Gå til innhold

Stol ikke på 200-kroners grensa...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare påpenke det, er ikke frimerker tollfritt???

Da jeg jobbet i butikk slo vi i hvertfall frimerker, aviser inn under momsfritt. Regner med at det samme gjelder for andre typer"frimerker" (porto).

Nope, ikke nå lenger. Det er vel ca. 2 år siden det ble moms på så si absolutt alt av varer og tjenester. Frimerker, frakt, advokat, tannlege, name it.

Lenke til kommentar
Moms er 24%. Posten tar et spedisjons gebyr på 149kr for å tolle varen din.

Dermed blir det:

(Prisen på varen + frakt prisen)*0,24 + 149. Dette er hvor mye du må betale på Posten når du henter varen din.

Feil. Det er prisen på varen x 1,24 +149 +frakt. Merk også at det er 1,24 og ikke 0,24 det ganges med

Frakt skal ikke regnes med i den endelige prisen. Jeg har bestilt mye der varens verdi er under 200, men godt over 200 når frakt er lagt til. De har gått rett gjennom tollen. Det kommer ann på hvor nøyaktige de som sender varene er til å spesifisere hva som er vareverdi og hva som er frakt. Alt for mange butikker i utlandet legger fraktprisen til som en del av vareverdien.

Lenke til kommentar

Feil. Det er prisen på varen x 1,24 +149 +frakt. Merk også at det er 1,24 og ikke 0,24 det ganges med

Frakt skal ikke regnes med i den endelige prisen. Jeg har bestilt mye der varens verdi er under 200, men godt over 200 når frakt er lagt til. De har gått rett gjennom tollen. Det kommer ann på hvor nøyaktige de som sender varene er til å spesifisere hva som er vareverdi og hva som er frakt. Alt for mange butikker i utlandet legger fraktprisen til som en del av vareverdien.

Øh tydelig at du aldri har betalt tollen ja.... du betaler 24% moms, ikke 124% moms, du skal ikke betale vareprisen til staten da vet du, om den da ikke kommer i postoppkrav den også. Men vanligvis har man betalt varen på forhånd med kort, i alle fall der jeg har bestilt. Og hvis varen passerer momsgrensa, så må du etter det jeg har forstått betale moms på både varen og frakten.

Kjella

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Øh tydelig at du aldri har betalt tollen ja.... du betaler 24% moms, ikke 124% moms, du skal ikke betale vareprisen til staten da vet du, om den da ikke kommer i postoppkrav den også. Men vanligvis har man betalt varen på forhånd med kort, i alle fall der jeg har bestilt. Og hvis varen passerer momsgrensa, så må du etter det jeg har forstått betale moms på både varen og frakten.

Kjella

:roll:

Afset har gjort det riktig da.

Det skal ganges med 1,24(24%) av kjøpesummen. Og hva Posten skal ha for det er opptil deg å velge. Enten å fortolle alt selv og betale 61kr eller la Posten ta seg av alt og betale 149kr.

Merk at det er varen som skal koste under 200kr. Koster det 1000kr å sende varen så betaler du ikke noe for det. Det er KUN varen som skal koste 200kr eller under. Frakten regnes ikke med i regnestykket da

Hvor du får 124% moms kan jeg dessverre ikke skjønne. Kanske du blingset litt eller noe. Kan skje alle :yes:

Lenke til kommentar

Momsgrensen gjelder kun vareverdi, men skal det betales moms, skal denne betales på samtlige utgifter man har hatt med å bringe gjenstanden inn i landet, dvs frakt. Så formelen din er ikke riktig, for du inkluderer et gebyr som kun betales for varer over momsgrensen og varer som er unntatt momsgrensen.

Frakt skal ikke regnes med i den endelige prisen.  

Upresist. Frakt skal ikke legges til grunn for vurdering opp mot momsgrensen. Er vareverdien over 200NOK, skal frakten inkluderes i den endelige summen for momsberegning.

Lenke til kommentar
:roll:

Afset har gjort det riktig da.  

Det skal ganges med 1,24(24%) av kjøpesummen. Og hva Posten skal ha for det er opptil deg å velge. Enten å fortolle alt selv og betale 61kr eller la Posten ta seg av alt og betale 149kr.

Men flisespikk da, alle skjønner vel at det snakkes om to forskjellig ting, man ganger med 1.24 hvis man vil ha den totale kostnaden, og 0.24 hvis man vil vite hvor mye man skal betale til posten. (og man må selvsagt legge til gebyret i begge tilfeller)

AtW

Lenke til kommentar

Frakt skal ikke regnes med i den endelige prisen. Jeg har bestilt mye der varens verdi er under 200, men godt over 200 når frakt er lagt til.

Det har du rett i. Men er varen din verdt "208 kroner", så må man betale 24% moms av frakten også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

For de med lesevansker:

Moms er 24%. Posten tar et spedisjons gebyr på 149kr for å tolle varen din. Frakt beregnes som en del av verdien av varen. Om Posten ser nøye på dette eller ikke er aldri sikkert. Kommer vel an på humøret til den som jobber der den dagen pakken din skal gjennom... Dermed blir det:

(Prisen på varen + frakt prisen)*0,24 + 149.

Dette er hvor mye du må betale på Posten når du henter varen din.

For total kostnad på en vare du skal bestille fra utlandet:

(Varepris + frakt)*1,24 + 149.

Sånn, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti å motta en vare som "gave" (under kr.500), å alikevel måttet betale 24% moms? Driver Posten detektiv-arbeid? Begynner å lure, fordi avsender lovte å sende som gave + lav $beløp (skyldte meg noen penger for en feil han hadde gjort tidligere), men nå har jeg fått "melding om ufortollet sending"! :evil: Varen er verdt over kr.200, så nå lurer jeg på om Posten har åpnet pakka å funnet noen papirer (faktura) nede i, som ikke stemmer med det som står utenpå.. 8) Og ikke vet jeg hva fyr'n har skrevet som $verdi på pakka..

Er jeg avslørt? :o

Lenke til kommentar
For de med lesevansker:

Moms er 24%. Posten tar et spedisjons gebyr på 149kr for å tolle varen din. Frakt beregnes som en del av verdien av varen.

Mottok en pakke senest i dag. Vareverdi er oppgitt til 15 pund (ca. 195 kroner). I tillegg er portoen oppgitt som 16 pund (ca. 208 kroner) (stor pakke). Den gikk rett gjennom tollen. På lappen jeg mottok i dag står en gul lapp med "ikke tollpliktig".

Har også bestilt mye fra www.dvdstrax.com før jeg fant billigere steder. Der koster størsteparten av DVD'ene 199 kroner. I tillegg kommer frakt på ca. 40 kroner. De gikk også alltid gjennom tollen som "ikke tollpliktig" uten unntak.

Så det er nok kun hvis selve vareverdien er over 200 kroner at frakt beregnes som en del av verdien av varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...