Gå til innhold

Nikon 28mm f/1.4 AFD. Spm og erfaringer....

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at det ble lansert en ny 50mm F/1.4 er det mange som etterlyser en 28mm F/1.4 eller 35mm F/1.4..

Jeg ser for meg nytten med en lyssterk 28mm på både FX/FF og DX, men det ser ut som vi må smøre oss med litt tolmodighet før det dukker opp noen nye objektiver med de brennviddene..

Det jeg derimot ser er at det selges endel brukte Nikon 28mm f/1.4 AFD på Ebay for 2500-4000$, noe som virker vanvittig høyt..

Er det litt med denne som det er med 58mm F/1.2(noct)? At man betaler mye for legendestatusen? Eller er den faktisk verdt det rent optisk?

Ser det er flere som sier som mener at en 50mm F/1.4 gir deg bortimot samme bildene som du får med en Noct, men til 1/10 av prisen.

Og hvis de skulle finne på å lansere en 28/35mm F/1.4 vil det da være noe dyrere å konstruere enn en 50mm F/1.4?

Håper noen har noen svar og erfaringer å komme med :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsåvidt ingen personlig erfaringer, men jeg har jo siklet fryktelig på 28/1.4 i noen år... Greia med nocten er jo at den er optimalisert for bruk på vidåpen blender - den yter altså optimalt vidåpen, noe som er nokså unikt og jeg betviler sterkt at en 50/1.4 er den jevnbyrdig. Imidlertid gjør det den også til en nokså sær sak, med begrenset bruksområde - man skal ha mye penger som brenner i lommeboken om man kjøper noe slikt til hobbybruk.

Det nocten og 28/1.4 har til felles, er håndslipte asfæriske elementer, som gjorde dem svært kostbare å produsere (men slipt asfærisk glass er bedre enn støpt eller kompositt). Jeg har sett eksempler tatt med 28/1.4 som er sylskarpe på f/1.4, men det er klart at det finnes eksempelvariasjon - eksemplaret Photozone.de hadde til test var f.eks desentrert, så man må være forsiktig.

Om 28/1.4 forsvarer prisen blir som alltid en individuell vurdering - den er veldig god om man får et optimalt eksemplar, men brukt riktig produserer også Sigma 30/1.4 (som strengt tatt er det eneste alternativet) salgbare bilder ved f/1.4.

"Problemet" med 28mm vs. 50mm er at en 28mm må konstrueres med retrofokus fordi brennvidden er vesentlig kortere enn registeravstanden - det medfører en mer komplisert konstruksjon. Edit: se f.eks på forskjellen mellom Sigma 30/1.4, som har to (eller tre!?) asfæriske elementer, og like vel er et digert monster sammenlignet med f.eks Nikons 50/1.4.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...