Gå til innhold

Meget fornøyd med Ubuntu!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest en del i i GNU/Linux emnet og har sitt en del tråder hvor det har blitt klaget på hvor dårlig Ubuntu distroen er og Linux generelt egentlig.

Jeg syns det er på tide å skrive en tråd om hvor bra Ubuntu/Linux egentlig er!

I går lastet jeg ned den nye beta versjonen av Ubuntu og fikk endelig instalert det på min stasjonære pc. Jeg må si jeg er meget fornøyd med Ubuntu. Automasjon er et begrept som beskriver Ubuntu/Linux. Utrolig nok fungere alt på min pc nå. Jeg skrudde på min HP printer og vips så ble den automatisk lagt til: ). Samtidig var det superenkelt å instalere driver til Nvidia skjermkortet mitt. Var bare å trykke activate så gjorde Ubuntu resten. Å instalere programmer har også aldri vært lettere. Det er jo bare til å søke i "Synaptic Package Manager" og velge det du vil instalere så gjør Ubuntu resten. Det fine med Ubuntu er at det legges automatisk i kategorier som for eks torrent programmet Ktorrent legges under kategorien "Internet", mens VLC Media player legges under "Sound & Video".

Sist men ikke minst går alt veldig raskt: )

PS: Slipper også virus, trojaner, maleware osv. Det var faktisk grunnen til at jeg over til Linux.

Endret av mesha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra og lese en positiv post fra en "nybegynner" (ikke vondt ment). Om man er villig til og lære seg noe nytt vil man forstå hvor genialt OS'et er. Ubuntu er en veldig bra distro og starte med for og lære seg og bruke Linux.

Har du problemer så er Google ett veldig bra verktøy men det er selvsagt bare og spørre her på forumet også :)

Jeg lurer også på hva som er så mye bedre med Mint sammenlignet med Ubuntu. at man slipper og installere codecs, flash og java teller ikke som argument da de veldig lett kan installeres på Ubuntu ;)

Lenke til kommentar
Hvis du liker Ubuntu så anbefaler jeg at du tester Mint. Har holdt meg til Ubuntu lenge nå, men nå har jeg funnet Mint, og elsker den :)

-C-

Hva er det som er så bra med Mint, foruten at nybegynnere slipper å installere Java og Flashplayer?

Selv om Ubuntu har et par features som ikke Mint har, så er også Mint mer enn Ubuntu med diverse codecs. Begge to ligger ganske høyt på Distrowatch, Ubuntu på 1. plass og Mint på 3. plass.

Det jeg synes er litt rart er at Ubuntu funker på en maskin og ikke Linux Mint.

Lenke til kommentar

Oppdaget et litt merkelig problem i dag med Ubuntu

Samtidig som jeg hører musikk med Rytmbox Music Player og surfer på nettet med Firefox skjer det noe merkelig. Det som skjer er at når jeg skroller eller trykker på et par ting (ting som trenger å loade mao) så lægger faktisk musikken. Merkelig nok skjer dette kun når jeg sitter på Facebook.

Får vel sitte mindre på Facebook da:P

edit: Kanskje det har noe med at Ubuntu er forsatt i beta versjon. Bugs etc.

Endret av mesha
Lenke til kommentar

Ubuntu er genial det. Fått mye dårlig begrunnet nedrakking.

- Setter opp X automatisk, iallfall for nVidia skjermkort, er litt usikker på ati.

- Aptitude er genialt

- Bruker Gnome som er min personlige favoritt..

- Det meste fungerer ut-of-the-box

Minuser:

- Skype repo ligger ikke inne fra før av

- Backports burde kanskje vært aktivert fra starten av, iallfall på desktop versjonen.

Lenke til kommentar
Oppdaget et litt merkelig problem i dag med Ubuntu

Samtidig som jeg hører musikk med Rytmbox Music Player og surfer på nettet med Firefox skjer det noe merkelig. Det som skjer er at når jeg skroller eller trykker på et par ting (ting som trenger å loade mao) så lægger faktisk musikken. Merkelig nok skjer dette kun når jeg sitter på Facebook.

Får vel sitte mindre på Facebook da:P

edit: Kanskje det har noe med at Ubuntu er forsatt i beta versjon. Bugs etc.

Godt mulig det er et problem som blir fikset når den endelige utgaven kommer. Du kan jo prøve med en annen musikkavspiller. Kanskje det løser problemet? Anbefaler Sonata hvis du vil ha noe enkelt, men samtidig funksjonelt. Det kan dog være litt kronglete å installere. Alternativt kan du prøve Amarok. Det er opprinnelig et KDE-program, men det er ikke noe problem å kjøre det i Gnome fordi. Synes forøvrig at begge disse er mye bedre enn nevnte Rhythmbox, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg er også meget fornøyd. Jeg byttet fra Windows XP til Ubuntu 6 for 1,5 år siden. Operativsystemet er meget stabilt. Blir ikke tregere og tregere med tiden som med XP.

Har forsatt XP på en partisjon pga Half Life. Denne er moden for reinstallasjon pga at alt er sirup nå.

Har installert Ubuntu på en rekke maskiner. Faderen får endelig åpnet sine docx filer med Ubuntu som Microsoft Word ikke greide å åpne.

Lenke til kommentar

Må si meg enig! Prøver nå Linux Mint, men blir å gå tilbake til Ubuntu når 8.10 kommer. Føler liksom at ubuntu er litt mere oversiktig og raskere å benytte seg av siden det er to oppgavelinjer, noe som gjør at jeg kan ha mange snarveier. Dessuten er det tungvint med den mint knappen (windows lookalike) som du må innom før du kan velge alle undermenyer... blir liksom litt flere klikk før du finner frem i prgrammene.

Kan vel gjerne si at jeg ikke skjønte hvor bra det egentlig var før jeg "mistet" den funksjonen som er standard i ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...