xdeathcab Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nå har vinteren kommet til Dombås og jeg lurer på om dere har noen gode tips og triks til vinterfotografering? Jeg fotograferte litt sist vinter også, men da kunne jeg ikke så mye om diverse innstillinger ettersom jeg akkurat hadde fått kameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Ved skarpt lys/snø er et polariseringsfilter eller gråfilter av god kvalitet på sin plass. Innstillinger som ellers i året,det som passer best i forholdet lys/objektiv/kamera Så hvis du vil røpe hvilkent kamera og objektiver du har,så letter det å svare litt. Endret 5. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Kenny2000 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Som over, polariseringsfilter er godt å ha. Men en annen viktig ting er at kameraer prøver å redusere hvitt til grått så du må kanskje kompensere for eksponering slik at snøen ikke fremstår grå på bildet. Nyere kamera håndterer dette riktignok nokså greit, men verdt å ha i mentet. En annen sak: skal du fotografere i riktig kalde omgivelser bør kameraet ditt være rustet for det. Mekanikk kan fryse fast og noen får kameraet smurt om på verksted. Tar du kameraet inn i hus etter å ha vært ute i kulden vil du få kondens på/i det. Det kan derfor være lurt å putte det i en tett plastpose før du tar det innendørs så du ikke risikerer å få for mye fukt i kamerahuset. Termos med varm kakao er alltid greit å ha med Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Oppbevar batterier i innerlomma, da kulden tapper batteriene raskt for strøm. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Åååå jeg gleder meg til vinteren og dens uendelige motiver Føler meg som en unge dagen før julaften her Dette er faktisk første gangen jeg gleder meg til vinteren, kanskje en kombinasjon med at dette er første året hvor jeg har speilreflekskamera. Men for å komme litt ON-Topic her, vil ikke redigering i Photoshop kunne gjøre opp for mangel av polaroidfilter? Er egentlig filtre så sentralt når en tar bilder i RAW format som så redigeres i PS? Endret 14. oktober 2008 av picatta Lenke til kommentar
avo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Åååå jeg gleder meg til vinteren og dens uendelige motiver Føler meg som en unge dagen før julaften her Dette er faktisk første gangen jeg gleder meg til vinteren, kanskje en kombinasjon med at dette er første året hvor jeg har speilreflekskamera. Men for å komme litt ON-Topic her, vil ikke redigering i Photoshop kunne gjøre opp for mangel av polaroidfilter? Er egentlig filtre så sentralt når en tar bilder i RAW format som så redigeres i PS? Sorry, men nei - polafilteret kan du ikke få til i photoshop. Polafilteret slipper kun igjennom lys med en polarisasjon, så det tar vekk (reduserer) reflekser. Både de store tydelige refleksene som f.eks i vann / isoverflater, men også de små som finnes i nesten alle materialer. Det gir klarere/ sterkere farger og øker kontrasten i bildet. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hiver inn ett lite spørsmål her jeg å: Hvor kaldt må det være før man kan begynne å bekymre seg for de fysiske delene i kameraet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men for å komme litt ON-Topic her, vil ikke redigering i Photoshop kunne gjøre opp for mangel av polaroidfilter? Er egentlig filtre så sentralt når en tar bilder i RAW format som så redigeres i PS? Det du også kan få er utbrente områder hvis du ikke bruker pola/gråfilter,det er noe du ikke klarer og rette opp i PS eller hvilkent som helst annet program for den saks skyld. Hiver inn ett lite spørsmål her jeg å: Hvor kaldt må det være før man kan begynne å bekymre seg for de fysiske delene i kameraet? Om det er så grisekalt at du gir opp så fungerer kamera ennå,men tror nok batteriene gir opp før den tid. Det som er viktig er at fotoutstyr får tid til og aklimatisere seg så du slipper å beskymre deg for kondens både under og etter fotoseansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå