dalri Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Jeg kjører WinXP har akkurat installert dette og det kommer bare blåskjermer og hele maskinen låser seg. Disse komponentene har jeg : 512 DDR Apacer MSI K7T-266 PRO2-RU Soundblaster 5.1 2 stk 80 gigg XP 1700 Chieftech scorpio 340W Kyro 2 4500 tv/out 2 stk plextor 24x pioner 16 x dvd actima 52x cd rom Begge harddiskene er koblet i raid-kontrolleren, men ikke striping eller mirroring. (helt vanlig) PC-en er fullt kjølet. CPU 36 grader. Klarte å brenne 2 CD-er samtidig som jeg kjørte 2 divx filmer og i tillegg kjørte en tung skjermsparer. ALt dette og den krasjet ikke. Etterpå satt jeg inn lydkort og nettverkskort, da kom blåskjerm med en gang. Har holdt på i minst 50 timer. Alle driver er oppdatert og bios oppdatert. Det virker som om raidkontrolleren er gal i nøtta. Driver firma og har bygd over 40 PC-er av alle slag, men aldri opplevd lignende. Noen som kan hjelpe meg ut av denne knipa? STOR belønning fra "Gravdal Data" til den som hjelper meg vekk fra blåskjermene mine. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Prøv å starte PC-en uten lydkort og nettverkskort. Går d bra, er du ett steg nærmere. Sett i ett og ett kort og prøv. Du kan også prøve lyd/nettv.kort i en annen maskin. Har du creative basert lyd ligger kansje problemet der......Nettverks kort er heller ikke komponent av særlig høy kvalitet(hvis d ikke er server kort da...).... Lenke til kommentar
ebe Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Eller fant XP drivere for disse kompnentene da du satt dem inn? Eller brukte du CD-er med drivere som fulge med? Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Xp la inn drivere for alt når jeg installerte untatt raiden. Jeg har oppdatert alle driverene til alle enheter. Jeg sitter og skriver på PC-en nå så av og til er den smellgo. Billig cnet nettverkskort og Creative Soundblaster Live! Player 5.1 bulk tar jeg ut og prøver. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hei, Først prøv å sette ned minneinstillingene i BIOS til moderate. Set ramen i bios til at den blir kjørt "by SPD". Deretter kan du prøve å dra ut Soundblaster og se om det hjelper. Når du endelig booter i WinXP er å prøve å laste ned VIA KT266A PCI Latency Patch fra: http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip Hilsen Staljin Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Satte bios instillingene til standar men da kommer det 1100mhz isteden for xp1700 Lenke til kommentar
staljin Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hei, Det er sikker på grunn av at DDR RAM frekvensi er satt opp til 100MHz isteden for 133MHz (266MHz DDR). Har du sett blå skjærm denne gangen? Hilsen Staljin Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 JEg er usikker på biosen. Skal jeg sette den til 100mhz? Hva med resten? SKal jeg laste inn highperformance defaults? Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 IRQ konflikt? Eller skal det være umulig i winXP? Sjekk div. innstillinger i BIOS ang. PCI Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Staljin: Har ikke sett blåskjerm til nå. Vet noen hvor jeg kan finne de instillinger som passer i biosen min? Takk for tipset Staljin. Håper dette virker, jeg er lei av å formatere nå. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Gå inn i "Hardware Monitor Setup" og sett CPU FSB Clock til 133 i "Advanced Chipset Fea." kan rammen settes til SPD (HCLK) siden du har XP med 133 BUS (266). Highperformance defaults vil kanskje "tyne" noen komponenter vel hardt. Kanskje gå til "default" og så sette opp slik en vil/må ha det, bl.a. skifte til 133 som beskrevet over - default er 100 for å passe Duron. Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hva gjør denne PCI latency patchen.... Lenke til kommentar
staljin Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hei, Prøv å laste ned "Fail Safe Defaults" hvis du har det. Problemet er at ditt HK bruker AMI bios, mens mitt HK Shuttle Ak31 V3.1 bruker Award bios. Du kan i hverfall prøve med de "Fail Safe Defaults". Hvis alt blir OK så kan du prøve å lege litt med minne instillingene. Herunder fant jeg en konfiguraajonsguide for ditt HK. Se om det hjelper. http://translate.google.com/translate_c?hl...266_pro2_guide/ VIA KT266A PCI latency patch skal hjelpe ved overføring av data fra minne til HD og CD brenner. Det er ikke bug, men noe som produsentene av HK har gjort for å få mer ytelse ut av VIA KT266A og det har resultert i at data blir korrupt. Gjør som Hag sier: "Gå inn i "Hardware Monitor Setup" og sett CPU FSB Clock til 133 i "Advanced Chipset Fea." kan rammen settes til SPD (HCLK) siden du har XP med 133 BUS (266). Highperformance defaults vil kanskje "tyne" noen komponenter vel hardt. Kanskje gå til "default" og så sette opp slik en vil/må ha det, bl.a. skifte til 133 som beskrevet over - default er 100 for å passe Duron." En ting til er at dersom du IKKE HAR noe USB utstyr så kan du slå av USB portene i BIOS. Det samme gjelder for COM portene. Det frigjør IRQ og minne resursene. Hilsen Staljin [ Denne Melding var redigert av: staljin på 2002-01-16 10:58 ] Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Takk atter en gang Staljin. SJekker ut denne nå. Kan jeg ikke bare sette alt i bios som vist her? Lenke til kommentar
staljin Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Prøv følgende: SDRAM Frequency: HOST CLK CAS Latency: 2.5 (hvis stabil da 2.0) ROW Precharge Time: 3 (stabil) RAS PULSE WITH: 6 (5 fororsaker register korupsjon og gir heller ikke noe ytelsesøkning) RAS TO CAS DELAY: 3 (stabilt) BANK INTERLEAVE : 4WAY (best) Burst Lengt: 4qw SDRAM 1T kommand: ENABLE (hvis ustabil DISABLE) FAST COMMAND: ENEBALE ( HVIS USTABIL disable) Det er ganske vanskelig å få fatt i en skikkelig DDR RAM. Jeg har TwinMOS CAS2 PC2100 og den kjører på de instillingene ovenfor op till 166MHz. Dersom jeg forandrer ROW Precharge Time: fra 3 til 2 RAS TO CAS DELAY: fra 3 til 2, så nekter datamaskin å boote over 128MHz. Jeg har hatt anledning å teste Crucial PC2100 DDR RAM og den er virkelig KONGEN av DDR RAM. Den gikk stabilt helt opp til 151MHz på de mest aggresive minne instillingene. Hadde nok ikke WinXP da. Kjørte Win98 SE. Cruciak RAM kan bestilles fra http://www.Crucial.com/UK Retsen av BIOS innstilinger har ikke så mye å si. Hilsen Staljin [ Denne Melding var redigert av: staljin på 2002-01-16 11:42 ] Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: On 2002-01-16 09:47, dalri skrev:Jeg kjører WinXP har akkurat installert dette og det kommer bare blåskjermer og hele maskinen låser seg.Disse komponentene har jeg :512 DDR ApacerMSI K7T-266 PRO2-RU Soundblaster 5.12 stk 80 gigg XP 1700Chieftech scorpio 340WKyro 2 4500 tv/out2 stk plextor 24xpioner 16 x dvdactima 52x cd romBegge harddiskene er koblet i raid-kontrolleren, men ikke striping eller mirroring. (helt vanlig)PC-en er fullt kjølet. CPU 36 grader.Klarte å brenne 2 CD-er samtidig som jeg kjørte 2 divx filmer og i tillegg kjørte en tung skjermsparer. ALt dette og den krasjet ikke. Etterpå satt jeg inn lydkort og nettverkskort, da kom blåskjerm med en gang. Har holdt på i minst 50 timer.Alle driver er oppdatert og bios oppdatert.Det virker som om raidkontrolleren er gal i nøtta.Driver firma og har bygd over 40 PC-er av alle slag, men aldri opplevd lignende. Noen som kan hjelpe meg ut av denne knipa?STOR belønning fra "Gravdal Data" til den som hjelper meg vekk fra blåskjermene mine. jeg hadde samma prob. pga disse programmene jeg fikk med cdene... kast cdene du fikk med...eneste du trenger er lydkort driveren og raid diskett driveren resten finner du på internet IKKE installer fuzzy logic eller NOEN av de proggene dette løste alt for meg og en annen jeg kjenner Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Når jeg gjorde altdette og la inn alle instillingene i bios, kom det opp: ntfs.sys er skadet? Så stilte jeg tilbake og så funka han igjen. Kan noen sende meg ntfs.sys til winxp pro norsk? Hjelper det å erstatte denne fila? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: jeg hadde samma prob. pga disse programmene jeg fikk med cdene...kast cdene du fikk med...eneste du trenger er lydkort driveren og raid diskett driverenresten finner du på internet IKKE installer fuzzy logic eller NOEN av de proggenedette løste alt for meg og en annen jeg kjenner Støttes... Det er en kjent sak at Windows XP og PC Alert III ikke fungerer sammen. Fjern programmet og ha oppdaterte XP-kompatible drivere, så er hovedkortet en drøm! Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 ja det var ikke bare den det var til og med den E-color greia som følgte med.... så kast cdene (untatt lydkort driverene og raid) Lenke til kommentar
dalri Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Nå har jeg prøvd alt dette og klarer likevel ikke å kjøre normalt i mer en 30 min uten blåskjerm. Dette minner meg om WIndows ME. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå