kjeLL// Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 jeg bygde en pc med p5k hovedkort. jeg fikk ikke instalert windows med 333fsb (1333) men jeg fikk den til å instalere xp på 266mhz. av en eller annen grunn fungerte det. men cpu'en din går normalt ikke på mer en 266mhz fsb så er vell å utelukke med mindre du har overklokka litt. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Kjørte helt default første gangene (266FSB) da hjalp det ikke. Det var vel omlag 10 ganger. I øyeblikket kjører jeg faktisk 400FSB så CPU'en kjører @ 3,2Ghz, men tror da ikke at det har noe å si, siden det er helt likt som før, bare at windows installen går litt raskere før den failer. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 du kunne ikke prøvd å instalere et annet os en xp. eks vista ubuntu suse eller fedora som alle har bedre drivere og instalasjons verktøy. om det er noe galt med mbr på den hardisken du prøver å instalere på så vil ingen av de fungere heller. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Har en Ubuntu 6.10 CD liggende , kan vel prøve med den etterhvert. SUSE 9.2 Live og Knopix 5.1.1 har begge failer på loadingen forresten. (Vet ikke om det har noe å si om at begge er "passe" gamle og det at de er LiveCD'er) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 UPDATE: Prøvd igjen med kun 1 minnebrikke og alt uklokket, ingen endring. Prøvde på både 128GB's partisjonen og på den som er ca. 28GB, uten hell. Brukte IDE CD-ROM og IDE HDD. Prøver et annet OS i morgen, tusen takk for alle forslagene! God natt! Lenke til kommentar
carnilio Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 bare hyggelig. God natt og lykke til i morgen. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Da er PCen up & running nå. Fikk lånt en IDE disk på 8GB av en venn og da gikk win install helt fint. Disken er litt treg, men jeg skal bruke den kun til windows da, litt treig oppstartstid kan jeg vel leve med. Tusen takk til alle dere som prøvde å hjelpe Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 om du er litt lur nå rydder du plass til windows på en av sata diskene dine. man vill faktisk merke forskjeld på en treg og en rask disk i OS sammenheng. dette er for at den må innom å lese i register og sånt mens du opner programmer fra andre hardisker f.eks. jeg kan ikke tenke meg hvor grusomt det er å vente på ting Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Har vært borti liknende problem med installasjon av XP. Kom ikke engang inn til valg av installasjonsdisk. Nå kjører jeg en litt spesiell løsning med en adaptec RAID-0 SSD løsning i tillegg til vanlige harddisker på et P5Q hovedkort, så jeg vet ikke helt om dette er helt samme problem. Løsningen var uansett å sette diskkontrolleren til IDE legacy (har kun sata disker og cdrom). Først da gikk installasjonen videre. Valgte jeg AHCI eller RAID så gikk det i dass. Veldig merkelig men glad jeg endelig fikk det til. Håper dette kanskje kan hjelpe deg på vei. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 om du er litt lur nå rydder du plass til windows på en av sata diskene dine. man vill faktisk merke forskjeld på en treg og en rask disk i OS sammenheng. dette er for at den må innom å lese i register og sånt mens du opner programmer fra andre hardisker f.eks. jeg kan ikke tenke meg hvor grusomt det er å vente på ting Tror faktisk jeg skal satse på det. Gikk noe innmari treigt =P Har vært borti liknende problem med installasjon av XP. Kom ikke engang inn til valg av installasjonsdisk. Nå kjører jeg en litt spesiell løsning med en adaptec RAID-0 SSD løsning i tillegg til vanlige harddisker på et P5Q hovedkort, så jeg vet ikke helt om dette er helt samme problem. Løsningen var uansett å sette diskkontrolleren til IDE legacy (har kun sata disker og cdrom). Først da gikk installasjonen videre. Valgte jeg AHCI eller RAID så gikk det i dass. Veldig merkelig men glad jeg endelig fikk det til. Håper dette kanskje kan hjelpe deg på vei. Problemet var ikke helt likt her. Jeg satte kontrolleren til IDE, men det gikk fortsatt ikke. Det var nok det at WD som OS disk + P5K Premium er en litt uheldig kombinasjon Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Siden du har installert Windows på en disk, du må prøve: -kople den WD ide disk som slave, eller i cable selected , slik at den kommer opp i Diskbehandlingen og at du kan lese den 128GB partisjon. -fortell, eller vedlegg bilde fra diskbehandlingen som viser partisjoner på disken. (har du forandret partisjons størrelse på denne disk med å bruke tredje parts partisjons verktøy?) Uansett: -fra Windows, skal du fjerne all mbr info på den -du skal slette den 28GB partisjon og opprette en ny. Den skal være primær. -du skal inaktivere den partisjon som er aktive, hvis den er den 128GB -du skal sette den partisjon på 28GB til å være aktiv, siden den er den du vil installere Windows på. -du skal da kople fra den 8GB disken din -du skal ha den WD i den primære kontakt på kabelen. En 80 tråders kabel, kan med fordel bruke jumper på cable select på disken. Har du derimot en kabel med mindre enn 80 tråder, skal du velge jumper innstilling på Master with slave, siden du kommer til å montere Cd rom som slave. Eller du forstår at du ser på hvilken innstillings mulighet du har, contra til hvordan du skal konfigurere alt det hardware, dvs cd rom med harddisken. -ved den første boot, vil jeg velge….reapair saken, slik at du komme til cmd. -du skal kjøre fixmbr for denne disk. -deretter skal du prøve på å installere. Siden den 28GB partisjon er allerede merket som aktiv, vil den komme opp som C: (skriver på den måte, siden jeg ikke vet hvilken partisjon er den første på disken. Men sikrer du at den 28GB er en primær og aktiv, vil den komme først uansett.) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Skal se nærmere på det når jeg er hjemme. Har forsåvidt fått opp alle partisjonene jeg hadde før, inne på min datamaskin. Skal kopiere over noen filer jeg vil ta vare på fra min 160GB's disk over på 320GB's disken og formatere som du sier EDIT: Altså jeg har tilkoblet en 8GB disk med windows på og den 160GB's disken som jeg vil ha windows på, samtidig som jeg har min 320GB's sata disk også oppe. Endret 7. oktober 2008 av E.C. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Kommer med en update jeg. Etter at jeg kom inn i windows med 8GB's disken så kopierte jeg over alle de filene jeg ville ha fra 160GB's disken til 320GB's disken. Så formaterte jeg hele disken på 160GB. Plutselig gikk det helt fint an å installere windows igjen. Litt merkelig spør du meg, men da gikk det visst ikke å installere på partisjon #2 på disken. Uansett, nå er jeg en "happy hamster", så takk for all hjelpen Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 For å være en "happy hamster" Er du og nysgjerrig? Hvis ja, og siden du har en 8GB disk, som du kan experimentere, så vil du kanskje lære å installere Windows fra inn i Windows, for så å starte maskinen din med den 8GB og uten CD rom? Når det gjelder partitioner som du kan bruke i Windows installasjon. Du kan installere Windows på en disk som har 2 partitioner, hvor den 1 er primær og den 2 er en logisk stasjon. Du kan installere Windows både på den 1 og den 2, dvs dualboot, eller bare på den logisk, men da blir den 1 som system disk. Dvs kun ,boot.ini, ntdetect.com og ntldr filer i system partition. Men du kan aldri installere Windows på en disk som har bare logiske stasjoner, og ingen primær partition. For å få det til, så må du montere en disk til , med en primær partition. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Er du og nysgjerrig? Hvis ja, og siden du har en 8GB disk, som du kan experimentere, så vil du kanskje lære å installere Windows fra inn i Windows, for så å starte maskinen din med den 8GB og uten CD rom? Kan du ta den der om igjen? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Er du og nysgjerrig? Hvis ja, og siden du har en 8GB disk, som du kan experimentere, så vil du kanskje lære å installere Windows fra inn i Windows, for så å starte maskinen din med den 8GB og uten CD rom? Kan du ta den der om igjen? På grunn av de problemene du har hatt, så ønsket jeg at du kunne prøve å installere Windows på en disk med å bruke winnt32 commando, fra inn i Windows. Etter restart, skal kun den disken du ønsker at det skal installeres Windows være tilkoplet, og ikke noe annet. Du vil forstå vel mye mer ut av det, hvis du klarer det, og hva\hvordan du kan bruke det i fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå