Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Failer på Win XP install, P5K har skylda?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har byttet ut hovedkort og prosessor i maskinen min, men får ikke installert OS.

Specs før - signatur, specs nå P5K-Premium Black Pearl & C2D E6400, ellers likt.

Problemet er følgende: Når Windows installasjonen fra CD skal reboote og egentlig få

et "normalt" utseende, hvor man ser masse ting som er "nytt i win xp" (dere skjønner),

vel, det kommer ikke opp. Når PCen restarter skal jo installasjonen fortsette, men neida.

Svart skjerm. Bare en hvit understrek som blinker i hjørnet eller det henger seg når man

ikke trykker på noe når du har "trykk en tast for å starte fra CD-ROM" oppe i hjørnet.

Mine harddisker: 1x160GB WD IDE (der jeg skal ha inn windows), 1x320GB WD SATA.

Er 2 partisjoner på IDE disken, 1x128GB (skal ikke formateres, iaf ikke før back-up) og 1x28GB (resten)

CD-ROM: 1x IDE og 1xSATA (kun sata som brukes til vanlig).

Dette har jeg prøvd:

1) Starte WinXP install fra sata cd-rom, går fint, velger pratisjon (på IDE disken, den på 28GB, kommer til reboot, lar være å trykke på "any key" når den kommer opp, så skjer det ikke noe. (trykker man på "any key" kommer man til å gå i loop for alltid)

2) Oppdatert til siste BIOS - ingen merkbar forandring

3) Kjørt med kun IDE HDD og sata brenner, da skjer punkt #1

4) Prøvd å kjøre liveCD'er for å ta backup av viktige ting fra IDE disken,

for å formatere den totalt siden, uten hell. Knoppix failer, suse får kernel panic, finner ikke disken den ble bootet opp fra, samme som GParted.

5) Kjørt samme liveCD'ene fra IDE CD-ROM, samme som i #4

6) Kjørt med sata brenner og begge harddiskene, får bluescreen med koden "Stop 0x0000007B" under installasjonsbiten som er før reboot.

7) Leste på nettet at USB enheter kunne skape problemer på hovedkortet mitt, tok ut alle USB enheter, ingen hell, som i #1.

8) Disablet RAID kontrolleren, maskinen finner kun 1 enhet om gangen (CD-ROM / HDD)

9) Prøvde med både XP_SP1_NOR og XP_SP2_ENG, svart skjerm som blinker ved boot fra hdd (#1)

10) Prøvde faktisk å legge inn windows på iPoden, fikk ingen tilgang =P

Ja, nå har det allerede blitt en slitsom post, men jeg har sittet med det i over 8 timer idag, så håper på noe hjelp ;)

Har googlet en del og funnet ut at det er noe med RAID controlleren på P5K Premium,

men har ikke funnet ut noe konkret løsning, dessuten så gjaldt det SATA disker,

mens jeg har IDE harddisk jeg installerer på =\

Så til alle dere som har hatt lignende problem eller har noen tips, bare post i vei!

Takk for meg, nå må jeg nesten sove litt :)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er IDE disken og IDE CD-ROM'en på samme, eller forskjellig IDE kabel? (Og hvilken er i såfall koplet til IDE1 og IDE2?) Om de er koplet til samme kabel vil jo harddisken være begrenset til skrive/lese hastigheten til CD-ROM'en, og da kan det hende du bare må vente når du ser den lille hvite linjen øverst til høyre, da det kan ta virkelig lang tid den første gangen. (Hvor lenge har du vanligvis ventet før du har konkludert at maskinen henger?)

Forøvrig høres det veldig ut som BIOS vil boote fra SATA disken din ja, eller boote fra ingenting, og ikke IDE disken, så jeg ville ha sjekket settings i BIOS, om du ikke allerede har gjort det fem ganger =) Dette med å indstallere/boote fra en minnepenn kommer joveldig ann på minnepennen, størrelsen den, og om produsenten av kortet har støttet "Boot from USB" -fordet om det er vanlig så jeg regner vel med at det er på kortet ditt og?- =)

Elelrs kunne du prøve å formatere den 28GB partisjonen med ett formaterings verktøy annet en det som er integrert i XP setup. (eks. Partition magic, eller lignende) kan hende att det ligger noe igjen fra tidligere OS der (quick format sletter jo bare indekset, mens filene ligger der fortsatt, intill de blir overskrevet, men selv med en vanlig format, kan det ligge igjen noen forstyrrende bits...)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt sata cd-rom og ide harddisk.

Harddisken står som "master" på IDE kabelen og når jumperen står på "master" så tar det en del lenger tid i oppstarten, men når jumperen er borte så går det litt raskere, med samme sluttresultat.

Latt den stå et par minutter før jeg konkluderte med at det ikke skjer noe.

BIOS vil garantert ikke boote fra sata disken, for den er frakoblet når jeg prøver å installere ;) Dessuten trykker jeg F8 helt i starten og velger hva maskinen skal boote fra..

Hovedkortet kan boote fra USB sticks, men jeg har bare en på 512MB akkurat nå =\

Ja, prøvd å få partisjonert med GParted, men den mister kontakt med CD-ROM'en, når det kommer til et visst punkt (før det har loadet ferdig). Alle linux versjoner mister kontakt med CD-rom og finner ikke CD'en de ble startet fra..

F6 under windows installasjon gikk ikke helt som forventet. Den finner ikke noen drivere på Asus CD-en som var med eller jeg vet ikke om den finner selve CD'en i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde noe strul en gang med at det bare ble svart skjerm ved installasjon av XP når jeg hadde prioritert USB foran HDD som bootrekkefølge, men tror det var steget tidligere enn der du er nå (når det kommer "windows is inspecting your hardware" ellerno sånt).

Ellers er jo også å velge SATA til Legacy en vinner ved installasjon av XP (i motsetning til å velge AHCI eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar

Hmm...

Hvor mange IDE kanaler har hovedkortet? Kan hende du skulle prøve å midlertidig koble en IDE CD-ROM til sammen med IDE harddisken, og se om du klarer å installere fra den istedet.

Har kjørt IDE CD-ROM og SATA disker på mange ASUS kort så langt. Men ikke SATA CD-ROM og IDE harddisk. kan jo hende att det er kombinasjonen som er problemet? om det kun er en IDE kanal haddde det ikke forundret meg om det hadde vært forventet fra ASUS side att du koplet IDE CD-ROM'er på den, og at den ikke var for harddisker, og at kortet da søker etter harddisk kun på SATA, fordet om XP-install selvfølgelig finner og kan skrive til disken på IDE under installasjonen?

(teknisk sett så er ikke lese/skrive på en CD-ROM raskt not til å utnytte SATA med mindre det er en blu-ray stasjon. en harddisk på den andre siden klarer fint å dra i allefal litt nytte av en SATA, i forhold til IDE. Så det hadde vell vært mest fornuftig å ha IDE CD-ROM og SATA disk, og ikke omvendt? (fordet om jeg godt kan forstå at du vil flytte over ett opsett fra den tidligere maskinen?)) så dermed tanken om at hovedkortet kanskje ikke søker etter/vil boote fra harddisk på IDE, om du har koplet noe som helst til SATA. Og derfor hadde det vært interessant å prøve om det gikk å installere med bare IDE CD-ROM og IDE harddisk?

Edit: typo

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

hei

har du sjekket jumperene på IDE hardisken og tilkoblingene til hvedkortet om det er på rett sted.

hadde et asus hovedkort en gang hvor det var 2 IDE kontakter på hovedkortet i tilfelle jeg brukte både IDE og SATA. Slet en hel romjul før jeg fant ut av det.

Lenke til kommentar

Hadde bare 1 jumper til både HDD og CD-ROM, er litt lol det >.<

Satte da HDD på master tilkoblingen på kabelen og ingen jumper (ingen jumper skal bety single/master) og CD-ROM står på slave på kabel og slave på jumper.

Diskkontrolleren finner begge. Ved hjelp av F8 i POST valgte jeg å boote opp fra CD-ROM, akkurat nå legger den inn filer, skal se om det går i dass igjen etter reboot eller ikke.

@Alu-Tech: bare 1 IDE tilkobling på hovedkortet, ellers 1 floppy og 6 sata.

Lenke til kommentar

Akkurat nå trykka jeg F8 og valgte at den skulle ta og boote fra HDD etter restart, men da er det fortsatt bare den hvite understrekken som blinker i hjørnet. (Ja, ser ikke ut som den skal noen stans, så jeg kan vel reboote nå)

Men nå som jeg kjørte bare IDE drives, fant diskkontrolleren som poster sin egen post at jeg hadde både CD-ROM og HDD. Da jeg kjørte sata CD-ROM og IDE HDD, fant den bare HDD.

Skal prøve å få kjørt GParted eller noe annet linux nå som diskkontroller post finner begge..

EDIT\UPDATE: Gparted skrev igjen at:

"No Gparted LiveCD found!!!

Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!"

Og så har den hengt seg som før, men en understrek som blinker ^^

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Veldig merkelig...

Du kan ikke prøve å installere til SATA disken din? bare for å se om den klarer det/booter derfra?

skulle ikke tro det var mulig, men så vet jeg ikek sikkert helelr om det hadde gått an for ASUS å "slå av" boot fra IDE om det ikke var en "CD-partisjon/filsystem"?

Ellers var det bare med tanken om att kanskje den hadde kalrt og boote fra SATA disken, så kunen du helelr partisjonere den, og bruke den som hoved-disk? og bare flytte over filene fra den andre etterpå?

Ellers begynner jeg å lure. Høres nesten ut som om diskkontrolleren er litt skjør. Elelr kanskje IDE disken begynenr å bli sliten?

KAn foressten huske å hahatt noen problemer med IDE harddisk for ikke lenge siden på en maskin jeg fikset for en venn av meg... skal se om jeg husker hva som var galt da...

Lenke til kommentar

Det var jo dessverre det jeg fant ut på nett, at diskkontrolleren er ikke helt god.

Da kan jeg ihvertfall sette tilbake inn minnebrikkene som jeg tok ut istad (ikke alle så klart).

Tror jeg sitter litt og venter på at jeg får lånt en disk som jeg kan formatere helt, i motsetning til de diskene jeg har nå, som jeg ikke kan formatere pga. noen viktige filer jeg har på de.

Er jo noen bra nyheter også, E6400 klokka fint til 3,2Ghz på 1,35V :p

Får bare ikke brukt det til noe annet enn litt raskere win install før fail etter reboot :p

EDIT: Ja, sata disken er frakoblet under install.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...