Gå til innhold

TSPDT sin liste - diskuter her

Montag

Anbefalte innlegg

Så TSPDT er en liste over etablerte klassikere, mens IMDb er en liste over de 250 beste filmene? Jeg prøver å gå vekk fra klassikerbegrepet, men vi ender alltid opp tilbake dit. Ser man på Mulholland Dr som en klassiker? Relativt ny, men allerede ganske godt etablert som en film som neppe faller fra listen med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så TSPDT er en liste over etablerte klassikere, mens IMDb er en liste over de 250 beste filmene?

Jeg er litt usikker på hva intensjonene til IMDB er (avventer Dottens forklaring her), men jeg forstår det slik at mange av dens brukere oppfatter den som en liste over tidenes 250 beste filmer. I så fall mener jeg at det blir helt feil å skulle inkludere filmer som knapt har rukket å ha hatt kinopremiere. Disse filmene er for nye til å kunne ha fått bevist at de faktisk har "staying power". Her er TSPDT mer edruelig.

Lenke til kommentar

Dette er jo noe den observante bruker kan ta med i sin betraktning når han/hun ser igjennom listen.

En tidslås (f.eks 10 år) som bestemmer når en film kvalifiserer til å komme inn på listen, synes jeg ikke har noen funksjon. Dersom filmen ikke har "staying power" vil den dette ut etter et par års tid.

Styrken (og svakheten) til IMDB ligger i det faktumet at den representerer majoritetens filmsmak og ikke bare et par personer med dress og Dali-bart. :p

Lenke til kommentar

Noe for dere å tygge på:

An influential film-friend of mine once suggested to me that for every 50 films you see, you should try and read at least one academically-inclined film book. This comment came from a gentle, complex man who had just finished reading Leonard Maltin's 1999 Movie Guide from cover to cover!

Lenke til kommentar

Man kan vel si at IMDbs liste skal vise hva folk ved et gitt tidspunkt mener er de beste filmene i verden. Det vil si at mens man "retter" TSPDT-listen til å bli bedre ved å ta hensyn til trender, nyoppdagne filmer og nye forståelser, så er IMDb sin liste alltid riktig fordi den alltid er representativ for det øyeblikkets favorittfilmer. Hadde du spurt meg hva den beste filmen i verden var etter jeg så TDK så hadde jeg selvfølgelig sagt den filmen, fordi jeg var lamslått. Det var også resten av verden, derav plasseringen på topp. Nå har den etterhvert synket litt, og når den kommer på DVD og Blu-ray vil flere se den og flere vil se den på nytt, og den vil kanskje synke enda mer når hypen forsvinner. Da vil den finne sin plass, og holde seg der fremover.

Eller hvis man skal definere listene, så er IMDb de filmene folk likte best, mens TSPDT er de beste filmene. Jeg har sett få filmer som er bedre enn There Will Be Blood, men jeg har sett et par hundre som jeg likte bedre.

Lenke til kommentar
Er det kun jeg som ser forskjell på de beste filmene og en klassiker? The Dark Knight var det mest imponerende jeg noengang har sett på film, den tok meg fullstendig med storm. Kritikerne elsket den, publikum elsket den, hvorfor skulle man ikke plassert den på listen med en gang? Man kan jo alltid fjerne den etterpå hvis den viser seg å være feilplassert, men etter to visninger vet man hva filmer "er". Jeg synes det er kjedelig å vente til lenge etterpå med å legge den på listen, man må da våge å stemme den inn hvis man mener den er bra uten å frykte at den vil i ettertid falle av listen? Citizen Kane var tross alt like bra da den kom ut som nå, det var bare ikke alle som så det. At de i ettertid ser tilbake på den og innser hvor bra den er og derfor stemmer den opp synes jeg er litt tullete.

Fordi det bryter med tankegangen bak TSPDT-listene siden de baserer seg på empirisk innsamling av data fra anerkjente kilder. Jeg tror for eksempel ikke at TDK vil stå seg særlig godt (med Heath Ledgers rolletolkning som et mulig unntak, selv om han fikk svært lite å jobbe med) fordi den velter seg i dagens samfunnsproblemer uten å formidle noen forståelig kontekst.

Folk visste at Fight Club var bra med en gang, det var kritikerne som var trege med å forstå det. IMDb er folket, og de er raskere med å få opp de potensielle klassikerne på listen, uten å måtte vente på at en samlet filmverden skal godta den.

Etter mitt skjønn handlet dette mer om feige kritikere som var redd for å bli ytterligere fremmedgjorte fra publikumet de var i ferd med å miste enn Fight Clubs fantastiske kvaliteter. Min (elitistiske) teori er at tiden knapt forstår kultur som noe mer enn underholdningskapital, og at oppsvingen amerikansk film visstnok skal ha sett de siste årene virker like lite forankret i virkeligheten som den amerikanske økonomien inntil nylig var.

Endret av impywimpy
Lenke til kommentar

TSPDT listen "lagger" som et helvette. Om 50-70 år er det sikkert haugevis av filmer fra 2000-tallet på lista, men man må jo vente til de blir gamle og smale nok til at folk flest ikke ser de, før de føyes inn på en slik gammeldags snobbeliste.

Lenke til kommentar
TSPDT listen "lagger" som et helvette. Om 50-70 år er det sikkert haugevis av filmer fra 2000-tallet på lista, men man må jo vente til de blir gamle og smale nok til at folk flest ikke ser de, før de føyes inn på en slik gammeldags snobbeliste.

Kan hende TSPDT listen ville kunne oppleves elitistisk og snobbete av enkelte.

- Javel, men blir ikke slike lettvinte karakteristikker like feil som om man skulle anklage alle som liker såkalt bred, kommers film for å være lavpannede nolduser? Kanskje man ville slutte å kalle TSPDT filmene snobbete om man selv begynte å se mer av denne såkalte elitistiske filmtypen? Kan hende det t.o.m. ville utvide ens eget smaksregister?

Kan hende enkelte lar seg provosere av at de ikke finner splitternye kassasuksesser der. -Javel, men det er heller ikke denne listens mandat (se tidligere innlegg)

Kan hende listen oppleves gammeldags, fordi det er mye s/h film der.

- Javel, kanskje man i så fall burde se mer s/h film selv først - ikke umulig at man da ville skjønne det Frank Darabont så elokvent påpeker: Not that many people are into b/w these days, which I think is a shame.Youngsters especially...they think it's old fashioned or out of date or they think it doesn't look real, I've heard that one. That to me is what makes black & white so very cool. No, it doesn't look real. Film itself isn't real, it's a heightened reality... To me,... b & w gives you a view of the world that doesn't exist in reality and the only place you can see that representation of the world is in a black & white movie."

Endret av Montag
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg er enig om at det finst mye mer kvalitet på TSPDT listen i forhold til IMDb sin liste. Omtrent alt på TSPDT lista fortjener å være der men det er ikke tilfelle for IMDb lista.

Her er noen eksempel:

Hva gjør The Dark Night, Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, The Lord of the Rings: The Return of the King, The Matrix, Star Trek (2009), Braveheart, Die Hard, The Hangover, The Princess Bride på en top 250 liste?

Lenke til kommentar

Fellesnevneren på alle du nevner er gode og fantastiske filmer, så hvorfor ikke? Det er jo tross alt IMDB topp 250, ikke "velvetman topp 250" ;--)

Jeg er spesielt rystet over at du setter spørsmålstegn ved The Empire Strikes Back og Braveheart, hvorav sistnevnte får 10/10 av meg.

Finnes det noen side for TSPDT à la http://www.250films.net/ ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...