Gå til innhold

Blåskjerm= MSI K7T-266 PRO2-RU ???

dalri

Anbefalte innlegg

Jeg kjører WinXP har akkurat installert dette og det kommer bare blåskjermer og hele maskinen låser seg.

Disse komponentene har jeg :

512 DDR Apacer

MSI K7T-266 PRO2-RU

Soundblaster 5.1

2 stk 80 gigg

XP 1700

Chieftech scorpio 340W

Kyro 2 4500 tv/out

2 stk plextor 24x

pioner 16 x dvd

actima 52x cd rom

Begge harddiskene er koblet i raid-kontrolleren, men ikke striping eller mirroring. (helt vanlig)

PC-en er fullt kjølet. CPU 36 grader.

Klarte å brenne 2 CD-er samtidig som jeg kjørte 2 divx filmer og i tillegg kjørte en tung skjermsparer. ALt dette og den krasjet ikke. Etterpå satt jeg inn lydkort og nettverkskort, da kom blåskjerm med en gang. Har holdt på i minst 50 timer.

Alle driver er oppdatert og bios oppdatert.

Det virker som om raidkontrolleren er gal i nøtta.

Driver firma og har bygd over 40 PC-er av alle slag, men aldri opplevd lignende.

Noen som kan hjelpe meg ut av denne knipa?

STOR belønning fra "Gravdal Data" til den som hjelper meg vekk fra blåskjermene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å starte PC-en uten lydkort og nettverkskort. Går d bra, er du ett steg nærmere. Sett i ett og ett kort og prøv. Du kan også prøve lyd/nettv.kort i en annen maskin. Har du creative basert lyd ligger kansje problemet der......Nettverks kort er heller ikke komponent av særlig høy kvalitet(hvis d ikke er server kort da...)....

Lenke til kommentar

Xp la inn drivere for alt når jeg installerte untatt raiden. Jeg har oppdatert alle driverene til alle enheter. Jeg sitter og skriver på PC-en nå så av og til er den smellgo. Billig cnet nettverkskort og Creative Soundblaster Live! Player 5.1 bulk tar jeg ut og prøver.

Lenke til kommentar

Gå inn i "Hardware Monitor Setup" og sett CPU FSB Clock til 133 i "Advanced Chipset Fea." kan rammen settes til SPD (HCLK) siden du har XP med 133 BUS (266). Highperformance defaults vil kanskje "tyne" noen komponenter vel hardt. Kanskje gå til "default" og så sette opp slik en vil/må ha det, bl.a. skifte til 133 som beskrevet over - default er 100 for å passe Duron.

Lenke til kommentar

Hei,

Prøv å laste ned "Fail Safe Defaults" hvis du har det. Problemet er at ditt HK bruker AMI bios, mens mitt HK Shuttle Ak31 V3.1 bruker Award bios.

Du kan i hverfall prøve med de "Fail Safe Defaults". Hvis alt blir OK så kan du prøve å lege litt med minne instillingene.

Herunder fant jeg en konfiguraajonsguide for ditt HK.

Se om det hjelper.

http://translate.google.com/translate_c?hl...266_pro2_guide/

VIA KT266A PCI latency patch skal hjelpe ved overføring av data fra minne til HD og CD brenner. Det er ikke bug, men noe som produsentene av HK har gjort for å få mer ytelse ut av VIA KT266A og det har resultert i at data blir korrupt.

Gjør som Hag sier:

"Gå inn i "Hardware Monitor Setup" og sett CPU FSB Clock til 133 i "Advanced Chipset Fea." kan rammen settes til SPD (HCLK) siden du har XP med 133 BUS (266). Highperformance defaults vil kanskje "tyne" noen komponenter vel hardt. Kanskje gå til "default" og så sette opp slik en vil/må ha det, bl.a. skifte til 133 som beskrevet over - default er 100 for å passe Duron."

En ting til er at dersom du IKKE HAR noe USB utstyr så kan du slå av USB portene i BIOS. Det samme gjelder for COM portene.

Det frigjør IRQ og minne resursene.

Hilsen

Staljin

[ Denne Melding var redigert av: staljin på 2002-01-16 10:58 ]

Lenke til kommentar

Prøv følgende:

SDRAM Frequency: HOST CLK

CAS Latency: 2.5 (hvis stabil da 2.0)

ROW Precharge Time: 3 (stabil)

RAS PULSE WITH: 6 (5 fororsaker register korupsjon og gir heller ikke noe ytelsesøkning)

RAS TO CAS DELAY: 3 (stabilt)

BANK INTERLEAVE : 4WAY (best)

Burst Lengt: 4qw

SDRAM 1T kommand: ENABLE (hvis ustabil DISABLE)

FAST COMMAND: ENEBALE ( HVIS USTABIL disable)

Det er ganske vanskelig å få fatt i en skikkelig DDR RAM. Jeg har TwinMOS CAS2 PC2100 og den kjører på de instillingene ovenfor op till 166MHz. Dersom jeg forandrer

ROW Precharge Time: fra 3 til 2

RAS TO CAS DELAY: fra 3 til 2,

så nekter datamaskin å boote over 128MHz.

Jeg har hatt anledning å teste Crucial PC2100 DDR RAM og den er virkelig KONGEN av DDR RAM. Den gikk stabilt helt opp til 151MHz på de mest aggresive minne instillingene. Hadde nok ikke WinXP da. Kjørte Win98 SE.

Cruciak RAM kan bestilles fra http://www.Crucial.com/UK

Retsen av BIOS innstilinger har ikke så mye å si.

Hilsen

Staljin

[ Denne Melding var redigert av: staljin på 2002-01-16 11:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-16 09:47, dalri skrev:

Jeg kjører WinXP har akkurat installert dette og det kommer bare blåskjermer og hele maskinen låser seg.

Disse komponentene har jeg :

512 DDR Apacer

MSI K7T-266 PRO2-RU

Soundblaster 5.1

2 stk 80 gigg

XP 1700

Chieftech scorpio 340W

Kyro 2 4500 tv/out

2 stk plextor 24x

pioner 16 x dvd

actima 52x cd rom

Begge harddiskene er koblet i raid-kontrolleren, men ikke striping eller mirroring. (helt vanlig)

PC-en er fullt kjølet. CPU 36 grader.

Klarte å brenne 2 CD-er samtidig som jeg kjørte 2 divx filmer og i tillegg kjørte en tung skjermsparer. ALt dette og den krasjet ikke. Etterpå satt jeg inn lydkort og nettverkskort, da kom blåskjerm med en gang. Har holdt på i minst 50 timer.

Alle driver er oppdatert og bios oppdatert.

Det virker som om raidkontrolleren er gal i nøtta.

Driver firma og har bygd over 40 PC-er av alle slag, men aldri opplevd lignende.

Noen som kan hjelpe meg ut av denne knipa?

STOR belønning fra "Gravdal Data" til den som hjelper meg vekk fra blåskjermene mine.

jeg hadde samma prob. pga disse programmene jeg fikk med cdene...

kast cdene du fikk med...eneste du trenger er lydkort driveren og raid diskett driveren

resten finner du på internet IKKE installer fuzzy logic eller NOEN av de proggene

dette løste alt for meg og en annen jeg kjenner

Lenke til kommentar

Når jeg gjorde altdette og la inn alle instillingene i bios, kom det opp: ntfs.sys er skadet?

Så stilte jeg tilbake og så funka han igjen. Kan noen sende meg ntfs.sys til winxp pro norsk? Hjelper det å erstatte denne fila?

Lenke til kommentar

Quote:

jeg hadde samma prob. pga disse programmene jeg fikk med cdene...

kast cdene du fikk med...eneste du trenger er lydkort driveren og raid diskett driveren

resten finner du på internet IKKE installer fuzzy logic eller NOEN av de proggene

dette løste alt for meg og en annen jeg kjenner

Støttes... Det er en kjent sak at Windows XP og PC Alert III ikke fungerer sammen. Fjern programmet og ha oppdaterte XP-kompatible drivere, så er hovedkortet en drøm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...