. oktober 2008 av Xell Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Etter å ha satt meg skikkelig inn i situasjonen har jeg kommet til følgende: Å få 5.1 lyd på DVD skal i utgangspunktet gå greit med mye forskjellig software og hardware. For å få 7.1 lyd dvs Dolby True HD og DTS-HD Master Audio er det kun ett program som nytter, og det er den dyreste versjonen av PowerDVD fra Cyberlink (Den dyreste til WinDVD støtter dette ikke). I tillegg må man i utganspunktet ha Ati Radeon 4000-serie (muligens 4800 serie), det finnes også noen få ganske dyre lydkort med både HDMI inn og ut som kan legge 7.1 lyden inn på HDMI kabelen, disse lydkortene koster typisk mer enn f.eks 4830. Nå som dere vet dette så slipper dere å kjøpe "feil" dvd-program slik jeg gjorde,heldigvis har Corel (WinDVD) glimrende retur/angre system om du kjøper "feil"... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det er egentlig litt feil å si at man må ha alt dette fo å få 7.1 lyd. Dersom du ønsker å la en reciever decode signalet og benytte seg av Dolby TrueHD eller DTS-HD Master så må man ha lyden ut gjennom HDMI på ett eller annet vis, ja, men Bluray skal også ha LPCM lydspor så har du et 8-kanals lydkort skal du vel også kunne få 7.1 lyd ut. WinDVD9 Plus BluRay støtter Dolby TrueHD og og DTS-HD. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Man kan få 7.1 lyd med andre løsninger ja, da snakker vi om Dolby Digital 5.1 med Pro LogicII som fordeler lyd fra de to bakre lydsporene ut på alle de fire bakre høyttalerne. LPCM lyd støttes bare av nevnte Radeon 4000 serie, og noen få lydkort (det støttes ikke av noen nvidiakort). Toslink og coax kabel er ikke laget for båndbredden TrueHD og DTS-HD benytter. Når det gjelder WinDVD har du helt rett, hvorfor anandtech påstår at bare powerdvd kan benyttes vet jeg ikke. Mulig WinDVD's støtte er helt ny... Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411 Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg tror du missforstår meg litt. Når jeg nevner LPCM var det i forbinnelse med å la PCen/avspillerprogrammet fordele lyden ut på 8 kanaler på lydkortet, ikke for å føre det videre på en kabel til reciever. Skal du la reciever dekode lyden er det riktig at man må ha lyd/skjemkort som takler å sende lyden på HDMI. Men om man sitter med en PC med et 7.1 lydkort og et 7.1 PC-høytalersystem får man 7.1 lyd ut på disse ved å la avspillerprogrammet hente ut alle kanalene fra LPCM-strømmen og sende de separert til lydkortet. Det er mange veier til Rom, og desverre er ikke de beste bygd enda. Ingen av de løsningene som finnes i dag støtter (så vidt jeg vet) PAP/PAVP velger jeg å ikke bruke masse penger på dyre løsninger som kanskje kan gjøre jobben. Da bruker jeg heller "degradert" analog lyd fra pcen intil videre. Les mer om de forskjellige løsningene og eksisterende støtte her. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) ....Når jeg nevner LPCM var det i forbinnelse med å la PCen/avspillerprogrammet fordele lyden ut på 8 kanaler på lydkortet..... Jeg forstod hva du mente, men som jeg skrev er det svært få lydkort som støtter True-HD og DTS-HD, ett eksempel er fra asus (link1), men dette er lydkort som koster fra 2600kr, dvs 400kr midre enn den billigste forsterkeren som støtter det samme (link2). Så jeg er helt enig med deg, det billigste er å ta til takke med 5.1 signalet, eller stereosignalet, og fordele lyden utover høyttalerne med f.eks ProLogicII teknologi enten direkte fra lydkort, eller via forsterker -Men jeg synes det hadde vært artig å gi den nye H/K forsterkeren min noe å "tygge på" https://prisguiden.no/product.php?product_id=102739 https://prisguiden.no/product.php?productId=101852 Endret 25. november 2008 av Kong Basse Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ja det er helt kortekt. Men jeg vil unasett ikke bruke masse penger på løsningene som finnes i dag da avspillerprogrammene unasett ikke støtter PAP/PAVP. Det gjøres en nedsampling og bitstriping. Så det som sendes ut til recieveren er uansett ikke det samme som lå på plata. Så personlig vil jeg vente til det finnes avspillerløsninger som benytter seg av "protected path"-teknologi i stede for å kjøpe noe dyrt nå som antakeligvis er billigere når støtten endelig kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå