twisted_ Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hunder skal visstnok være mindre utsatt for sykdommer om de er blandinger, kanskje det er samme opplegget med mennesker. Men seriøst, du burde gå grundig i deg selv. Lenke til kommentar
Terje92 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tyskerne prøvde dette... Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 ikke bevare tradisjon, men folket, for om 100 år så kommer det til og være rundt 3 nordmen igjen, 5 polakker og 4 spansker og 2 arabere Hvilke negative konsekvenser kommer med det at folkeslag mixer seg? Altså, andre _reelle_ konsekvenser som ikke bare kommer i konflikt med ditt syn... japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Tyskerne prøvde dette... det værste av alt en nordman kan pule, er en danske eller tysker Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Kan noen stenge denne tråden? Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Folk har flytta seg over hele verden så lenge menneskeheten har eksistert. De felste nedstammer jo fra folk som kommer fra et annet sted en der man nå er bodsatt. Hva gjør det vel om ei fra Polen har vært sammen med en fra Tyrkia hvis de begge er mennesker du gjerne omgåes. Dette bunner egetlig i hvordan man definerer rasisme. Mange vil se på rasisme som det å se på andre som minderverdig bassert på rase/opprinnelse. På den ene siden så sier du at du omgåes folk fra menge etnisiteter, men samtidig så er de ikke verdig et seksuelt forhold. folk har IKKE flytte seg rundt i verden som i dag, globaliaasjonen i dag er lysår fra noe annet når jeg tenker på en tyrkere, tenker jeg på en man som går med sån rød tyrker hatt og bryter tyrker wrestling og siter og runker til ottoman historie, ikke en man som bor i norge og har norsk far og som ikke kan snakke tyrkisk, så en norsk/tyrker som flyr sammen med polske jenter passer ikke inn i min ide om en skikklig tyrker ikke verdig et seksuelt forhold? ja, men jeg er ikke verdig for dem heller, døra svinger 2 veier, jeg ser på hu og tenker "ikke faen om jeg setter en iransk jente på kukken" og jeg håper at hun tenker "ikke faen om jeg puler en jævla nordman". Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 når jeg tenker på en tyrkere, tenker jeg på en man som går med sån rød tyrker hatt og bryter tyrker wrestling og siter og runker til ottoman historie, ikke en man som bor i norge og har norsk far og som ikke kan snakke tyrkisk, så en norsk/tyrker som flyr sammen med polske jenter passer ikke inn i min ide om en skikklig tyrker ikke verdig et seksuelt forhold? ja, men jeg er ikke verdig for dem heller, døra svinger 2 veier, jeg ser på hu og tenker "ikke faen om jeg setter en iransk jente på kukken" og jeg håper at hun tenker "ikke faen om jeg puler en jævla nordman". Det blir jo som å si at når man tenker på ei norsk jente så tenker man på ei som gjeter kuene på setra, med langt blondt hår i fletter og ikledd bunad. På meg virker det som om du er opphengt i at kulturintegrering umiddelbart er knyttet til klutur nedbryting. Vi kan gjøre mye for å bevare viktige kulturelle inslag i samfunnet og det eneste jeg tror virker er å holde kulturen i live, altså holde på tradisjoner (betyr ikke at jeg som norsk jente skal gå i bunad hver dag), og det kan vi gjøre uavhengig av om vi også lar andre tradisjoner komme inn i hverdagen vår. Hvis en 2. generasjons tyrker ikke lenger behersker "morsmålet" sitt så skyldes det at han sluttet å praktisere det. Det skyldes ikke at han har pula ei norsk jente. Jeg har et vennepar der han er bosnisk og hun er norsk. Han snakker fortsatt bosnisk med venner og familie, og begge barna lærer både norsk og bosnisk. JEg er på ingen måte bekymret for at hverken det norske eller det bosniske skal gå tapt hos disse barna (eller faren deres ... eller mora for den sags skyld). Snarere tvert i mot; jeg tror det får en bredere kulturell bakgrunn enn mange av de de går i barnehage sammen med som har to norske foreldre. En ting jeg gjerne vil påpeke; det er når man flytter seg vekk i fra sin etniske bakgrunn man ofte føler sterkest behov for å bevare den. Jeg tror at det du frykter skal gå tapt ved å mixe kulturer ville gått fortere tapt dersom vi ikke hadde fått masse impulser fra andre etnisiteter, land og nasjoner. Lenke til kommentar
Snauskalle Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du er rasist. ....OG holder på å bli gæren. Noe som er samme sak. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 ikke bevare tradisjon, men folket, for om 100 år så kommer det til og være rundt 3 nordmen igjen, 5 polakker og 4 spansker og 2 arabere Hvilke negative konsekvenser kommer med det at folkeslag mixer seg? Altså, andre _reelle_ konsekvenser som ikke bare kommer i konflikt med ditt syn... japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Hvorfor er det negativt at Japan ikke lenger hadde vært "Japan" fordi om de fleste som bodde der hadde hatt norske aner? HVA er det som gjør at dette er dumt? Hvilke følger får dette? Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 ikke bevare tradisjon, men folket, for om 100 år så kommer det til og være rundt 3 nordmen igjen, 5 polakker og 4 spansker og 2 arabere Hvilke negative konsekvenser kommer med det at folkeslag mixer seg? Altså, andre _reelle_ konsekvenser som ikke bare kommer i konflikt med ditt syn... japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Hvorfor er det negativt at Japan ikke lenger hadde vært "Japan" fordi om de fleste som bodde der hadde hatt norske aner? HVA er det som gjør at dette er dumt? Hvilke følger får dette? fordi folket gjør landet, det som gjør japan til japan er japsene som bor der ta foreksempel sør america, det er litt spesielt siden det kom så sykt mange utlendinger der og driev de andre vekk, men i dag ser dem på seg som "spanske" og den gamle kulturen er nesten helt vekke fordi de pulte alle spansker de fikk, samma med argentina der er jo folk faen meg hvite, det er ikke mye inca og aztec igjen der i gården Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 når jeg tenker på en tyrkere, tenker jeg på en man som går med sån rød tyrker hatt og bryter tyrker wrestling og siter og runker til ottoman historie, ikke en man som bor i norge og har norsk far og som ikke kan snakke tyrkisk, så en norsk/tyrker som flyr sammen med polske jenter passer ikke inn i min ide om en skikklig tyrker ikke verdig et seksuelt forhold? ja, men jeg er ikke verdig for dem heller, døra svinger 2 veier, jeg ser på hu og tenker "ikke faen om jeg setter en iransk jente på kukken" og jeg håper at hun tenker "ikke faen om jeg puler en jævla nordman". Det blir jo som å si at når man tenker på ei norsk jente så tenker man på ei som gjeter kuene på setra, med langt blondt hår i fletter og ikledd bunad. På meg virker det som om du er opphengt i at kulturintegrering umiddelbart er knyttet til klutur nedbryting. Vi kan gjøre mye for å bevare viktige kulturelle inslag i samfunnet og det eneste jeg tror virker er å holde kulturen i live, altså holde på tradisjoner (betyr ikke at jeg som norsk jente skal gå i bunad hver dag), og det kan vi gjøre uavhengig av om vi også lar andre tradisjoner komme inn i hverdagen vår. Hvis en 2. generasjons tyrker ikke lenger behersker "morsmålet" sitt så skyldes det at han sluttet å praktisere det. Det skyldes ikke at han har pula ei norsk jente. Jeg har et vennepar der han er bosnisk og hun er norsk. Han snakker fortsatt bosnisk med venner og familie, og begge barna lærer både norsk og bosnisk. JEg er på ingen måte bekymret for at hverken det norske eller det bosniske skal gå tapt hos disse barna (eller faren deres ... eller mora for den sags skyld). Snarere tvert i mot; jeg tror det får en bredere kulturell bakgrunn enn mange av de de går i barnehage sammen med som har to norske foreldre. En ting jeg gjerne vil påpeke; det er når man flytter seg vekk i fra sin etniske bakgrunn man ofte føler sterkest behov for å bevare den. Jeg tror at det du frykter skal gå tapt ved å mixe kulturer ville gått fortere tapt dersom vi ikke hadde fått masse impulser fra andre etnisiteter, land og nasjoner. tingen er, jeg tror ikke en unge som kommer fra en norsk jente og en bosnisk man er norsk eller bosnisk Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, jeg tror (heldigvis) veldig mange her er uenig med deg i hva det er som gjør at en person er den ene eller den andre nasjonaliteten. Og pga den sosiale og teknologiske utvikligen har verden blitt et lite sted. Landegrenser og gener får mindere å si i forhold til ønskene om å bevare det vi som enkeltpersoner oppfatter som en viktig del av vår kulturelle hverdag. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 ikke bevare tradisjon, men folket, for om 100 år så kommer det til og være rundt 3 nordmen igjen, 5 polakker og 4 spansker og 2 arabere Hvilke negative konsekvenser kommer med det at folkeslag mixer seg? Altså, andre _reelle_ konsekvenser som ikke bare kommer i konflikt med ditt syn... japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Hvorfor er det negativt at Japan ikke lenger hadde vært "Japan" fordi om de fleste som bodde der hadde hatt norske aner? HVA er det som gjør at dette er dumt? Hvilke følger får dette? fordi folket gjør landet, det som gjør japan til japan er japsene som bor der ta foreksempel sør america, det er litt spesielt siden det kom så sykt mange utlendinger der og driev de andre vekk, men i dag ser dem på seg som "spanske" og den gamle kulturen er nesten helt vekke fordi de pulte alle spansker de fikk, samma med argentina der er jo folk faen meg hvite, det er ikke mye inca og aztec igjen der i gården Så i bunn og grunn så er det den kulturelle utvanningen du ser som et problem, og ikke det at raser mixes? Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, jeg tror (heldigvis) veldig mange her er uenig med deg i hva det er som gjør at en person er den ene eller den andre nasjonaliteten. Og pga den sosiale og teknologiske utvikligen har verden blitt et lite sted. Landegrenser og gener får mindere å si i forhold til ønskene om å bevare det vi som enkeltpersoner oppfatter som en viktig del av vår kulturelle hverdag. det er helt sant, verden er blitt et lite sted, jeg bare syns folk, over hele forbanna verden, skal tenke litt mer på hvem de egentlig er Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 ikke bevare tradisjon, men folket, for om 100 år så kommer det til og være rundt 3 nordmen igjen, 5 polakker og 4 spansker og 2 arabere Hvilke negative konsekvenser kommer med det at folkeslag mixer seg? Altså, andre _reelle_ konsekvenser som ikke bare kommer i konflikt med ditt syn... japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Hvorfor er det negativt at Japan ikke lenger hadde vært "Japan" fordi om de fleste som bodde der hadde hatt norske aner? HVA er det som gjør at dette er dumt? Hvilke følger får dette? fordi folket gjør landet, det som gjør japan til japan er japsene som bor der ta foreksempel sør america, det er litt spesielt siden det kom så sykt mange utlendinger der og driev de andre vekk, men i dag ser dem på seg som "spanske" og den gamle kulturen er nesten helt vekke fordi de pulte alle spansker de fikk, samma med argentina der er jo folk faen meg hvite, det er ikke mye inca og aztec igjen der i gården Så i bunn og grunn så er det den kulturelle utvanningen du ser som et problem, og ikke det at raser mixes? jeg syns at "raser mixes" leder til kulturel utvanning, det er 2 sider av samma mynt hva jeg egentlig syns, er at når jeg sier "du skal holde deg litt til dine egne" så går folk helt av skaftet, jeg sa dette til en pakkis i dag bare for og se hva han sa, og han sa "det er lurt det", men han var over 40 da og unge tenker faen ikke sånn lenger Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Tror du har misforstått. En japaner er japansk fordi han bor/er født/oppvokst i Japan. Hva kaller du en amerikaner? De er jo nærmest alle en miks av ulike folkeslag. Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 japan er ikke japan hvis det ikke bor japser der, tenk hvis det hadde bodd 10 millioner nordmen der, og halvparten av folka i japan hadde hett harald shizo, det hadde ikke vært mye til japan igjen Tror du har misforstått. En japaner er japansk fordi han bor/er født/oppvokst i Japan. Hva kaller du en amerikaner? De er jo nærmest alle en miks av ulike folkeslag. america er utrolig spesielt, det er jo en koloni, men en hvit man kan aldri være japaner, du er hvor du er født, men åsså hvem du er født av Lenke til kommentar
Xell Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Men da er jeg redd vi alle er "ikke noe" for lenge siden. Jeg kan til nød betegne med som skandinav siden min bestemor er svensk. I følge din "teori" kan altså ikke min mor være norsk siden hennes mor ble født i sverige av svenske foreldre (men hun levde nesten hel livet i Norge med Norske fosterforeldre). Og siden min mor ikke er norsk kan jo ikke jeg og mine søsken være det heller. Vi er vel til nød skandinaver, men det er vel heller tvilsomt det også. Det er sikkert noe søreuropeisk blanda inn i mikrosopiske genmateriale fra en eller annen gang i vikingetida. Men heldig vis ser jeg ikke likt på det som det. Jeg er norsk fordi jeg er født og oppvokst i Norge i et norsk hjem og med norske tradisjoner. Dersom en av mine foreldre hadde vært av utenlands/fremmedkulturell oprinnelse hadde jeg helt sikkert vokst opp med tradisjoner fra begge kulturer og dermed sett på meg selv som litt begge deler. Tilhørighet er, heldigvis, ikke begrenset av gener i dagens samfunn. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Til trådstartar: Du er lettare å forstå, og ikkje minst, lettare å ta seriøst, om du legg litt meir sjel i formuleringa di. (Berre eit tips.) Eg er enig med deg på mange punkt. Om eg har forstått deg rett, vel å merke. Eg er generelt imot blanding av folkeslag. Eg ser ikkje på nordmenn som übermench, men det er det folket eg er ein del av, og eg vil halda det "reint". Kulturblanding er ikkje utelukkande ein bra ting. Kvar vert det av arva vår, om ho vert ispedd med midtausten si endelause krigshistorie, austeuropa sin depresjon og så vidare? Me stammar frå eit stolt, sterkt folkeslag, med lange hav- og jordbrukstradisjonar. Eg er sjølvsagt for utvikling, men kvifor ikkje behalda røtene i fortida, tanken i nuet og blikket framover? Slik det er no, rykkar med opp røtene våre, og akselerar for fort, synes det meg. Lenke til kommentar
brakarbuldre Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Men da er jeg redd vi alle er "ikke noe" for lenge siden. Jeg kan til nød betegne med som skandinav siden min bestemor er svensk. I følge din "teori" kan altså ikke min mor være norsk siden hennes mor ble født i sverige av svenske foreldre (men hun levde nesten hel livet i Norge med Norske fosterforeldre). Og siden min mor ikke er norsk kan jo ikke jeg og mine søsken være det heller. Vi er vel til nød skandinaver, men det er vel heller tvilsomt det også. Det er sikkert noe søreuropeisk blanda inn i mikrosopiske genmateriale fra en eller annen gang i vikingetida. Men heldig vis ser jeg ikke likt på det som det. Jeg er norsk fordi jeg er født og oppvokst i Norge i et norsk hjem og med norske tradisjoner. Dersom en av mine foreldre hadde vært av utenlands/fremmedkulturell oprinnelse hadde jeg helt sikkert vokst opp med tradisjoner fra begge kulturer og dermed sett på meg selv som litt begge deler. Tilhørighet er, heldigvis, ikke begrenset av gener i dagens samfunn. du, alle har noen aner utenfra, den offisiele retningen sier at hvis moren og faren din er født og lever i norge, så er du norsk, det er selføgelig litt anderledes hvis du ikke har nord europeisk anelse, jeg sier bare at ett ark som det står "tysk statsborger" gjør deg ikke til en tysker, samma hvor mye kurltur du følger, det må ha litt og si hvem du stammer fra åsså, ellers bli det for simpelt kong olav for eksempel, er ikke sett på som norskt av kongehuset, siden faren has Haakon er helt dansk, kong harald som vi har i dag er sett på som den første norske kongen på 500 år, av regjeringen, kirken og alle, ikke bare noe jeg sier Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det overasker meg til stadighet hvor mange selvmotsigelser jeg finner i postene dine. Hvorfor kan ikke en, "ikke europeer" være like norsk som en nordmann, om han tar ett tak i seg selv og følger de norske tradisjonene? Hvorfor kan ikke jeg, som er over gjennomsnittet intressert i Japan, leve etter den japanske levemåten og kulturen, og føre den japanske kulturen videre? Greit at jeg ikke kan regne meg som en "japaneser" men jeg kan da fint føre de samme tradisjonene videre, som en hvilken som helst japaneser? mrbjoern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå