Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

oc e6700, P5N32-E SLI, OCZ DDR2 PC2-6400 DDR2 240-Pin 800MHZ 4x2GB

Anbefalte innlegg

heihei!

jeg driver og overclokker pcen min. og har følgende sprødsmål.

hvordan skal jeg overkolkke minne og cpu iforhold til hverandre, altså hville det i teorien funka og ha cpu overcloka over 20% mens minnet ikke er overkolkket? eller omvendt..

hva er det som gjør at pcen fryser når den blir overkolokket? er det fordi andre komponenter må bli overkolkket for at man skal få f.eks cpu til maks?

jeg har veldig kjølig kabinett og cpuen ligger på 35 c ide og ca 40 i spill og nå er den overklokket 22% og cpu vifta står ikke på fult..

og rambrikkene mine har gigantiske kjøleribber, så hva må jeg gjøre for og få en stabil og kraftig overklokking på dette systemet?

(så langt har jeg cloket i bios)

BX805576700

CPU Core 2 Duo E6700 2.67GHz S-775 1066MHz 4MB "Conroe" Boxed 2036.00

2 stk:

OCZ DDR2 PC2-6400 DDR2 240-Pin 800MHZ 2x2GB CL4-4-3-15 Reaper X Dual Channel 800MHz 4G Kit

altså 8gb 4 brikker..

1 P5N32-E SLI

Mainboard S-775 nForce680iSLI ATX 2xPCI-E 2xGbLAN SATA Raid 2x1394 Retail

1 EN8800GTS/HTDP/320M

VGA-Card nVidia 8800GTS 320MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV HDCP Retail

chieftec 750w strømforsyning

alle interne disker er Western digital

+ 250gb,200gb, 500gb, 500gb,300GB 10000RPM (VelociRaptor) og 500gb ekstern

kabinett: armor +

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke poenget med å nevne hva slags skjerm du har. Du skal ikke overklokke den.

Det samme gjelder harddiskene dine.

Overklokking skal utføres i BIOS. Skjermkort skal overklokkes i OS (Windows/Linux)

35 C er ikke spesielt kjølig. Kjøp deg ny prosessor kjøler. Det er den som stopper deg.

Lenke til kommentar

35 grader idle er veldig kjølig, faktisk så kjølig at jeg antar temp er feil.

Angående klokking, prøv deg fram, det er ingen fasit. Du kan kjøre minne og CPU uavhengig av hverandre på Nvidia brikkesett, så spørsmålet ditt er egentlig litt merkelig. Du kjører selvfølgelig begge deler så langt som du kan.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke poenget med å nevne hva slags skjerm du har. Du skal ikke overklokke den.

Det samme gjelder harddiskene dine.

Overklokking skal utføres i BIOS. Skjermkort skal overklokkes i OS (Windows/Linux)

35 C er ikke spesielt kjølig. Kjøp deg ny prosessor kjøler. Det er den som stopper deg.

så negative dere er!

jeg tokk copy paste fra noen annet sånn at jeg skulle slippe og skrive alt på nytt, derfor står det litt mer enn nødvedig, men drit i det. det er ikke det jeg spør om..

som jeg har skrevet så tror jeg ikke at det er kjølinga som er problemet

Zalman 9700 LED CPU Cooler (den er gigatisk, søk på google..)

har også nokk med vifter i kabinettet..

5 120mm, 1 140mm, 1 gigantisk i sidedøra og en systemkjøler..

så tror ikke kjølinga er problemtet..

post-86945-1223163627_thumb.jpg

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
35 grader idle er veldig kjølig, faktisk så kjølig at jeg antar temp er feil.

Angående klokking, prøv deg fram, det er ingen fasit. Du kan kjøre minne og CPU uavhengig av hverandre på Nvidia brikkesett, så spørsmålet ditt er egentlig litt merkelig. Du kjører selvfølgelig begge deler så langt som du kan.

takk for svaret!

men fortsatt lurer jeg på hvorfor pcen fryser seg eller får bluscreen når den blir overkolkket når alle tempraturene er ok.

er det fordi hovedkortet ikke kan gi ut nok spenning?

Lenke til kommentar

Det kan ganske sikkert tilskrives det fantastisk brikkesettet du har på hovedkortet. Prøv å oppdatere bios, justere på div spenninger i bios/ søk opp en OC guide for kortet. Kan sikkert øke spenningen til NB litt.

Regner med at du gir minnebrikkene rett spenning.

Det er heller ikke sikkert du klarer å klokke prosessor mer.

Hovedkortet burde ikke ha noen problemer med å gi tilstrekkelig med spenning, dette er også noe du justerer.

Lenke til kommentar
35 C er ikke kjølig.

Jeg har min Q6600 @ 3,78 24/7 22-24 C avhengig av romtemp.

høres intresant ut..

hvilken vifte har du?

ja det er selfølgelig avhengig av romtempratur, jeg fryser vertfall ikke.. :p

når man har tempratur på 35 grader er det selfølgelig kjølig nok.

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
La meg påpeke at jeg aldri har sagt at jeg har en luftkjøler. Jeg benytter meg av Gigabyte's 3D Galaxy vannkjølingssett, og en Zalman vannblokk. Vannet kjøles av en MIST Extreme radiator 2*120mm.

ja hva har det med saken og gjøre?? om du så hadde hatt nitrogen kjøling på pcen din.

så er ikke 35 grader på pcen min så varmt at det går utover ytelsen..

hva er det du ville oppnå med det? at vi skulle få vite hvor bra kjøling du har??

vel det var ikke tema...

selv om pappane din kanskje er sterkere enn pappen min betyr ikke det at pappaen min er svak... :p

Endret av gorefest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...