Gå til innhold

Lagre på 2 disker samtidig "speil"

Dredog

Anbefalte innlegg

Jeg skal mekke meg en server av en gammel laptop. Hive på noen eksterne disker og brukes til å lagre bilder etc. Det jeg lurer på, om jeg kjøper meg 2 disker på samme str, så skal ting lagres på disk 1, mens disk 2 skal ta ta backup av det på disk 1. Jeg skal da kun lagre på disk 1, så skal det da samtidig lagres automatisk på disk 2 som backup. Jeg vil at det skal være slik at når jeg overfører bilder på disk 1, så kommer det samtidig på disk 2. Disk 2 skal kun være backup av det på disk 1.

Noen som har noe forslag på hvordan jeg kan få til dette?? :)

Høret for lenge siden om disker som brukes som "speil". At 2 disker på en måte blir 1 da. Hmm, ble vel mye gjentagelse her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener :)

Dre

Endret av Dredog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må nevnes at RAID ikke bør brukes som backup. RAID-1 kan beskytte mot at en disk feiler, men det er mange andre grunner til at man har backup som det ikke beskytter mot.

Hvis du f.eks feilaktig sletter en fil (noe som sikkert skjer oftere enn en diskfeil) så blir den jo slettet fra begge diskene.

Lenke til kommentar
Det må nevnes at RAID ikke bør brukes som backup. RAID-1 kan beskytte mot at en disk feiler, men det er mange andre grunner til at man har backup som det ikke beskytter mot.

Hvis du f.eks feilaktig sletter en fil (noe som sikkert skjer oftere enn en diskfeil) så blir den jo slettet fra begge diskene.

Joda dette stemmer også har du jo brann også.

Men for min del så går RAID veldig bra som en backupserstattning, jeg har aldri problemet med at jeg sletter filer ved ett uhell og ved en brann ryker maskinen uansett så da trøster det meg lite om jeg hadde hatt en backup i nabohuset til eksempel (Har ikke noe med så høy verdi heller)

Det jeg ifølge mitt bruk og slik som jeg tolker trådstarter primært ønsker backup mot så er det harddisker som svikter.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig meget smart og ha kopier av viktige data på flere fysiske lokasjoner. Ikke bare på forskjellige disker i samme pc, men gjerne på andre media som dvd-plater, andre maskiner eller minnepinner.

Dersom du er ute etter et program som kan automatisere slike overføringer, f.eks til en ftp server et annet sted, en annen lokal hardisk, eller en nettverksdisk kan du se på Cobain Backup som jeg selv har god erfaring med. http://www.cobian.se/

Lenke til kommentar
...Men for min del så går RAID veldig bra som en backupserstattning, jeg har aldri problemet med at jeg sletter filer ved ett uhell ...

Kan nevne at jeg faktisk mista data pga RAID (og litt fingertrøbbel). Hadde RAID-1 gående på nForce chipset og Vista. Ved en reboot så jeg i BIOS at arrayet var degradert, den kjørte ikke lenger RAID. Dette var det ingen indikasjon på i Windows.

Så var jeg litt kjapp med å starte en rebuild, uten å sjekke status. Da viste det seg at det var 'off-line' disken som ble kopiert. Resultatet ble at jeg mista en del data for ca 4 uker.

Nå har jeg vesentlig bedre backup rutiner. Cobian reddet meg senest i dag, da Opera plutselig ikke lenger fant settingene sine og lagde nye ved restart.

Folk som aldri tar backup har heller ikke sett problemer med at filer blir borte. Men tro meg, den dagen det skjer for dem også kommer de på andre tanker.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, tror nok at jeg går for å kjøpe et par disker på 1 gb hver, og så setter jeg den ene til å ta backup av den andre hver natt ellerno... har 2 bærbare til overs, så må nesten bruke dem.

Kan en bruke no slags prog slik at disk 2 tar backup av disk 1 hver natt?

Dre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...