Gå til innhold

BK –serie:”Hegra festnings-område – ute og inne”

RandiA

Anbefalte innlegg

BK –serie:”Hegra festnings-område – ute og inne”

I og med dette ble tatt i går, kan jeg ikke bruke noen av bildene til dagens Oktoberfest. Velger derfor å legge en serie her på fire bilder. Vil gjerne ha tilbakemelding på hvordan jeg kunne utnyttet min 60mm macro bedre. Jeg er ikke vant til å ta ”vanlige” bilder med den. Vet det er litt mange bilder, men velger å se det som en helhet, med ”førsteprioritet” tips på hvordan man kan bruke fast-objektiv 60mm til slike bilder. (Og kanskje for å vise at jeg har intensjoner om å macro-knipse annet enn planter :!: :yes: )

post-92574-1223212437_thumb.jpgpost-92574-1223212460_thumb.jpg

post-92574-1223212486_thumb.jpgpost-92574-1223212514_thumb.jpg

Bilde 1. Exif: 1/160, 5.6, ISO 200

Bilde 2. Exif: 1/160, 5.6, ISO 200

Bilde 3. Exif: 1/30, 7.1, ISO 200

Bilde 4. Exif: 4, 7.1, ISO 400

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FYI: Det skrives exif, ikke eksif

(Om ikke du har fornorsket ordet da :ph34r: )

Edit: Mine forslag til hvordan du kunne ha gjort det bedre:

Bilde 1: Gått lavere, fokusert på benken og brukt stor blender for å få liten dybdeskarphet

bilde2: croppe vekk kantene på høyre og venstre side, ellers lite å gjøre med det motivet såvidt som jeg ser.

bilde3: få vekk treet som er på venstre siden, justere eksponeringen ned ett par hakk

bilde4: justere hvitbalansen/gjøre til B/W, øke kontrast

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
FYI: Det skrives exif, ikke eksif

(Om ikke du har fornorsket ordet da :ph34r: )

Edit: Mine forslag til hvordan du kunne ha gjort det bedre:

Bilde 1: Gått lavere, fokusert på benken og brukt stor blender for å få liten dybdeskarphet

bilde2: croppe vekk kantene på høyre og venstre side, ellers lite å gjøre med det motivet såvidt som jeg ser.

bilde3: få vekk treet som er på venstre siden, justere eksponeringen ned ett par hakk

bilde4: justere hvitbalansen/gjøre til B/W, øke kontrast

Takk, takk...ja, har vel fornorsket det litt ja... :yes:

Bilde 2.."kanter" valgte jeg bevisst å ha med, for å få frem det er tunnelområde dette.

Bilde 3...valgte jeg vel også bevisst treet for å ha en slags innramming, men mulig det burde vekk ja. Og her er det altfor lyst gress i forkant ser jeg.

Bilde 4. Ser på flere av innebildene at det har blitt denne rødlige orange tonen, enda jeg ikke har brukt blitz, så her kunne jeg vel ha vært flinkere med hvitbalansen i RAW konverteren.

Takker for tips.

RandiA

Lenke til kommentar
Det siste bildet fanger meg. Ikke gjør noe med wb. Blandingslyset i dette bildet er vakkert slik det er, uansett hva som skal være riktig.

Takk, PMnormal...prøvde å gjøre noe med RAW filen nå en gang til, men det ble ikke bra, dette var egentlig slik lyset med lyktene fremstod der inne når det samtidig sivet dagslys inn gjennom forskjellige "glugger"

RandiA

Lenke til kommentar

Bilde nr. 1:

Likte at du har med åpningen som en ramme. Det er et fint visuellt grep. Skulle gjerne sett hele benken, den blir litt kuttet. Det primære å trekke ned på, er at himmelen er utbrentog at det er lite å se på inne i rammen.

Bilde nr. 2:

Her kunne du ha tjent på å tatt bildet i høydeformat (jeg tipper at du valgte bredde), da kunne vi fått med hele porten (hvis det er en). Den utbrente himmelen krever litt mye oppmerksomhet her også.

Bilde nr. 3:

Er enig i at treet forstyrer i stedet for å skape en ramme. Her ville jeg nok valgt et annet ståsted for å ta bilde av porten. Til venstre for treet, og nærme "stupet".

Bilde nr. 4:

Dette er et blinkskudd. Du trenger ikke gjøre noe her.

Med det været vi har nå, så er det lite å gjøre med utbrent himmel, annet enn å unngå å få den med på bildet. Du er ikke alene med å slite med det.

Tom

Lenke til kommentar

Det var da konstruktiv og grundig kritikk, Tom. Ang. utbrent himmel ja...en trøst det siste du sa, trodde det bare var jeg som aldri fikk det til.

Port i bilde to er det ikke, det er vegger og stolper i tunneler og skyttergraver, ikke så enkelt terreng å balansere stativ, ryggsekk og det hele i, mange bratte steintrapper hogd i terrenget også...derfor var det ikke alltid valgmulighet av ståsted :no: ..skal nok tilbake, kanskje til våren da, så blir det blå himmel og mye friskt grønt i området... :)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...