Gå til innhold

oktoberfest 2008 - jzono1 - Sigma 30/1.4 - Litt om meg.


Anbefalte innlegg

Da var det igjen oktober, i fjor var jeg kun tilskuer - hadde ikke fastoptikk og var fersk i dslr-verdenen.

 

I år skyter jeg meg med kombinasjonen D80 og Sigma 30/1.4. Blits liker jeg ikke, men er behovet der så kan det hende jeg tar fram SB600-en. Jeg stiller i entusiastklassen, og fører logg over alle irregulariteter, og brudd på min personlige utfordring. Det er vanskelig å unngå å ta i andre kameraer, men det skal jeg logge. Hver dag skal jeg kun ta en eksponering. Dette siste punktet utgår i de helgene jeg tilbringer hjemme, siden katta mi som kun treffer meg i enkelte helger liker oppmerksomhet, og finner på mye forunderlig.

 

-Ett bilde per dag, en eksponering per dag. (Med ett lite unntak: helger hjemme.)

-Ingen redigering, kun jpg-rotering.

-Jpg rett fra kameraet.

-Fortelle noe om min hverdag, helst noe om hvordan dagen var.

-Bekjenne mine synder (I spoiler nedenom bildene.)

 

Jeg har gjort følgende utstyrssynder:

 

 

4. Oktober:

-Tok et par bilder av Frøya med lillebrors D40/18-135 (ingen sammenheng med det som er dagens bilde).

-Dokumentert at jeg nådde toppen på ett lokalt fjell med mobilkamera.

-Tok bilde av utsikten fra nevnte fjell med D400 / viste holdeteknikk.

-Mangler eksponering før og etter for å dokumentere at jeg holdt meg til en eksponering på dagens motiv.

25. Oktober:

-Igjen ble d40/18-135 brukt til ett kattebilde. En eksponering i tråd med utfordringen, men ja.

 

 

 

1. Oktober

post-58847-1223165519_thumb.jpg

Det er kaldt både ute og inne. Tidlig oppe, filosofi tidlig på en kald dag.

2. Oktober

post-58847-1223165607_thumb.jpg

Bløtt utendørs, varmt og godt inne.

 

Første regelbrudd. Med kun en eksponering måtte det til lett redigering for å få bort ett distraherende innsekt.

 

3. Oktober

post-58847-1223165619_thumb.jpg

Fredagskveld, levende lys, stuekos.

4. Oktober

post-58847-1223165629_thumb.jpg

Frøya fant en åpen dør i ett skap. Hun er generelt i godt humør fordi jeg er hjemme igjen :)

 

Skutt i blinde - fulltreffer, men har ikke bevis på at kun 1 eksponering ble brukt.

 

Endret av jzono1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Ett bilde per dag, en eksponering per dag. (Med ett lite unntak: helger hjemme.)

 

Hehe.. det er modig gjort.

 

Likte dagens (7. oktober) veldig bra. Bra og anderledes tenkt!

 

 

Helt enig! Godt å se en utvikling, og at den er positiv (det var ikke meningen å virke frekk. Mente bare at jeg likte det siste best av de du har postet hittil. Synes det var kult og innovativt, og at det bryter veldig med de tidligere bildene dine).

Lenke til kommentar

Det fine med den utfordringen jeg har satt meg er at jeg må vise fram noe for dagen, selv om det er en nødløsning (f.eks 6.) - og at det da frister å ta seg ekstra tid for å få til noe gjennomtenkt. Idag kom dette i form av at jeg tok bussen en halvtime tidligere enn vanlig.

 

Har allerede funnet motiv for morgendagen, men jeg mangler live-view. Selvportrett i lang gang i parabolsk speil? :D For å klare å treffe med komposisjonen mekker jeg meg live-view, teip + mobil(av typen tynn) gir meg faktisk en liten mulighet til å treffe med en eksponering.

 

Uansett vil jeg prøve å si noe om min oktober med disse bildene.

Lenke til kommentar

Uten å si noe galt om de første bildene dine så synes jeg du har tatt et kvantesprang med de to siste bildene. Men det er nå min smak da. Spesielt liker jeg bildet ditt fra 7.10.

 

Leste forresten litt i en bok fra John Hedgecoe i helga (tror den heter "Hvordan bli en kreativ fotograf"). Der stod det "Husk å se opp" i jakten på gode motiver. Og det har jo du virkelig gjort her. Bra!

Lenke til kommentar
Jepp Strindmo, er i Trondheim, fysikk osv. Hvordan går det forøvrig med lille chernobyl?

Lille-chenobyl har vel vært på dynga i litt over et år nå ;)

Måtte skifte i det jeg flytta på hybel vøtt, kunne ikke ha lille-chenobyl hvis alt arealet jeg hadde var 10kvm :p

(bor forsåvidt på 63Kvm nå da, så hadde hatt plass hvis jeg ikke hadde kasta den, savner jo den søte lille).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...