Gå til innhold

Final Fantasy XII - Noen som ligner?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Jeg trodde jeg kjøpte og spilte Final Fantasy VII, men det var visst FF XII .. men, det gjør ingenting, fordi jeg synes Final Fantasy XII er et knallspill!! Men, grunnen til at jeg skulle kjøpe 7'ern var jo fordi det er den jeg har hørt mest om.. men, nå etter å ha lest litt, så har jeg funnet ut at "battle-systemet" er veldig forskjellig på disse to!? Jeg liker nok veldig mye bedre slik det er på XII! ..så, et par spørsmål: Finnes det noen andre FF spill som har lik kontroll og slikt som på XII? Jeg tenker på det at man kan gå fritt og at slossingen ikke SER turbasert ut, selv om den jo er det.. Og, noen som vet hvordan Final Fantasy XIII kommer til å være på dette punktet? Et annet spørsmål, men det er jo Microsoft/360 -spørsmål, men kanskje dere vet allikevel: Hvordan er slossingen der? Lik FF12, eller FF7?

 

 

Takker så meget for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Final Fantasy XI Online er det nærmeste du kommer, men det er et MMORPG. Der er det "free roaming" med synlige monstere som ikke bare dukker opp fra intet.

 

Prøv å bli ferdig med FF12 først du:P Etter det så har nok Final Fantasy XIII kommet.

 

Både 13 og Versus har synlige monstere på marka. Versus har etter all sannsynlighet et enda mer actionbasert system enn FF12 har. Hvor bevegelighet blir tatt til et nytt nivå.

Lenke til kommentar

FFXIII kommer til å dele elementer fra både ATB (Active Time Battle)og ADB (Active Dimension Battle), men hiver på nye elementer. Du kan løpe fritt rundt og bruker menyer til å velge angrep, men angrep koster ATB-points som stiger jevnt og sakte i løpet av kampen. Bruker du opp alle ATBP for øyeblikket, må du vente til du har nok til å gjøre et angrep. Fiender vandrer også rundt omkring som i XII, så for å starte kampen går du bare opp til dem. Bare for å nevne det, når en liten måler oppe i hjørnet blir full kan du starte Overclock som setter verdenen rundt figuren(e?) i slow motion slik at det bare er å hakke løs som faen, omtrent som i God of War 2.

 

Når det gjelder tidligere battle systems i FF så har de ikke enderet seg mye I-IX. En måler fylles, når den er full kan du angripe. Raskere speed=raskere fylling av måleren. Ellers er det bare limit breaks som har endret seg litt i elementer og navn.

I FFX kom CTB (Conditional Turn-Based Battle) hvor speed angir når en figur angriper i forhold til de andre i kampen. Om figurene har 255 i speed og fienden bare 12, kan fienden se langt etter sin tur, siden figurene vil få flere angrep mellom fiendens turer takket være den store forskjellen i speed. Men i tillegg krever noen angrep en slags cool-down. Om du bruker ultima i stedet for attack faller figuren som bruker det et par plasser lenger bak til neste angrep. Motsatt vei kan man bruke et skill til å få en tur tidligere ved å bruke noen MP, eller man kan bruke et delay-attack for å flytte fienden et par plasser bakover.

 

Håper det hjelper ;)

 

EDIT: litt sen kanskje, pytt sann. @Ramius: XIII kommer først til neste år i Japan, vi kan lett si elleve måneder senere for EU om XIII følger X og XII...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Ja, takker så meget for svar! :) Hjalp en del! Takk til dere begge..

 

 

Jeg likte veldig godt den modusen som er i FF XII ..jeg er ikke "inni" så mange slike forskjellige moduser, og hva de kalles, men jeg har som regel delt de litt inn i to (når det gjelder sånn type rollespill).. det er slik som du f.eks har i Fallout, hvor en og en angriper etter tur.. og så har du sånn som i FF XII og KotOR , som man også angriper etter tur, bare at det ikke ser slik ut.. og det er det jeg liker best! For, jeg synes det av og til blir litt for dumt når jeg ser at de "bare står der og tar i mot juling", om dere skjønner! :)

 

 

Jeg skulle spørre om når det gjaldt Xbox360 (jeg ser at jeg glemte en vesentlig del), og det er om dere vet hvordan Lost Odyssey er!? Altså, sloss-systemet der!?

 

 

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar
Somewhat related:

Finnes det noen andre PS2-JRPGs som også baserer seg på "free roaming" med synlige monstre og real time-kamper?

Vi har et japansk spill som heter Monster Hunter, finnes et par versoner av dette også, det er et Jrpg vil jeg kunne påstå(correct me if I'm wrong)

 

Dette er et fantastisk psp spill også =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...