Gå til innhold

Starte Ventriloserver under boot og fra skrivebordsikon

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har prøvd å få til en enkel og grei metode for å starte ventrilo (server). Det går fint å starte den fra terminal, men jeg vil gjerne ha en snarvei på skrivebordet som starter den, i tillegg til at den startes automatisk ved oppstart. Jeg har ikke mye erfaring med dette. Har prøvd, og søkt, men finner heller ikke ut hvordan jeg kan lage en fil som åpnes i terminal (altså ikke fra terminal). :hmm: Altså bare skrive det jeg ellers ville ha skrevet i terminal, lagre det i en fil, og gjøre det mulig å åpne denne filen i terminal ved å klikke på den. Har forstått det slik at jeg kan bruke scriptet under (som lå i en htm-fil som fulgte da jeg lastet ned server-filene), ved å legge dette i f.eks. etc/rc2.d. Skal jeg da bare lage en ny tekstfil, og lime inn en kopi av det scriptet der?

Scriptet:

# Startup ventrilo servers.

VENPATH=/home/ventrilo
VENBIN=$VENPATH/ventrilo_srv

su ventrilo -c "$VENBIN -f$VENPATH/ventrilo_srv -d"

renice -5 `cat $VENPATH/ventrilo_srv.pid`

Ventrilo-filene ligger i denne mappen:

/home/server/program/ventrilo

Holder det da å bare endre VENPATH?

Takk for all hjelp! :)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du burde fortelle oss hva slags skrivebordsmiljø og distro du kjører? æå

Men uansett, lagre skriptet i en tekstfil med filetternavnet sh. øverst i filen skriver du:

#!/bin/bash

Og ja, du må endre VENPATH. Tekstfilen må også gjøres kjørbart, feks med kommandoen chmod +x sti/til/fil

Lenke til kommentar

Legg til echo "dette er en test" inne i scriptet da, og så kjører du det fra terminalen. (når du er i riktig arbeidskatalog: /.navn-på.script.sh) Fungerer det vil det komme opp "dette er en test".

Du kan også se om prossessen som skal ha blitt startet faktisk har nlitt det, feks med kommandoen ps -aux | grep ventrilo

Lenke til kommentar

Den starter ikke. Jeg får opp dette når jeg åpner den fra Terminal:

dette er en test
Unknown id: ventrilo
renice: 10026: getpriority: No such process

At den ikke finner prosessen (nederst) er jo ikke så rart, fordi den ikke starter den i det hele tatt. Men jeg forstår ikke hvorfor det kommer opp "Unknown id: ventrilo". Dette er mappen alt ligger i :hmm:

Edit:

Skriptet, noe feil?

#!/bin/bash 
# Startup ventrilo servers.
echo "dette er en test"
VENPATH=/home/server/program/ventrilo
VENBIN=$VENPATH/ventrilo_srv

su ventrilo -c "$VENBIN -f$VENPATH/ventrilo_srv -d"

renice -5 `cat $VENPATH/ventrilo_srv.pid`

EDIT 2: Gir opp hele greia :whistle:

Men likevel tusen takk for hjelpen :thumbup:

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...