Gå til innhold

Idiotforsikring på ein bærbar pc?

Anbefalte innlegg

Hallois.

Jeg er ny her inne så jeg vet ikke om dette er rette plassen og spør om dette men jeg prøver;)

Kjøpte meg ein Hp dv9000 maskin på Expert for litt over eit år siden så tok jeg ein sånn forsikring på den. Er det noen som vet hva den forsikringen dekker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallois.

Jeg er ny her inne så jeg vet ikke om dette er rette plassen og spør om dette men jeg prøver;)

Kjøpte meg ein Hp dv9000 maskin på Expert for litt over eit år siden så tok jeg ein sånn forsikring på den. Er det noen som vet hva den forsikringen dekker?

Regner med det står i forsikringspapirene du fikk med.

Kvalifisert gjetning sier at den dekker skade som oppstår ved at du mister den i bakken, søler kaffe/te/whatever over den eller andre hendelige uhell som kan skje når det er en laptop innvolvert.

Du bør likevel sjekke forsikringspapirene, eller kontakte Expert for å være sikker.

Lenke til kommentar

min erfaring med forsikringer så er det slik at skaden må ha skjedd "ved en uforutsett ytre hendelse", dvs at du mister den i bakken er ikke en skade som dekkes, men hvis du mister den i bakken pga ungen plutselig sklei på et bananskall og dytta deg slik at du mista den, så er det dekt.

Lenke til kommentar

I og med at du ikke sier noe om hva som er galt eller hva som har skjedd med PCen din så er det litt vansklig å si noe konkret, så mine uttalelser her er derfor på et generelt grunnlag.

min erfaring med forsikringer så er det slik at skaden må ha skjedd "ved en uforutsett ytre hendelse", dvs at du mister den i bakken er ikke en skade som dekkes, men hvis du mister den i bakken pga ungen plutselig sklei på et bananskall og dytta deg slik at du mista den, så er det dekt.

Nei, det er PCen som er forsikret og da er "ytre uforutsett hendelse" noe som rammer PCen, f.eks. at PCen faller i gulvet som følge av et uhell, det trenger ikke være et barn som dytter deg eller en elg som kom gjennom stuevinduet. Forsikringen dekker vanlige uhell, men ikke dersom du har vært uaktsom. Det betyr f.eks. at forsikringen dekker skaden hvis du mister PCen i gulvet på vei fra stua til soverommet, eller hvis du sklir og faller på glattisen, men neppe hvis du glemmer PC-veska bak bilen og rygger over den, mister den i badekaret eller glemmer den ute på balkongen i regnværet.

Ok. Må den være skikkeli "knust" for og få ny eller? Er det mye skade som må til for att de ikke reparer den? Spør da om det er bedre og "miste" ein 1/2 liter cola over den da.

Forsikringen dekker vel normalt ikke småskader/skjønnhetsfeil som kan betraktes som normal slitasje. Akkurat hvor grensen går vil nok være en vurdering som må gjøres i hvert enkelt tilfelle. Forsikringene som Expert og andre selger gjelder, etter det jeg vet, kun ett skadetilfelle, dvs. at hvis du har "herpa" PCen din over tid så gjelder ikke forsikringen slike skader, og hvis man har benyttet deg av forsikringen må man tegne ny forsikring om ønsker fortsatt dekning.

Det du antyder her om å helle cola i PCen fordi du har lyst på ny PC er intet mindre enn forsikringssvindel, og det er ikke lov å diskutere/oppfordre til ulovlige handlinger her på forumet. Hvis verkstedet får inn en lettere "herpa" PC med cola i så ringer det nok minst et par bjeller. Dessuten så vil uansett forsikringen kun dekke skaden som følge av colasølet og ikke andre skader, så du kan nok uansett glemme å få ny PC.

Det er også en annen ting du bør tenke på er at feil og mangler dekkes av forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett. Dvs. at hvis taster faller av/slutter å virke uten at de har vært utsatt for unormale påkjenninger, disken havarerer eller skjermkortet svikter så er dette reklamasjoner i hht. kjøpsloven og har ikke noe med forsikringen å gjøre.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...