fastford Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Er det noen autoriserte EU-godkjennere her, evt. andre med peiling som kan gi noen tips? Jeg har en kollisjonskadet Volvo 740 vogn på hånden, som må gjennom EU-godkjenning for å få henta ut skiltene. Bilen har fått seg en såpass trøkk bakfra/siden at bakdørene på bilen ikke vil gå opp helt normalt. Og kan se tydelig at den har knekt litt, ikke mye men litt, ved dørstokken bak. Bilen er kjørbar, og er helt grei ellers. Ingen andre defekter. Eier selv hevder at den går helt normalt som før, ingen av kjøreegenskapene er forandret. Går rett fram, bremser som den skal etc. Det jeg lurer på er om EU-godkjenneren vil henge seg oppi noe av dette? Finnes det marginer for at denne skal gå gjennom godkjenningen? Sett bort i fra at alt annet er som det skal. På forhånd, takk! :-) Mvh Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kommer litt annpå hvordan det ser ut. Er nok en bedømmelsessak, som personer vill ta forskjellig. Er ikke noen manglel på EU at bakdørene er trege eller vanskelige å åpne. Lenke til kommentar
fastford Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Kommer litt annpå hvordan det ser ut. Er nok en bedømmelsessak, som personer vill ta forskjellig. Er ikke noen manglel på EU at bakdørene er trege eller vanskelige å åpne. Hei og takker for svar :-) Sistenevnt er jeg klar over, men det jeg hadde i bakhodet er om kontrolløren i det hele tatt vil ha noen bekymringer for hvilken "stand" bilen er i etter en kollisjon. :-) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Spørs det. Hadde den blitt rammeskeiv så er det bare å kondemnere den. Lenke til kommentar
fastford Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Det spørs ja. Hm. Hadde vært morsomt å fått tak i denne. Og prøvd å fått den gjennom på en mer eller mindre litt shabby plass. For bilen er jo krute god ellers. :-) Men så er det jo at jeg kan sitte igjen med et vrak.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 De vil nok sjekke bilen og se om den er rammeskeiv, og eller andre vitale deler er skadet. Er det blitt knekk så kanalen eller noe har gått, går den ikke igjenom uten videre. Videre er at om det stikker skarpe kanter ut etter hull osv, godkjennes dette heller ikke pga sikkerhet til fortgjengere osv ved eventuelle påkjørsler. Lenke til kommentar
fastford Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Takker for innspill :-) Jeg skal ta en nærmere titt på bilen senere. Bilen er hel i den forstand, ut i fra bildene (oversiktelige bilder). Og da snakker vi det bare om bulker, ingen skarpe kanter eller utstikkere. :-) Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det spørs ja. Hm. Hadde vært morsomt å fått tak i denne. Og prøvd å fått den gjennom på en mer eller mindre litt shabby plass. For bilen er jo krute god ellers. :-) Men så er det jo at jeg kan sitte igjen med et vrak.. Selv om du skulle få en rammeskeiv bil godkjent på et "mer eller mindre shabby sted", så er det vel uansett ikke særlig bra å kjøre rundt i en? Lenke til kommentar
fastford Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Det spørs ja. Hm. Hadde vært morsomt å fått tak i denne. Og prøvd å fått den gjennom på en mer eller mindre litt shabby plass. For bilen er jo krute god ellers. :-) Men så er det jo at jeg kan sitte igjen med et vrak.. Selv om du skulle få en rammeskeiv bil godkjent på et "mer eller mindre shabby sted", så er det vel uansett ikke særlig bra å kjøre rundt i en? Jeg mener, så lenge bilen er i rent teknisk stand (bremser, lys, hjuloppgheng etc) og ikke skulle ha noen innvirking fra kollisjonen, så vil jeg ikke se på bilen som et farlig objekt for andre trafikanter. Alt kommer jo an på hvor hvor hardt det har gått utover chassi/karosseri. Bilen er ikke bananformet i hvertfall :-) Når jeg sier et "mer eller mindre shabby sted" for å godkjenne bilen, så tenker jeg på at kontrolløren kanskje ikke er så fullt oppegående, og heller ikke bryr seg så mye om et evt. rammeskev bil. Kanskje det ikke har noen betydning? Ikke vet jeg, men dette finnes det nok svar på. De sitter ikke jeg på i hvertfall. :-) Edit: Om det skulle vise seg at bilen er rammeskeiv, så er jo ikke dette noe å bruke tid på. Men ettersom at selger sier at ingen av kjøreegenskapene er forandret etter smellen, og er fullt kjørbar, da tar jeg det som en selvfølge at bilen ikke er rammeskeiv. Sånt vil en merke. Endret 5. oktober 2008 av fastford Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Virker ikke som det har gått upaktet når du ser at dørstokken (les kanalen) har blitt bøyd) Er den det på bare ene siden så er den iallefall skeiv. Når ting så langt inne er fløttet på så tviler jeg på at ikke fester på hjuloppheng osv har fulgt med og. Tror du bør legge dette bak deg med det samme, for er jo bare tull å kjøpe seg problemer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hva med å be selger måle avstand fra center på framhjul til center av bakhjul? Sjekk før du evt. handler hvis han sier det er lik avstand. Sjekk også hva det skal være med merkeverksted. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Du kan tape igjen dørene, og si at du har solgt låsene fordi du MÅTTE betale for den jævla kontrollen! Alternativt: Kjøp wienerbrød og cola til hele gjengen på verkstedet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå