kjelle392 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Heisann Etter å ha kost meg med LightRoom ut prøveperioden er det på tide å gå til innkjøp. Imidlertid kom jeg i dag over et annet program som også virket interessant, nemlig LightZone. Er det noen som har erfaringer fra begge programmer og som kan liste opp noen for- og imotargumenter for sammenligning? Hva kan LightRoom gjøre og LightZone ikke - og vice versa. Ett stort poeng i valget mitt vil være muligheten for lett å redigere bildene på laptop og stasjonær pc - dvs. "ta med seg" endringene fra den ene maskina til den andre. Der synes jeg LR ikke er spesielt vennlig. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hva kan LightRoom gjøre og LightZone ikke - og vice versa. Når man skal sammenligne ting er det en fordel å f.eks. sammenligne norske og italienske epler, og ikke norske epler og pærer. Se på LightZone som et redigeringsprogram med litt organiseringsmuligheter, og LR som et organiseringsprogram med omfattende justeringsmuligheter (and then some). Justering, fordi det ikke er på høyde med f.eks. PhotoShop med tanke på lokale endringer/redigeringer. ..dvs. "ta med seg" endringene fra den ene maskina til den andre. Der synes jeg LR ikke er spesielt vennlig. Det tyder på mangelfull kunnskap og ikke mangler i programvaren. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Takk for svar. Grunnen til at jeg ber om en sammenligning er at LR tross alt koster ca. 2000,- mer enn LZ - og om de kan gjøre omtrent det samme synes jeg ikke det er verdt å betale mer enn høyst nødvendig. Som jeg tolker ditt svar, så er LR verdt differansen i pris da det er bedre enn LZ både på organisering og redigering/justering. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja. Jeg tok meg noen dager å lekte med prøveversjonen av programmet i Kina for et år og halvannet siden - kun med PDF-manual og selve programmet p.g.a. dårlig nettilgang - ergo ingen introvideoer e.l. Virkelig verd investert tid! LZ har nok noen greie ting som LR ikke har (enda), men bare etter at LR nådde versjon 2 er Photoshop mye mindre brukt - tross i at jeg alltid har likt bitfikling. Sonesystemet for justering av bilder i 16 graderinger, er interessant, men det var ikke nok til at jeg ville byttet ut PS. Den gangen jeg studerte LZ, endte det med å komme til kort, men nå begynner jeg å få system på ting takket være LR. Ergo er toget gått for LZ for min del. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Er det tillatt å "forvirre deg" med andre alternativer, eller står det bare mellom disse to? Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Forvirr ivei du :-) Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Antar det blir AcDsee Pro p.g.a. pris det da. - Ikke helt i samme divisjon dessverre. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, jeg hadde faktisk ingen spesielle i tankene, bare at jeg kom over denne boka på amazon her om dagen. Ikke det at jeg anbefaler å kjøpe boka, men ta en titt inni den på amazon og se på innholdslista. Der tror jeg det er den mest komplette listen over fotoprogrammer som finnes, selv om denne også har sin hull, er den en smule imponerende. Bare for inspirasjonens skyld, kanskje det frister å prøve noen av dem. The Digital Photographer's Software Guide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå