Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Kvarten - Tokina 100mm f/2,8 macro


Anbefalte innlegg

Da var jeg omsider igang med min oktoberfest.

 

Bruker: Kvarten

Utfordring: Minst 10 bilder.

Deltakernivå: Entusiast

Utstyr: Canon 30D med Tokina AT-X ProD 100mm Macro F/2,8

 

Mitt første bilde i oktoberfesten blir også mitt aller første postede i forumet.

Jeg har valgt å ta bilde av en klisje her. En sti dekket med høstløv. Dessverre så ble det ikke slik jeg så det for meg. Håper med det at denne utfordringen skal hjelpe meg på vei med å se motiver, og ikke minst klare å formidle de slik jeg ønsker.

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger.

 

post-153870-1223189484_thumb.jpg

 

 

edit: skrivefeil

Endret av Kvarten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

 

Etter at man har fått utstyret i hus og lært seg basic teknikk, så begynner den egentlige jobben med fotografering. Det å se motivene, og ikke minst klare å se hvordan de blir på skjerm/trykk etc er vanskelig, og krever trening.

 

Jeg vet jo ikke hvordan du "så for deg" dette motivet, men jeg tror du kan få ganske mye mer ut av dette ved å redigere litt på det. Hvis du ikke har redigeringsprogram, så finnes det en del gode og gratis varianter der ute. Jeg bruker stort sett PhotoShop Elements (som ikke er gratis, men nesten)

 

Litt ekstra fargemetning, litt mer kontrast og en porsjon oppskarping så løfter dette seg flere hakk. Om du vil lysne skyggepartiene eller gjøre hele bildet lysere/mørkere kommer an på stemningen du vil formidle og smak/behag. Noen få grader minus med "Hue" gir litt varmere farger, men igjen smak/behag/stemning.

 

Stå på, det lenge igjen til 31.oktober, så du har mange muligheter igjen... :)

 

- Rams

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige ord Rams.

 

Jeg bruker Photoshop, men er like grønn der som fotografering ellers.

Jeg startet på slutten av 70-tallet med min fars voightländer. Dette var jo helt manuelt selvfølgelig så lærdom om manuell behandling kom der. Siden var det et stort opphold inntil jeg igjen kjøpte 30D nå i år. Så nå står det fototekniske for tur, og håper som sagt at denne utfordringen kan bidra der. Jeg håper også på tilbakemeldinger fra andre akamister slik at jeg kan trekke lærdom fra dere.

 

Nå til dagens bilde.

I dag tidlig når jeg skulle på jobb, var bilen dekket av et lag rim. Bilen står under et gatelys, og jeg syntes lyset traff rimet på panseret på en fin måte. Dette bildet ble jeg mest fornøyd med. Det er justert litt hvitbalanse og hue/sat, samt kontrast.

 

Exif:

Iso 100

f:8

20 sek.

post-153870-1223322477_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette var saker! Virkelig flott - i motsetningen til gårsdagen, som nok kan forbigåes i stillhet (tips: det var ikke særlig heldig med den uskarpe forgrunnen).

 

Dagens var rett og slett herlig, men hadde jeg fått bestemme så hadde du hatt større dybdeskarphet - noe som helt sikkert ikke ville vært enkelt å oppnå (jeg tenker f/16 eller mindre blender).

Lenke til kommentar
Anew: jeg får prøve med større blender neste gang bilen er dekket med rim. Vi bor jo tross alt i Norge så sjansen for at dette skal skje er jo rimelig stor.

 

Tja, mindre blender er det vel.

 

Kan ikke si meg annet en enig med resten av gjengen. Lekre mønstre og blåtoner. Følelsen av vinter nærmer seg.

Lenke til kommentar

Da er det tid for et nytt bilde. Uheldigvis så har alle planene jeg hadde gått ivasken. Jeg hadde en ide om et fasadebilde fra byggeplassen der jeg jobber. Den har en artig rosa belysning i anledning kreftkampanjen. (på lysaker for de som er i oslo området)

Dette gikk ikke siden 100mm ble for trangt, selv fra andre siden av veien.

 

Den andre ideen regnet bort i kveld, så derfor, inspirert av andres blomsterbilder her(randiA) gjør jeg et forsøk.

 

Jeg har tatt et bilde av "brudesløret" på rosebuketten min kone fikk da hun startet i ny jobb. post-153870-1223500138_thumb.jpg

 

Da det er seint nå, og jeg står opp 0415, så er det bare justert litt hvitbalanse og resizeet.

 

Håper været bedrer seg slik at jeg får gjennomfør noen av de ideene jeg har. (jeg er blitt veldig inspirert av alle de utrolig bra bildene som er postet i denne utfordringen. Jeg skulle gjerne gitt alle noen kommentarer, og vil prøve så langt tiden strekker til.)

Lenke til kommentar

Nok en fulltreffer her. RandiA er ingen dårlig inspirator når det kommer til blomster nei. Svært delikat med den røde bakgrunnen mot de hvite blomstene. Det eneste jeg har å pirke på er at det er noe som ser ut som komprimeringsartifakter et par steder. Kanskje JPEG-komprimeringen ble litt i hardeste laget?

Lenke til kommentar

Dette bildet tok jeg på vei til jobb idag morges. Det er tatt ca kvart på seks. Jeg hadde håpet at det skulle være klarvær, men uheldigvis var det disig noe fargen på himmelen fikk lide for.

Bildet er tatt ved en gjennvinningsstasjon for kjemisk avfall. Det er lyst opp av en lampe fra det området.(ikke av avfallet heldigvis)

 

For å ta bildet måtte jeg gå ut på en torvmyr. Her blir det hentet ut torv, så det var forhåldsvis bløtt der. Husket gummisøvler da. Jeg fant også ut at en torvmyr er forferdelig mørk når det ikke finnes noe særlig belysning. Lampen rakk ikke ut dit. Ganske spennende å gå der med kamera og stativ og ikke se hvor du setter foten.

 

Det er litt bevegelsesuskarphet i bladene, men lukkertiden måtte jo være lang. Ellers virker det skarpt nok.

 

Edit: exif iso 400, f/10, 30 sek.

 

post-153870-1223585662_thumb.jpg

Endret av Kvarten
Lenke til kommentar
uheldigvis var det disig noe fargen på himmelen fikk lide for.

Uheldigvis og uheldigvis. Det kan være greit med noe annet enn klar himmel også. Den effekten det fikk her er at hele bildet ble (nesten) nyanser av samme farge. Ganske effektfullt det.

 

Det er litt bevegelsesuskarphet i bladene, men lukkertiden måtte jo være lang.

Det kan like gjerne tilføre bildet noe, som å være et problem. Her ser effekten grei ut for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...