Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Kvarten - Tokina 100mm f/2,8 macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var på en liten picnictur i skogen med unga og bikkja idag. Været var fint og motivene formelig sloss om oppmerksomhet. Jeg fikk tatt flere fine bilder (jeg er ihvertfall fornøyd).

 

Dette lille tyttebæret formelig ropte i sin ensomhet, og får dermed æren av å bli valgt til dagens bidrag i min oktoberfest. Det er justert litt hvitbalanse, hue/sat, kontrast, og levels.

 

post-153870-1223751775_thumb.jpg

 

Exif:

1/125, f:3,5, iso 400

 

Edit: mulig jeg har croppet litt mye her. kanskje det hadde gjort seg bedre med litt mer luft på venstre side?

Endret av Kvarten
Lenke til kommentar

12.oktober Nymphalis urticae

 

Hadde egentlig altfor mye å gjøre idag, så jeg hadde ingen planer om å poste noe idag. Men mens jeg ryddet i hagen så dukket denne krabaten opp. Nymphalis urticae eller neslesommerfugl på norsk. Jeg syntes dette var litt atypisk oktobermotiv så jeg tok noen bilder av den. Den kunne selvfølgelig valgt å sette seg på noe annet enn en takstein.

 

post-153870-1223842351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Edit: mulig jeg har croppet litt mye her. kanskje det hadde gjort seg bedre med litt mer luft på venstre side?

11. oktober: Mulig, men mer ideelt hadde vært en liten crop på høyre side. Fristende dog, å ta med hele det bladet der. I alle fall får du demonstrert styrken til makroobjektivet her, tyttebæret isoleres bra og bakgrunnen er en fin myk krem av sjatteringer i grønt.

 

12. oktober: Taksteinen ga i hvert fall en kontrast til selve sommerfuglen, og du har fått frem alle de fine tegningene i vingene her. Et bilde fra en mer "naturlig" setting er kanskje å foretrekke, men de er litt vanskelige å snakke til disse her...

 

Jeg synes du begynner å prestere jevnt bra nå.

Lenke til kommentar

Da var den uka over, og den har vært preget av idetørke og for mye arbeid. Våknet opp i dag til masse frost, og gjorde et forsøk på verandaen. Uheldigvis så sto ikke solen langt nok oppe til å skape interressante skygger, og etterpå ble det overskyet.

Uansett så må det nå komme et bilde hvis jeg skal greie målet mitt.

Vennligst fyr løs om dere mener noe om dette.

 

post-153870-1224358699_thumb.jpg

Lenke til kommentar

19. oktober

 

Jeg følte for å prøve å være litt kreativ idag, og tenkte jeg skulle prøve et stilleben.

Fant frem noen steiner som min datter samler på, og gjorde noen forsøk. Jeg føler at dette bildet er det som hadde best resultat. Litt vanskelig med lys siden jeg ikke har blits eller noe. For å få litt mykere skygger valgte jeg derfor å skygge for takspoten med ett ark samtidig som jeg holdt en lommelykt med et ark tapet på fronten. Kameraet sto på selvutløser og med noen sekunders eksponering. Litt justering i PS men ikke mye.

 

post-153870-1224445514_thumb.jpg

Lenke til kommentar

18. oktober så ganske surrealistisk ut. Jeg tror jeg ville slitt litt med å finne ut hva dette var hvis du ikke hadde sagt det. Man dykker fort ned i en ukjent verden når man utnytter forstørrelsesevnen til et makro-objektiv. Når jeg sitter og gransker det litt, ser jeg at det er et visst system i rotet. Så du har tydeligvis fått meg interessert...

 

19. oktober: Stilleben er et vanskelig felt. Jeg synes, kanskje med unntak av undersiden av den fremre steinen, at du har fått til den improviserte lyssettingen ganske bra. Fine kontraster mellom former og farger her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mine siste bilder kommer litt på tampen, men med barn og halloween strakk ikke tiden til i går med å legge inn. Liten aktivitet fra min side de siste to ukene. Jobben har tatt all tid til langt på kveld, så det har vært liten tid til annet.

 

Bikkja vår, Loke

post-153870-1225525852_thumb.jpg

 

Dette er tatt på trappen hjemme, og kona og ungene har skjært ut.

post-153870-1225525871_thumb.jpg

 

Satser på at neste utfordring blir både mer aktiv og med et annet objektiv. Dette har uansett vært moro, og lærerikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...