Gå til innhold

Mulig å gjøre ftp mer brukervennlig?

Anbefalte innlegg

Jeg ha i dag en ftp server på maskinen hjemme slik at venner og familie kan hente ned diverse bilder og video av ungene. Problemet er at det blir for tungvindt dersom jeg må ta runden å legge inn et ftp program hos alle som skal få tilgang.

Så finnes der en enkel måte gjøre dette mer brukervennlig på? At de går til en nettside, får opp en login boks på siden der de legger inn brukernavn og passord, og så får mulighet til å laste ned og opp i ett enkelt brukergrensesnitt? Det kommer enkle valg på filene som "se" og "last ned" og at de kan krysse av ved siden av mapper eller filer for å velge flere av gangen. En en egen knapp der står "last opp" som gjør at utforskeren åpnes og de kan velge fil, eventuelt flere filer? Beste hadde vært om denne funksjonen også pakket automatisk i zip\rar dersom det ble valgt flere filer hadde også vært bra.

Finnes der noe som er i nærheten av å gjøre det jeg ber om? Vet at jeg kan gi brukernavn og passord om de kan gå til adressen direkte i IE eller firefox, men for mange så skjønner de ikke hva de skal gjøre videre, spesielt de eldre i familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HFS

google det og du skal ha ditt svar min venn =)

det er en http server. du har mye frihet og kan legge til forsellige begrensinger av behov, brukere kan også uploade ting på en enkel måte.. noe alle måten det skjer på i online email greier(hotmail gmail).

om du har fast ip kan du i tillegg mekke deg en url hos dyndns eller noe.

Lenke til kommentar

jeg trur ikke det vil la seg gjøre. laste opp mapper eller overføre brukere. men i siste beta versjon av HFS vil brukere kunne laste ned hele mapper. mappa kommer i en .tar (noe alla zip eller rar, bare ukomprimert)

men en løsning du kan prøve å forklare dem er å legge mappa de skal sende i en komprimert fil. 7z eller winrar er gode windows alternativ. ellers har noen gamle folk som sitter mer lyst til å sitte lenge å knote enn å faktisk lære seg noe nytt. da får du heller la dem gjøre det tungvindt. =)

lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...