Gå til innhold

Løkke gjennom alle poster i en Access-tabell

Anbefalte innlegg

Jeg har en tabell i Access med kontonr (text), saldo (integer) og dato (date).

For hver måned det har vært bevegelse på kontoen legges det til en ny post med kontonr, ny saldo og siste dato i mnd.

Jeg vil ha ut en oversikt over de kontoene der saldoen har økt med minimum 10000.

Hvordan lager jeg en løkke for å få til dette hvis jeg antar at kontonumrene ligger sortert stigende i tabellen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Ikke bry deg om hva som er sortert i tabellen, sortering utføres av SQL-setningen.

SELECT kontonr, saldo, dato

FROM tabellnavn

WHERE saldo >= 10000

ORDER BY kontonr (f.eks)

Hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig da...

Jeg ser at spørsmålet var litt uklart. Senere har det vist seg at problemet ikke er slik. Jeg kan visstnok ikke ha en slik tabell med to og to rader med kontonr og tilhørende saldo og datoer. Det kan være kontoer som ikke var med på den forrige måned (altså nye kontoer). For de nye kontoene kommer det bare en ny linje og da kan jeg ikke sammenligne to linjer for denne kontoen.

Jeg har nå laget en tabell som inneholder disse feltene:

kontonr, M200810, M200811, M200812, M200901 osv for å lagre alle saldoene for de enkelte månedene okt 2008, nov 2008 osv.

For hver måned kjører jeg en oppdatering for å få med saldoen for siste dato i førrige måned.

Men hvordan skal jeg få en automatikk i at hvis jeg feks oppdaterer (Kjører oppdateringsspørringen) i desember 2008 så skal saldoene i feltet M200811 oppdateres? Dette vil jeg ha utført automatisk.

Og også hvordan kan jeg sjekke på hvilken dato det er slik at jeg kun kan få oppdatert saldoer fra og med den 5 i månede og til og med den 27. ?

Bjørnar Hallset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...