Jolo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hei. Jeg har hatt openSuse og winxp i dualboot nå i en god stund, men er litt lei av det og vil gå tilbake til kun win xp. OpenSuse er instaert på en egen hardisk, men er litt redd for å formatere den, fordi etter jeg la inn opensuse fikk jeg en egen bootmeny. Er det mulig å stille tilbake denne bootmenyen til winxp før jeg formaterer vekk opensuse sånn at jeg ikke driter meg og ikke får muligheten til å komme inn i noe OS. Noen tips? Lenke til kommentar
jaxawier Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hva du egentlig spør er vel om du kan formatere suse-disken uten at xp blir herpet,alltså om bootloader for suse er i veien? Kan hende den er det om du installert bootloader i mbr, da må du få gjort en format av just den sektoren. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg hadde tenkt å fjerne opensuse og beholde win xp. Men om jeg formaterer opensuse disken, vil jeg da ha noen mulighet til å få bootet xp? Hva er mbr egentlig? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 MBR er der oppstartsmenyen din er lagret. Det første du gjør er å fjerne GRUB (Linux sin oppstartsmeny) fra MBR. Det gjør du ved å boote opp med XP-CD og bruke fixmbr. Nøyaktig framgangsmåte får på nettet. Når det er gjort, kan du fjerne Suse sine partisjoner. Lenke til kommentar
jaxawier Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 som han sa Hvis du av nån anledning ikke har bootbar xp-plate, finnes faktiskt slike, så er det kinkigere. Finnes et program på nettet for å lage xp-bootdisker(6 st) og starte installering der fra og velge utifra det. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 fdisk /mbr skal vel også gjøre nytten tror jeg... Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 fixmbr funket konge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå