Gå til innhold

HTC Touch HD VS. samsung omnia. fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

har planer å kjøpe en ny telefon rundt den 20 november siden jeg fyller år da.

har sett på to telefoner. HTC Touch HD og omnia

HTC Touch HD:

det jeg liker med denne telefonen er blant annet at pekerpennen følger med i designet, det er god oppløsning på den og god batteri. ulempen er egentlig ikke med følgt intern minne. men jeg kan allikevel skaffe en minne på 16GB, med tanke på at min musikk samling er bare på ca 70 sanger per dags dato og filmene jeg skal ha, skal jeg bare se på en gang og så slette de. det er inningbygd 3,5 jack

omnia:

det jeg liker med denne telefonen er at det følger med intern minne på 16 gb og kan utvides med 32. selv om jeg tviler på at jeg kommer til å bruke så mye...

en gadget jeg liker er at hvis det ringer og jeg setter telefonen med skjermen mot bordet dempes lyden. (kan man installere dette på de fleste telefoner med akseleratorer?) litt liten skjerm oppløsning(?) god batteri på denne også og jeg kan koble telefonen til tv'n min. ikke 3,5 jack men følger med en overgang

hvilken anbefaler dere og eventuelle andre telefoner som ikke er så alt for langt unna prisen på disse telefonene

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd HTC Touch HD hands-on ennå , men den store skjermen med konge oppløsning ser fristende ut.

Har noen reservasjoner angående hvor ofte du må lade batteri og om størrelsen er lomme vennlig eller ikke.

Har allerede en Omnia, denne er lommevenlig og veldig bra batteri for en winmo touch telefon.

Liker selv løsningen med overgang til 3,5 jack, da jeg kan bruke mine favoritt høretelfoner men samtidig beholde handsfree funksjonaliteten.

På Xda developer forum og i Modaco forumet kan du finne "porteringer" av mange av funskjonen fra HTC til Samsung og visa versa.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
en gadget jeg liker er at hvis det ringer og jeg setter telefonen med skjermen mot bordet dempes lyden.

Touch Diamond har også den funksjonen, så det er nok store sjanser for at Touch HD også har det. Selv har jeg brukt den funksjonen to ganger.

Jeg ville valgt Touch HD av de to, mye på grunn av skjermstørrelse og -oppløsning.

Lenke til kommentar

har lagt merke til at htc'n ikke har blitz stemmer dette? en kamra uten blitz funker dårlig ute hvor lysforholdene er gunstige har jeg lært av andre kameraer. men vil dette påvirke VELDIG bildekvalitetene ute, bor jo langt oppe i nord der sola ikke er helt på topp og personlig tror jeg at jeg trenger blitz på en kamera

Lenke til kommentar
har lagt merke til at htc'n ikke har blitz stemmer dette? en kamra uten blitz funker dårlig ute hvor lysforholdene er gunstige har jeg lært av andre kameraer. men vil dette påvirke VELDIG bildekvalitetene ute, bor jo langt oppe i nord der sola ikke er helt på topp og personlig tror jeg at jeg trenger blitz på en kamera

Stemmer, Touch HD har ikke blitz.

Lenke til kommentar
føler at jeg heller vel ha omnia fordi den har blitz, men er enda ganske usikker. på den ene siden får jeg bedre blider ute med blitz og på den andre siden har htc ganske god oppløsning på skjermen :confused:

Omnia har ikke blits, men to LED-lamper. Jeg synes dette er like greit. For det første skal jeg ikke ta så mye bilder når det er mørkt, men først og fremst liker jeg LED fordi jeg kan bruke det som lommelykt, noe jeg har savnet VELDIG fra min gamle k750i. Happy-brukeren som har Omnia, vil du fortelle litt? Du er fornøyd? Kan du fortelle hvordan touchen er, følsom etc?

Lenke til kommentar
Omnia har ikke blits, men to LED-lamper. Jeg synes dette er like greit. For det første skal jeg ikke ta så mye bilder når det er mørkt, men først og fremst liker jeg LED fordi jeg kan bruke det som lommelykt, noe jeg har savnet VELDIG fra min gamle k750i. Happy-brukeren som har Omnia, vil du fortelle litt? Du er fornøyd? Kan du fortelle hvordan touchen er, følsom etc?

Jeg er veldig fornøyd og touch følsomheten og funksjonaliteten har bare blitt bedre og bedre med hver ny ROM oppdatering.

Touchwiz systemet til Samsung er kanskje ikke det mest spennende grafisk sett, men det er enkelt og praktisk i bruk og du kan gjøre det meste kun ved finger navigering.

For de som er vant til en PDA med standard kontrol knapper (D-pad), så vil muligens også Samsungs "styre pute" kreve endel tilvenning. (Den fungere noe anneledes og har 2 forskjellige modus som kan skiftes mellom)

Som de fleste andre Windows Mobile baserte telefoner så krever den også endel justeringer for å yte sitt absolut beste.

Noen exsempler:

Hvis du bruker skikkelig tungdrevne høretelfoner så vil volumet bli litt lavt med standard oppsettet, men heldigvis kan system volum oppsettet justeres for stort sett alle modus individuelt med et enkelt grep.

Siden Omnia ikke har stylys slot og jeg ikke vil ha denne hengede i en snor på siden, har jeg lagt in en liten "fix" som lar meg aktivere/de-aktivere "onscreen mouse mode" med en av "hardware" knappene på siden.

("Onscreen mouse mode" modus lar "styre puten" fungere omtrent som "touchpad" pa en laptop hvor du kan styre en muse peker rund på skjermen for a gjøre valg.)

Dette lar meg bruke telefonen enkelt og greit helt uten stylus selv når jeg må inn i de små knotede windows settings menyene. (Noe som grunnet Samsungs Touchwiz system heldigvis ikke er ofte)

Kameraet er veldig bra og enkelt i bruk, og dette er den første telfonen jeg har hatt hvor jeg ikke føler at jeg må ha med et extra kamera med i baggen når jeg reiser rundt.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

men hvordan er følelsen når du ser på film med omnia? er den meget godt eller skulle ha hatt mer oppløsning?

men den med de to leddlysene... funker de i praktisk det samme som blitz når du tar bilder?

noe jeg har tenkt på med htc'n er at jeg må legge ut med 1000,- får å få 16GB minne på den, og dermed blir telefonen å koste meg ca 6400,-

men kan du fortelle litt om de tingene du ikke liker omnia har så jeg får høre litt av de negative sidene om omnia

Lenke til kommentar
men hvordan er følelsen når du ser på film med omnia? er den meget godt eller skulle ha hatt mer oppløsning?

men den med de to leddlysene... funker de i praktisk det samme som blitz når du tar bilder?

noe jeg har tenkt på med htc'n er at jeg må legge ut med 1000,- får å få 16GB minne på den, og dermed blir telefonen å koste meg ca 6400,-

men kan du fortelle litt om de tingene du ikke liker omnia har så jeg får høre litt av de negative sidene om omnia

Oppløsningen fungere greit til å se film. (Ikke så rart heller med tanke på størrelsen på skjermen)

Der større oppløsning hadde vaert en fordel er ved surfing, da du kan see en større del av websiden direkte samt at web text blir leselig med mindre zoom.

Da det er sagt så er web surfing med Omnia en grei sak uansett.

Led lysene fungere faktisk bra, men er ganske kraftige så du må passe litt på og ikke ta bilde for naert. (For naer bilder har den en makro mode hvor led lyset er mindre kraftige)

Jeg har egentlig ikke funnet så mye negativt med Omnia, men det er selvfølgelig ting som kunne vaert enda bedre.

De første ROM utgavene hadde noen "bugs", men fra Hi1 og ut så har de vaert bra.

Den siste tilgjenglige ROM utgaven akkurat nå er Hi3, som har forbedret hurtigheten og touch følsomheten en del, samt at alle funksjoner fungere korrekt. (f.eks. Vibrerende feedback i alle modus, "flick" scrolling i alle applikasjoner, geo-tagging av bilder)

Har selv kjøpt og lagt inn endel ekstra programvare for å ytterligere få funksjonaliteten akkurat som jeg vil.

Det er egentlig kun et punkt som jeg vil beskrive som negativt og det er side plassering av multi-utgangen.

Denne ville ha vaert mye bedre å ha plassert pa toppen eller evt. bunnen når du bruker headset og har mobilen i lommen. (Men hvis du bruker et set Bluetooth høretelefoner så er selvfølgelig dette uten betydnig).

Utover dette deler den selvfølgelig bakdelene og fordelene som alle touch mobiler basert på Windows Mobile har.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

tenkte det var på tide å åpne tråden. på den tiden som denne posten ikke har vært aktiv har det kommet mere fakt om telefonene, htc kommer om noen uker og det samme gjelder omnia. av diverse tester jeg har hørt står jeg enda å vipper mellom HD og omnia. personlig faller jeg mer mot høyre der omnia ligger.

men noen andre som har noen formeninger om hvem som er bedre?

kan alltids vente noen måneder å se hva som kommer :tease:

Lenke til kommentar

Siden Touch HD ikke er tilgjengelig ennå, så er det vanskelig å si noe definitivt.

Jeg skal garantert teste den ut når den kommer, er interesert i å se hvor lomme vennlig den blir med en såpass stor skjerm og til a finne ut av følgende.

Hvordan er kamera?

Hvordan er lyd kvaliteten?

Hvor lang/kort er brukstiden pr. lading?

Utover dette så er de fleste andre faktorene kjent med tanke på brukt hardware specs, WM 6.1 Professional og HTC Touch Flo.

Ser forsåvidt frem til å teste ut SE Xperia X1 og :grin:

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...