Gå til innhold

Hunder og "bruk" av dem..


Anbefalte innlegg

Har lest litt overalt og kommer stadig over folk som blir helt forskrekket over at noen ikke har tenkt å bruke hunden de kjøper til noe spesielt..

 

Hva er galt me å ha en hund som ikke brukes til noe? En hund trenger ikke være mer enn en kamerat..

 

Noen som har tanker om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle må da få lov å nyte det å ha en hund selv om de kanskje ikke er interessert i sauer eller jakt. Mulig at folk kanskje mener at de kjeder seg, siden de ikke får gjøre det de er avlet til og har sterke instinkter for, men what do I know.

 

 

Edit: Lapdogs er tingen om man bare vil ''ha'' en hund.

Endret av Ninjakos
Lenke til kommentar

Enig med de to over meg. Jeg syns ikke man bør kjøpe seg en brukshund (eks. BC, malle, setter, skarpe vakthunder osv) med mindre man har tenkt å la dem få utløp for driftene sine på en måte.

 

MERK! Jeg har absolutt ingenting imot at folk bare "har" en hund, en kamerat som er for selskap og ikke noe spesiell bruk. Men da forventer jeg faktisk at den får holde seg i god fysisk form og ikke bli feit og kjedelig.

 

..litt sånn på tampen, så får man jo et bedre forhold til hunden sin om man trener enkelt med den da, det kan være så små ting som enkle triks osv :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som blir sagt her. Man kjøper seg ikke Border Collie for å ha den til sofahund. Det "fine" er at folk ikke hører på meg når jeg forteller de at rasen faktisk krever mye, og jeg har opplevd at folk vil ha BC "fordi den er fin og koster bare 2000 kroner"...

 

Jeg har selv 2 "sofahunder". Miniatyrhunder. Selv de får gå en time tur om dagen (minst), og lar de ofte løpe løst. I tillegg er jeg nøye med å sette grenser for de når vi er inne- Helt enkle ting som å sitte før de får mat , ligge på plassen sin når vi spiser og at de bare får sitte på fanget når jeg inviterer de til det. Plutselig fikk jeg 2 kjempeglade og takknemlige hunder som synes det er helt supert når jeg inviterer de til kos. (Før kom de bare hvis de følte for det, og syntes det var mye mer morsomt å sprette unna).

Lenke til kommentar

Er vel også sikkert mennesker som gjerne ønsker å være aktive, og derfor kjøper seg en hund som er nettopp det. Men som mange andre så klarer de ikke å opprettholde treningen enten av mangel på lyst eller mangel på tid. Det beste er vel da å gjerne legge om trening osv i god tid på forhånd og ikke forvente at lysten skal på magisk vis komme med hunden. Jeg ville nok personlig ikke kjøpt en svært aktiv hund før jeg selv klarte å være svært aktiv selv i et halvt år på forhånd.

Lenke til kommentar
Hvis man kjøper en hund av arbeidsrase bør man helt klart bruke den til noe. Hvis man kun skal gå tur og ha det gøy med hunden, kjøper man en som ikke krever så mye og fint vil trives som bare familiehund. :)

Jeg vet om et kull Groenendael, etter gode brukshunder.

Den ene (nå voksen) er kun familiehund, og en annen går lydighet og gudene vet hva.

Begge fungerer utmerket, og den som ikke blir brukt til noe spes er ikke overhyper og rastløs.

 

Man MÅÅÅ ikke på død og liv bruke en hund til noe, så lenge den får mosjon.

 

Nå er det jo forskjell på feks Terv og Malle. Den siste BØR jo komme til et hjem hvor den får brukt kroppen sin. Mens en Terv kan fint leve bylivet -selv om det er en rase som gjerne vil jobbe.

 

Samme med Border Collien. Man MÅ ikke bruke den til gjeting, så lenge den får det den trenger av mosjon ;)

Det er jo det beste for alle hundene å gjøre noe ut av seg enn å bare traske på tur. Men slik er det.. ikke alle har den muligheten. Mangel på hundeskole er jo en av grunnene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...