Mr.M Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 ..på varer du kan bestille fra utenlandske webshopper uten å måtte betale 24% moms + gebyr til Posten. (kr.62 hvis du fortoller selv via internett, eller kr.149 hvis du overlater det til Posten). Finner du en vare til f.eks. til kr.198 etter dagens dollar-kurs, og det tar 3 uker før du mottar den i posten, så bruker de dollar-kursen IDAG, og ikke når du bestillte! Selv om du kan dokumentere ved hjelp av utskrifter; bestilling-tidspunkt, og tollvesenets egen dollarkurs da du bestillte. Jeg ringte tollvesenets service-tlf. og spurte, og de svarte at "når man bestiller så må man ta høyde for at kursen stiger". Av det kan man konkludere med at kr.200 ikke nødvendigvis betyr kr.200.... -og en ting til; du må også betale moms på frakten!! Den tingen du bestillte til kr.198,- kan i verste fall koste deg (si frakt er $12) tilsammen kr.418!! Lenke til kommentar
ligebli Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Denne 200 kr grensen STINKER av proteksjonisme. Konsekvent får jeg alle de jeg handler med til å skrive GIFT på pakken. Og fiktive verdier. Frakt ? Hvorfor skal man betale moms av en tjeneste som blir levert i utlandet ????? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 Frakt ? Hvorfor skal man betale moms av en tjeneste som blir levert i utlandet ????? Ja, det spurte jeg fyr'n på service-tlf. om. Greit nok at man betaler 24% moms på frimerker man kjøper på Posten her hjemme, men at den norske statskassa skal sope inn 24% på frimerker kjøpt i New York er høl-i-huet. Dessuten er den 200 kroner-grense så smålig at at den snarest burde vært hevet til kr.400 (minst) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hvis du har betalt med VISA og de har trekt deg for under 200NKr men valutaen går opp sånn at det egentlig hadde kostet 220NKR når du får varen, holder det med å vise VISA utskriften din til Tollvesnet så slipper du å betale noe ekstra. Det er hva DU har betalt. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Det var jo snakk om at grensen skulle bli hevet til 1000 kr til sommeren.....håper absolutt det skjer for da åpnes det flere fører for billig import Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Har importert deler til en motorsykkel fra england, prisene der er selvfølgelig 2-3 ganger billigere enn norge.. Anyway, få dem til å skrive fiktive priser eller skrive "gift" på pakken var umulig. Det er svindel og varen blir blir ikke forsikret for dens reelle verdi. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 Hvis du har betalt med VISA og de har trekt deg for under 200NKr men valutaen går opp sånn at det egentlig hadde kostet 220NKR når du får varen, holder det med å vise VISA utskriften din til Tollvesnet så slipper du å betale noe ekstra. Det er hva DU har betalt. Det er to problem med det; 1. Nettbank utskrift viser beløp INKL.frakt! (det man må gjøre er å ta noen screen-shoots underveis i bet.prossesen, hvor varens verdi og frakten er adskilt. Men selv det biter ikke på Toll/Postmyndighetene!) 2. Tollvesenet har sine egene kurser! Gå inn på http://www.toll.no og se under "omregningskurser >dagens omregningskurser". Tollen har fastsatt en kurs for en uke om gangen. Dvs. de bruker ikke de samme kursene som vanlig banker. 3. De gidder ikke å styre med at kunder kommer med dokumentasjon for å motbevise påstandene deres. Når pakken ankommer landet og Posten har fått kloa i den (p.g.a. over kr.200), så har de allerede hatt "arbeide" med den, og vil ha betalt. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Det var jo snakk om at grensen skulle bli hevet til 1000 kr til sommeren.....håper absolutt det skjer for da åpnes det flere fører for billig import Må nok skuffe deg Les linken fra dinside: Hever ikke 200 kroners grensen, og ikke glem å vote.. Dette er kjipe saker! Grensen har vært 200 kr siden en gang på 60' tallet og da var en krone mye mer verdt enn den er i dag.. Helt latterlig.. og når du i tilleg må fortolle fraktutgifter i utlandet kan man begynne å lure på hva som egentlig feiler byråkratene i dette landet! *edit - skriveleif Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Jeg ringte tollvesenets service-tlf. og spurte, og de svarte at "når man bestiller så må man ta høyde for at kursen stiger". Av det kan man konkludere med at kr.200 ikke nødvendigvis betyr kr.200.... Pussig. Jeg har da vitterlig gått ned med kvittering og fått bekreftet at det er det reelle beløpet man har betalt som legges til grunn, så slike vippesituasjoner er greie å unngå. Dette var riktignok før Posten sentraliserte postfortollingen, så det er sikkert vanskeligere å få ordnet nå. -og en ting til; du må også betale moms på frakten!! Du må betale moms på varen + alle kostnader knyttet til importen av denne, visstnok. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Ja, men det er DU som har betalt frakten, det gjelder ikke hvor den frakten er blitt betalt... Og når du skriver på fiktive verdier på varen, så suger det skikkelig hvis varen blir ødelagt på veien, for da får du bare igjen det du skrev verdien var tilbake på forsikring... Du kan selvsagt gamble... Også, hvis de undersøker pakken din, og finner at du har totalt lyge om verdien, så kan du få straff... Men jeg er ikke sikker på hvordan det er, om de har lov til å undersøke pakken uten at du er der, osv. Gaveverdi grensen blir trolig hevet fra 500kr til 1000kr i sommer... Jippi! Lenke til kommentar
Deepsearch Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Du må betale moms på varen + alle kostnader knyttet til importen av denne, visstnok. Greit nok at du skal betale moms på varen, men du skal ikke betale moms både i Norge og senderlandet. Etter hva jeg har fått med meg skal moms kun betales i hjemlandet. Senderland skal trekke momsen ifra totalprisen. Lenke til kommentar
BeachDumb Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg er for å øke grensa til min 500 kr ! Hvordan skal man egentlig regne ut moms + toll avgifter? Noen som kan gi meg en formel på hvordan det regnes ut? Har bestillt et spill fra amazon.co.uk for ca 350 kr Hvor mye må jeg regne med å betale for det? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Dette er vel en av mange saker som beviser at politikerne i Norge driver med flisespikkeri og misunnelse politikk. Samt aner jeg at sterke krefter svirrer rundt i korridorene på stortinget og påvirker politere om disse sakene, bla norske musikk og film butikker kan jeg tenke meg er sterkt presentert her(host hark ..Akers Mic ). Når tilogmed poster sier at grensen godt kan forhøyes for å spare dem for bryet med å håndtere denne grensen, burde vel egentlig konklusjonen være ganske klar? Selv kjøper jeg bevisst ikke film og musikk i norske nettbutikker(en slags boikott) pga jeg mistenker dem for å være noe av årsaken til at disse grensene er som de er. De de glemmer er at folk som kjøper hos dem mest sannsynlig vil fortsette med det, personlig vil jeg heller gå i den lokale musikkbutikken dersom jeg først skal kjøpe noe slikt i Norge, prisene er omtrent de samme uansett. DVD filmer og tildels musikk bestiller jeg sef fra utlandet, dersom det koster under 200.- Jeg hadde også sett at man fjernet FONO avgiften, er ikke int i å støtte norske artister før de faktisk lager noe jeg vil ha. + alt annet som gjør at vi må betale nesten 100.- mer for musikk CDer i Norge enn i utlandet og enda mer på DVDer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg er for å øke grensa til min 500 kr ! Hvordan skal man egentlig regne ut moms + toll avgifter? Noen som kan gi meg en formel på hvordan det regnes ut? Har bestillt et spill fra amazon.co.uk for ca 350 kr Hvor mye må jeg regne med å betale for det? Ganske enkelt, for det meste er det kun moms som tilfaller, altså: pris*1.24+avgift (139?), i ditt tilfelle, 350*1,24+139=573 AtW Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg er for å øke grensa til min 500 kr ! Da må Noen inn og rydde lobbyistjæv|ene av veien. Noen som kan gi meg en formel på hvordan det regnes ut? Forenklet for momspliktige varer: Hvis vareverdi =>200NOK, så må du betale: [vareverdi + frakt]*kurs*1,24% + 62/149NOK (avhengig av om du fortoller selv eller ikke) Har bestillt et spill fra amazon.co.uk for ca 350 kr Hvor mye må jeg regne med å betale for det? Inklusive frakt? 350*1,24 + 62/149 = 496/583NOK Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Det som suger mest er at frakta koster nesten mer enn 150kr selv... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 For DVD'er : www.dvdsoon.com . Sender alle varer som "gift" med vareverdi 12 (eller var det 16?) kanadiske dollar. En kanadisk dollar er ca. 5 kroner. Dette gjør de uten at du spør om det. For CD'er og andre varer har jeg ikke noen forslag. Anyone? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Kanskje litt dumt å utbasunere slikt på et offentlig forum, i grunnen. Etter at en ansatt i (gamle) Akers Mic oppdaget noe liknende på news, var det ikke måte på oppstyr. Den gangen var det muligens DVDBoxOffice det gjaldt. Posten kjørte en vesentlig hardere linje på sendinger derfra en god stund. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg handler endel "under 200 kroner-tingen" fra USA-selgere på EBAY auksjon. Marerittet for meg er hvis en tulling presterer å inkludere shipping i verdien han skriver på pakka. Har ikke opplevd det ennå, men den dagen kommer vel. :o Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Moms er 24%. Posten tar et spedisjons gebyr på 149kr for å tolle varen din. Dermed blir det: (Prisen på varen + frakt prisen)*0,24 + 149. Dette er hvor mye du må betale på Posten når du henter varen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå